صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کشف سیاه‌چاله‌هایی با ویژگی‌های شگفت‌انگیز

فیزیکدانان طی دو دهه اخیر سیاهچاله‌های غیرقابل تصوری را کشف کرده‌اند.
کد خبر : 922782

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، فیزیکدانان طی ۲۵ سال اخیر کشفیات غیر قابل تصوری از سیاه‌چاله‌ها به دست آورده‌اند. اگرچه دانشمندان توضیح می‌دهند، حتی خود آلبرت انیشتین هم باور نداشت که بتوان امواج گرانشی را از ادغام دو سیاهچاله تشخیص داد.

متخصصان شرح می‌دهند، جذاب‌ترین و مرموزترین اجرام در کیهان سیاهچاله‌ها هستند که در تار و پود فضازمان با غلظت بی‌نهایت متراکم و بی‌نهایت کوچکی از جرم قرار گرفته‌اند.

علاوه‌براین، هنور کسی نمی‌داند چه چیزی فراتر از افق رویداد سیاهچاله قرار دارد؛ مرزی که نور نمی‌تواند از آن عبور کند.

درک بهتر از ساختار و ویژگی‌های سیاه‌چاله‌ها، شناخت بهتر از گرانش شدید و سایر ویژگی‌های منحصربفرد این اجرام، کشف امواج گرانشی آنها و نقش سیاه‌چاله‌ها در تکامل کیهان از جمله اطلاعات جدیدی است که طی سال‌های اخیر به دست آمده است. 

دانشمندان توانسته‌اند اندازه گیری‌های دقیق‌تری از جرم، چرخش و اندازه سیاه‌چاله‌ها انجام دهند. آنها همچنین توانسته‌اند پیچیدگی‌های ساختار داخلی سیاه‌چاله‌ها و چگونگی تشکیل آنها را بهتر بفهمند.

متخصصان یک آزمایشگاه فضایی نیز در سال ۲۰۱۵ برای نخستین‌بار موفق به مشاهده مستقیم امواج گرانشی ناشی از برخورد دو سیاه‌چاله شدند. این کشف یکی از بزرگترین دستاورد‌های فیزیک در قرن ۲۱ بود و باعث انقلابی در فهم دانشمندان از فضا-زمان و گرانش شد. از آن زمان، صد‌ها مورد دیگر از شناسایی امواج گرانشی ناشی از سیاه‌چاله‌ها و ستاره‌های نوترونی گزارش شده است.

تحقیقات همچنین نشان داده‌اند سیاه‌چاله‌ها نقش مهمی در شکل گیری و تکامل کهکشان‌ها، ستارگان و سیاره‌ها دارند و می‌توانند بر روی چگونگی انتشار مواد و انرژی در کیهان تأثیرگذار باشند.

محقفان می‌گویند، شناخت بهتر از نقش سیاه‌چاله‌ها به ما کمک می‌کند تا تکامل جهان را بهتر درک کنیم.

نخستین تصویر واقعی از یک سیاه‌چاله نیز در سال ۲۰۱۹ منتشر شد؛ این دستاورد تاریخی نه تنها اثبات وجود سیاه‌چاله‌ها را فراهم کرد، بلکه امکان مطالعه بیشتر آنها را فراهم ساخت.

پیشرفت‌های چشمگیر در درک ماهیت، رفتار و نقش سیاه‌چاله‌ها در ۲۵ سال گذشته، افق‌های جدیدی را در فیزیک کیهان گشوده است. این دستاورد‌ها به دانشمندان کمک می‌کند تا بینش عمیق‌تری از ساختار و تحول جهان هستی به دست آورند.

انتهای پیام/

ارسال نظر