صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
شورایعالی شهرسازی و معماری مصوب کرد؛

ساکنان بافت‌های تاریخی امتیازات ویژه دریافت می‌کنند

شورای عالی شهرسازی و معماری، «راهکار‌های تشویقی احیا و تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی» را با هدف حمایت از رونق‌بخشی و ارتقاء کیفیت سکونت در بافت‌های تاریخی مصوب کرد.
کد خبر : 923325

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی، که با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و علی دارابی، قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور، امروز دوشنبه اول مردادماه ۱۴۰۳ برگزار شد، پیشنهاد مشترک وزارت راه و شهرسازی و وزارت میراث‌فرهنگی در قالب بسته مشترک برای رفع بخشی از مسائل مردم و ارتقا کیفیت و زیرساخت‌های بافت‌های تاریخی مصوب شد.

این مصوبه اقدام بنیادی و ماندگار دولت سیزدهم در حمایت از میراث‌فرهنگی و بافت‌های تاریخی کشور است.

در کشور تاکنون بالغ بر ۱۹۰ محدوده تاریخی شهری شناسایی شده که در حدود ۳۲ هزار هکتار از فضا‌های شهری را در برمی‌گیرد.

در قانون حمایت از بافت‌های تاریخی پیش‌بینی شده بوده امتیازات ویژه‌ای به این بافت‌ها تعلق بگیرد و تکالیفی برای دستگاه‌ها در این زمینه وجود داشته است که محقق نشده بود. با تصویب این مصوبه عملاً بخش مهمی از این امتیازات، به همراه ایجاد زمینه برای جبران محدودیت‌های بافت تاریخی فراهم شده است.

دستاورد این مصوبه «ظرفیت‌سازی»، «توانمندسازی» و «مشوق‌های کالبدی ویژه بافت» را به صورت توأمان و یکپارچه برای احیای بافت دیده است.

«رفع موانع اجرایی ایجاد شهرداری بافت‌های تاریخی ظرف سه ماه»، «رفع موانع تهیه طرح‌های ویژه بافت‌های تاریخی و تأمین منابع برای آن»، «اعطای امتیازات ویژه به ساکنان بافت‌های تاریخی از جمله معافیت‌های مالیاتی، عوارض و ...»، «معافیت‌های هزینه‌های آب، برق و گاز برای بنا‌های تاریخی موجود در بافت» به همراه تسهیل رعایت الگو‌های بومی معماری و شهرسازی از مهمترین دستاورد‌های این مصوبه کم‌نظیر است که با اجماع دستگاه‌های دخیل در بافت‌های تاریخی به تصویب رسید و به عنوان یادگاری ارزشمند در حمایت از میراث فرهنگی باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/

ارسال نظر