صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۲۱ - ۳۱ تير ۱۴۰۳
با پروفسور بالتازار بدانیم ۲۷؛

تخلیه الکتریکی: حقیقت پشت جرقه‌ لباس!

افراد در اثر تماس با برخی از اشیا احساس برق‌گرفتگی می‌کنند آن هم بدون اینکه کار خاصی کرده باشند!
کد خبر : 923245

خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم ملی؛ چه چیزی باعث می‌شود در اثر تماس با برخی از اشیا احساس برق‌گرفتگی کنیم؟ چرا بدون این که کار خاصی کرده باشید بدن‎تان الکتریسیته تولید می‎کند؟ اصلا این الکتریسیته از کجا می‏‌آید؟

جالب است بدانید که این اتفاق بیشتر در فصل های سرد می‌‏افتد، چون در زمستان رطوبت کم می‎شود و هوا سرد و خشک است (غیر از زمانی که باران و برف ببارد) آب یا همان رطوبت، به خاطر داشتن خاصیت رسانایی، می‎تواند قبل از زیاد شدن الکتریسیته آن را از راه‎های دیگر عبور دهد. از طرف دیگر در فصل‏‌های سرد دمای محیط داخل خانه با دمای بیرون اختلاف زیادی پیدا می‏کند و این امر باعث احساس جرقه در لباس و یا اشیایی که به آن دست می‎زنیم می‌‏شود.

{$sepehr_key_646}

لباس های پشمی، چرمی و پارچه‌هایی که در تهیه‌شان پلاستیک به کار رفته است در مقایسه با بدن شما نوعی اختلاف بارالکتریکی دارند و این موضوع باعث می‌شود که بارهای الکتریکی از یک جسم که بار بیشتر به جسمی با بار الکتریکی کمتر انتقال پیدا کند، این اتفاق در فیزیک به تخلیه الکتریکی معروف است.

تجربه روزمره ما نشان داده تخلیه الکتریکی معمولاً چیزی که ما از آن احساس می‏‌کنیم شبیه یک شوک کوچک است که برق گرفتگی را برایمان تداعی می‌کند. در واقع الکتریسیته، خاصیتی است که به دلیل وجود جابه‎جا شدن ذراتی به اسم الکترون که در تمام مواد وجود دارد ایجاد می‌شود و ارتباطی به بدن ما ندارد. بنابراین اگر بدنتان جرقه می‌زند جای هیچ نگرانی نیست این الکترون‌ها هستند که در حال رفت‌و‌آمدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر