صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۰ - ۳۰ تير ۱۴۰۳

ترور آرزوهای بایدن!

تلاش نافرجامی که هدف از آن حذف ترامپ از صحنه سیاسی بود، نه‌تن‌ها به جمهوری‌خواهان آسیبی نرساند، بلکه به ضرر بایدن تمام شد.
کد خبر : 922924

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، انتخاب بدون دردسر ترامپ به‌عنوان نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه، آن‌هم پس از ترور ناموفق در پنسیلوانیا، بدترین خبر ممکن برای رئیس‌جمهور کنونی آمریکا محسوب می‌شود. اگرچه بایدن اصرار دارد در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر باقی بماند و بار دیگر پیروزی سال ۲۰۲۰ بر ترامپ را تکرار کند؛ اما شواهد و مستندات موجود بیانگر رویگردانی تعداد زیادی از طرفداران سابق بایدن از این رئیس‌جمهور ناتوان است. ضمن آنکه به‌طور طبیعی، ترور ناموفق ترامپ محبوبیت وی را نزد رأی‌دهندگان مستقل افزایش داده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات‌متحده و نامزد حزب جمهوری‌خواه، عصر شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳، در جریان یک گردهمایی تبلیغاتی در ایالت پنسیلوانیا، از یک سوءقصد جان سالم به در برد. هنگامی‌که ترامپ برای جمعی از هوادارانش سخنرانی می‌کرد، چندین گلوله به سمت او شلیک شد که یکی از آنها به گوش راست او اصابت کرد. در این حادثه یکی از حاضران کشته شد و دو تن دیگر مجروح شدند و فرد مهاجم هم کشته شد.

صرف‌نظر از جزئیات این حادثه و انگیزه‌هایی که فرد مهاجم را به این اقدام واداشت، می‌توان گفت وقوع این رخداد در کشوری مانند ایالات‌متحده که ترور‌های سیاسی بسیاری را شاهد بوده است، بی‌سابقه و دور از تصور نیست. ایندپندنت در این خصوص می‌نویسد: ترور‌های سیاسی در آمریکا از زمان ترور آبراهام لینکلن، رئیس‌جمهوری آمریکا، که به دلیل تلاش‌هایش برای لغو برده‌داری، حفظ یکپارچگی ایالات‌متحده و پایان دادن به جنگ داخلی آمریکا، از محبوب‌ترین روسای جمهوری آمریکا محسوب می‌شود، آغاز شد. در طول تاریخ معاصر آمریکا، سیاستمداران بسیاری هدف سوءقصد قرار گرفتند تا نوبت به ترامپ رسید، اما او از سوءقصد جان سالم به دربرد.

در اینجا باید به نکته مهم‌تری دقت کرد: اینکه ترور رئیس‌جمهور سابق و سیاستمدار جنجالی آمریکا در چه شرایط و بستری صورت گرفته و چه تأثیری بر معادلات انتخاباتی نوامبر امسال خواهد داشت!

سوءقصد به جان ترامپ در حالی اتفاق افتاد که آمریکا مبارزات انتخاباتی نادری را شاهد است. در یک طرف رقابت، رئیس‌جمهوری سالخورده نشسته که همه‌چیز را قاطی و با گاف‌های روزافزونش، نهاد ریاست‌جمهوری و حزب دموکرات را پیوسته شرمنده می‌کند و به سوژه جذاب رسانه‌ها تبدیل شده است. بایدن در نشست اخیر ناتو در واشینگتن، رئیس‌جمهوری اوکراین را پوتین خطاب کرد. سپس در یک کنفرانس مطبوعاتی و در پاسخ به پرسشی درباره میزان اعتمادش به کامالا هریس، معاونش، نام او را با رقیب انتخاباتی خود، دونالد ترامپ، اشتباه گرفت و گفت: «ببینید، اگر ترامپ صلاحیت قرار گرفتن در جایگاه یک رئیس‌جمهوری را نداشت، من هرگز او را به‌عنوان معاونم انتخاب نمی‌کردم!».

اما باید طرف دوم این معادله را نیز دید! در طرف دیگر رقابت هم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، نشسته است که خود را پیروز انتخابات می‌بیند. اولین مناظره میان دو رقیب انتخاباتی در ۲۷ ژوئن برگزار شد و ترامپ هنوز از موفقیتی که در مناظره در برابر بایدن داشت، به خود می‌بالد. افزون بر آن، وخامت روزافزون وضعیت جسمی و روحی بایدن هم به افزایش محبوبیت ترامپ منجر شده است.

اگرچه ترامپ با بیش از ۳۰ محکومیت کیفری مواجه است و پرونده‌های متعدد دیگری علیه او وجود دارد که می‌تواند راه را برای شرکتش در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو ببندد، ترامپ اتهامات یادشده را ناشی از توطئه‌چینی‌های «دولت عمیق» می‌داند و تأکید می‌کند که دولت عمیق در تلاش است تا او را از رسیدن به ریاست‌جمهوری بازدارد.

سوءقصد اخیر محبوبیت ترامپ را در آمریکا افزایش داد. درواقع، تلاش نافرجامی که هدف از آن حذف ترامپ از صحنه سیاسی بود، نه‌تنها به جمهوری‌خواهان آسیبی نرساند، بلکه به ضرر بایدن تمام شد. اکنون درحالی‌که خشم ناشی از ترور نافرجام ترامپ سراسر آمریکا را فراگرفته است، انتظار می‌رود حزب دموکرات در جست‌وجوی یافتن جایگزینی برای بایدن باشد، در غیر این صورت، با ادامه وضعیت کنونی دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر آینده شکست خواهند خورد.

انتهای پیام/

ارسال نظر