صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۴۶ - ۳۰ تير ۱۴۰۳

آسمان شب برای مبتدی‌ها!

با چشم غیرمسلح چه اجرامی را می‌توان رویت کرد؟ نزدیکترین جرمی که تقریبا هر شب در آسمان می‌توان دید ماه است.
کد خبر : 923073

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، فکر می کنید برای اینکه یک منجم واقعی باشید باید به تجهیزات رصدی دسترسی داشته باشید؟ اصلا! تنها چیزی که نیاز دارید یک جفت چشم جستجوگر، کمی اشتیاق به آسمان، و شاید نصب برنامه‌های رایگان رصد آسمان مانند Star Walk 2  یا Sky Tonight  است تا رصد آسمان را برای شما آسنان کند. در این گزارش، اجرامی که بدون ابزار رصدی می‌توان رویت کرد معرفی خواهد شد.

چه اجرامی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند؟ با غروب آفتاب و تاریک شدن آسمان می‌توان ماه، برخی سیارت، شهاب‌ها، ماهواره‌ها، ستاره‌های درخشان، راه شیری و شاید چیزهای بیشتری را مشاهده کرد.

{$sepehr_key_624}

با چشم غیرمسلح چه اجرامی را می‌توان رویت کرد؟ نزدیکترین جرمی که تقریبا هر شب در آسمان می‌توان دید ماه است. هرچند ماه جرمی آسان برای رصد است، اما می‌تواند همیشه بیننده را شگفت‌زده کند. جدا از فازهای مختلف ماه در هر شب، می‌توانید در زمان‌های خاص ماه را به رنگ‌ها مختلف مشاهده کنید. ماه همیشه سفید نیست و می‌تواند به رنگ‌های زرد، نارنجی یا حتی قرمز دیده شود.

ماه می‌تواند بیننده‌اش را فریب دهد، معمولا ماه در نزدیکی افق به طورغیرعادی بزرگ به نظر می‌رسد، اما این فقط یک توهم است. بزرگ دیده شدن ماه در نزدیکی افق را با پدیده ابرماه‌ها اشتباه نگیرید؛ زمانی که ماه به زمین نزدیک‌تر است کمی بزرگ‌تر دیده می‌شود، اگرچه این تغییر اندازه با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نیست.

گاهی اوقات، ممکن است شاهد ماه گرفتگی باشید که طولانی‌تر از خورشید گرفتگی است و حدود 40 تا 50 دقیقه طول می‌کشد. گاهی اوقات، سایر اجرام آسمانی، مانند ستارگان و سیارات، به ماه نزدیک یا در پشت آن پنهان می‌شوند.

سیارات از دیگر اجرامی هستند که برخی از آن‌ها با چشم غیرمسلح قابل رویتند.برخی از سیارات آنقدر درخشان هستند که با چشم غیر مسلح دیده می‌شوند. زهره درخشان‌ترین سیاره‌ای است که در آسمان صبحگاهی یا در هنگام غروب می‌توان آن را دید. بسته به زمانی که در آسمان ظاهر می‌شود اغلب «ستاره شامگاهی» یا «ستاره صبحگاهی» نامیده می‌شود. مریخ رنگی مایل به قرمز دارد، مشتری مایل به زرد است و زحل طلایی به نظر می رسد. حتی گاهی می‌توان عطارد را در نزدیکی افق همزمان با طلوع یا غروب آفتاب ببینید. بهترین زمان برای دیدن مریخ، مشتری و زحل زمانی است که سیارات در سمت مخالف زمین از خورشید قرار دارند، که به آن تقابل می‌گویند. بهترین زمان برای دیدن زهره و عطارد زمانی است که آن‌ها در بیشترین فاصله از خورشید در آسمان واقعند.

از آنجایی که سیارات مسیر مشابهی را در آسمان می‌پیمایند، هر از گاهی نزدیک به هم قابل مشاهده هستند. به این پدیده مقارنه سیارات می‌گویند. هنگامی که بیش از دو سیاره نزدیک به هم باشند، به آن اجتماع سیارات می گویند. اگرچه این یک رویداد نجومی خاصی نیست، اما فرصتی فوق‌العاده برای رصد سیارات و ثبت تصاویر عالی است.

شهاب‌ها دیگر پدیده قابل رویت با چشم غیرمسلح در آسمانند. شهاب‌ها رگه‌های درخشانی از نور هستند که در اثر سوختن سنگ‌های فضایی در جو زمین ایجاد می‌شوند. در طول بارش شهابی مانند برساووشی در میانه مرداد یا بارش شهابی جوزایی در آذر، می توانید شهاب‌های زیادی را مشاهده کنید. برای رصد شهاب‌باران یک مکان امن پیدا کنید، به بالا نگاه کنید و از تماشای عبور شهاب‌ها لذت ببرید.

ماهواره‌های ساخت بشر نزدیکترین اجرام آسمانی به ما هستند که تشخیص آن‌ها آسان است. ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) و ایستگاه فضایی تیانگونگ چین بسیار درخشانند و می‌توان آن‌ها را برای چند دقیقه مشاهده کرد. این اجرام مصنوعی مانند ستاره‌هایی هستند که آهسته حرکت می‌کنند. همچنین ممکن است عبور ماهواره‌ای استارلینک را نیز ببینید که همچون قطاری در آسمان جابجا می‌شوند. برای اینکه بدانید چه ماهواره‌هایی در آسمان محل سکونت شما قابل مشاهده هستند، از برنامه ردیاب ماهواره استفاده کنید .

{$sepehr_key_625}

رویت بسیاری از ستاره‌های درخشان نیز بسیار آسان است. شباهنگ درخشان‌ترین ستاره در آسمان شب است. سهیل دومین ستاره درخشان آسمان است که در نیمکره جنوبی راحتتر از نیمگره شمالی قابل مشاهده است. از دیگر ستاره‌های درخشان آسمان شب می‌توان به نسرواقع، الدبران، رجل‌الجبار، ابط‌‌ الجوزا، شعرای‌شامی، قلب‌العقرب است.

در مجموع اگر آسمان کاملا صاف و تاریک باشد و به افق باز دسترسی داشته باشیم، می‌توانیم تا 4500 ستاره را با چشم غیر مسلح ببینیم.

به غیر از ستارگان درخشان، می توان در یک شب تاریک، بدور از آلودگی نوری با آسمانی صاف کهکشان راه‌شیری زیبا را به راحتی مشاهده کرد.
کهکشان راه شیری را به صورت نوار شبح‌گونی که همچون کمانی در سراسر آسمان کشیده شده است می‌توان دید. بهترین زمان برای مشاهده آن، به ویژه مرکز کهکشان که درخشان‌ترین قسمت آن است از خرداد تا اواخر شهریوراست.

شاید شگفت‌زده شوید، اما اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید برخی از اجرام عمقی آسمان را با چشم غیر مسلح ببینید. برای مثال، کهکشان آندرومدا، نزدیک‌ترین همسایه کهکشانی ما، و خوشه پروین را ببینید . در زمان‌های قدیم، از خوشه پروین برای آزمایش تیزبینی افراد استفاده می شد؛ دیدن پنج ستاره از هفت ستاره آن به این معنی بود که دید طبیعی دارید و دیدن هر هفت به این معنی بود که شما یک تیرانداز ماهر برای شرکت در نبردها هستید.
گاهی ممکن است یک دنباله‌دار با دمی درخشان را نیز مشاهده کنید. این دنباله‌دارها اغلب در تیتر اخبار قرار می‌گیرند. دنباله‌دار بعدی که پیش‌بینی می‌شود با چشم غیرمسلح قابل مشاهده باشد، دنباله‌دار سوچینشان-اطلس است .

شاید بگویید من تمام این اجرام را دیده‌ام، آیا اکنون باید تلسکوپ بخرم؟

اگر بخواهید می‌توانید یک تلسکوپ آماتوری 6 یا 8 اینچ تهیه کنید. اما توصیه می‌کنیم با یک دوربین دوچشمی شروع کنید. دوربین‌های دوچشمی اجرام زیادی نشان می‌دهند و ابزارهای راحتی برای رصد آسمانند. آن‌ها میدان دید وسیع‌تری نسبت به تلسکوپ دارند و برای مشاهده سطح ماه، خوشه‌های ستاره ای یا پدیده مقارنه سیارات عالی هستند .

در نهایت برای تمشای آسمان فقط با چشمان خود و اشتیاق به ستاره‌ها، می‌توانید از ماجراجویی بی پایان به ویژه در شب‌های تابستان لذت ببرید.
https://starwalk.space/en/news/stargazing-with-unaided-eye

 

انتهای پیام/

ارسال نظر