صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۱۳ - ۳۱ تير ۱۴۰۳
 حقایق نجومی 25؛

«لکه سرخ بزرگ»؛ طوفان پایدار مشتری

لکه سرخ بزرگ در بزرگترین سیاره منظومه شمسی یعنی سیاره مشتری، طوفانی عظیم است که برای قرن‌ها در حال چرخش است!
کد خبر : 923205

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مشتری بزرگترین سیاره منظومه شمسی، یک غول گازی مسحورکننده است که به خاطر لکه سرخ نمادین و همچنین به دلیل منظومه اقمار گسترده‌اش (از جمله چهار قمر معروف به قمرهای گالیله) شناخته می‌شود. تحقیقات در مورد سیاره مشتری بینش‌های ارزشمندی را در مورد شکل‌گیری و پویایی غول‌های گازی به ما می‌دهد.

«لکه سرخ بزرگ» سیاره مشتری، یک طوفان غول پیکر در سطح این سیاره است که می‌تواند سه زمین را در داخل خود جای دهد! به رغم اینکه این ناحیه را لکه سرخ بزرگ نامیده‌اند، در واقع بیشتر به رنگ نارنجی و صورتی نزدیک است.

{$sepehr_key_643}

بادهای این طوفان می‌توانند به سرعت باورنکردنی در حدود 430 کیلومتر در ساعت برسند که آن را به یکی از قوی‌ترین طوفان‌های منظومه شمسی تبدیل می‌کند. دانشمندان بر این باورند که بادهای شدید به ماندگاری لکه سرخ بزرگ کمک کرده است.

لکه سرخ بزرگ اولین بار در قرن هفدهم مشاهده شد و اولین مشاهدات ثبت‌شده در رابطه با این قمر مربوط به این قرن است. ستاره شناسان با گذشت دهه‌ها و قرن‌ها به دقت این طوفان عظیم را تماشا و مطالعه کرده‌اند تا درباره جو مشتری و الگوهای آب‌وهواییِ آن بیشتر بدانند.

به نظر می‌رسد ابعاد لکه سرخ بزرگ در طول سال‌های اخیر در حال کاهش بوده است. اخترشناسان متوجه شده‌اند از زمانی که برای اولین بار این طوفان را مورد مطالعه قرار دادند، ابعادش کوچکتر شده است و تخمین زده می‌شود که در هر دهه حدود 930 کیلومتر از اندازه آن کاسته می‌شود. دانشمندان هنوز در تلاشند تا بفهمند چرا این اتفاق می‌افتد و چه آینده‌ای در انتظار این طوفان نمادین است.

همچنین دلایل ماندگاری طوفان و رنگ متمایز آن برای دانشمندان همچنان یک راز باقی مانده است، آنها به مطالعه و رصد لکه سرخ بزرگ با کمک تلسکوپ‌ها و کاوشگرهای فضایی پیشرفته ادامه می‌دهند. محققان با مطالعه این طوفان پایدار امیدوارند که به درک بهتری از سیستم‌های آب‌وهوایی پیچیده مشتری و دیگر سیارات غول پیکر گازی در منظومه شمسی دست یابند.

لکه سرخ بزرگ یک شگفتی واقعی از منظومه شمسی و یادآور نیروهای باورنکردنی طبیعت است که جهان‌های فراتر از جهان ما را شکل می‌دهند. حضور همیشگی آن به عنوان نمادی از زیبایی و رمز و راز گستره وسیع فضا است.

انتهای پیام/

ارسال نظر