صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۶ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
اقتصاد و دولت چهاردهم/۵۲

ریل‌گذاری اقتصاد کشور در دولت پزشکیان اصلاح شود

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تأمین مالی اتاق بازرگانی گفت: ریل‌گذاری و پیام اقتصاد در دوره‌های اخیر اشتباه بوده است و صنعتگر و تولیدکننده تنبیه و سوداگران تشویق شده‌اند که امیدواریم دولت چهاردهم این مسیر را اصلاح کند؛ زیرا اولین باری که صنعتگر در کشور سود چشمگیری به دست آورد، بساط سوداگران نیز برچیده می‌شود.
کد خبر : 923050

فرشید شکرخدایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره مطالبات فعالان صنعتی از دولت چهاردهم گفت: در نخستین اقدام دولت چهاردهم باید در خصوص کاهش ریسک‌های سیستماتیک برای سرمایه گذاری در اقتصاد ایران اقدام کند.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تأمین مالی اتاق بازرگانی ادامه داد: برخی از مواردی باعث ریسک سرمایه گذاری در کشور شده اند به موضوعات کشوری مانند تحریم‌ها، «اف‌ای‌تی‌اف» و تنش‌های منطقه‌ای برمی‌گردد که امیدواریم این موضوعات در دولت چهاردهم با شیوه‌های خاص حکومتی مدیریت شده و سطح تنش‌ها کاهش یابد.

شکرخدایی افزود: موضوع ریسک سرمایه گذاری در صنایع از دیگر مواردی است که تنش‌های موجود در این مورد از موضوعاتی مانند حجم بالای دخالت دولت و قیمت گذاری دستوری، دلار چند نرخی و تورم مضمن نشات می‌گیرد؛ بنابراین برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در صنعت بایستی اقدامات متناسبی را برنامه ریزی کرد.

{$sepehr_key_662}

کاهش ریسک سرمایه گذاری در صنعت

وی در توضیح اقدامات لازم برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در صنعت گفت: از جمله اقداماتی که موجب ایجاد رونق سرمایه گذاری در صنعت و تولید می‌شود تسهیل واردات و صادرات است. همچنین حذف قیمت گذاری دستوری نیز از دیگر مواردی است که موجب رونق سرمایه گذاری در صنعت می‌شود.

شکرخدایی تاکید کرد: توجه به این نکته ضروری است که علی‌رغم تبعاتی فوری که حذف قیمت گذاری دستوری خواهد داشت؛ اجرای این طرح در طولانی مدت موجب تعدیل بازار و شاید کاهش قیمت نیز خواهد شد. در نهایت نیز ریسک خود کسب و کار‌ها که به مواردی مانند تامین سرمایه و مستهلک شدن دستگاه‌ها و عدم امکان بازاریابی برای صادرات است.



وی تشریح کرد: اما برای حصول تحول مطلوب در اقتصاد کشور لازم است مجموعه موارد ریسک کشوری و ریسک بنگاه و ریسک صنعت به صورت همزمان بهبود یابند و امیدواریم دولت چهاردهم با استفاده از ظرفیت مشورت تخصصی بخش خصوص، تمهیدات لازم برای ایجاد این موارد را ایجاد نماید.

نمی توانیم مردم را به دلیل عاقل بودن تنبیه کنیم!

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی تصریح کرد: سرمایه ترسو است و وقتی خطر در سرمایه گذاری در سفته بازی و دلالی کمتر است قطعا به سوی آن سرازیر خواهد شد. نمیتوانیم مردم را بخاطر عاقل بودن و سرمایه گذاری در محلی که بازده بیشتر و ریسک کمتری دارد، تنبیه کنیم.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی کسانی که در تولید و صنعت سرمایه گذاری می‌کنند با توجه به بازده کم و ریسک بالای سرمایه گذاری در صنعت از نظر بنده فعالان این بخش خارج از عقل عمل می‌کنند. این واقعیتی است که حجم بالای بنگاه‌های اقتصادی تعطیل در کشور گواه آن است.

{$sepehr_key_663}

صنعتگران و تولیدکنندگان به جای دلالان تنبیه می‌شوند

شکرخدایی گفت: مدیریت اقتصادی نامطلوب شرایط را به گونه‌ای پیش برد که به جای دلالان، صنتگران و تولید کنندگان را با قیمت گذاری دستوری و مالیات تنبیه کردیم. عقلا کسانی بودند که سرمایه خود را به بازار‌های احتکاری و سفته بازانه بردند و این حقیقتی است که تا زمانی که دولت کاری نکند که سرمایه گذاران بازار ملک و طلا زیان نکنند و صنعتگران به سود نرسند پابرجاست.

وی تاکید کرد: امیدواریم دولت چهاردهم تورم را به حدی برساند که با تجدید ارزیابی دارایی‌ها بانک‌های ورشکسته‌ای که تمام پول خود را به بازار‌های طلا و ملک برده اند را نتوان نجات داد. به مانند خودروسازی که هم اکنون با زیان انباشته ورشکست است، اما به امید نجات از راه تجدید ارزیابی همچنان به فعالیت ادامه می‌دهد.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی تاکید کرد: ریل گذاری و پیام اقتصاد طی دوره‌های اخیر اشتباه بوده است و صنعتگر و تولیدکننده تنبیه و سوداگران تشویق شده اند. امیدواریم که دولت چهاردهم این مسیر را اصلاح کند. اولین باری که صنعتگر در کشور سود چشمگیری به دست آورد بساط سوداگران نیز برچیده می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر