صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

تقدم و تأخر در برنامه‌های نظام جامع مالیاتی رعایت نشده است

نایب رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران گفت: ایجاد زیرساخت‌های مالیاتی با هدف زمینه‌سازی برای گسترش اخذ مالیات در کشور از سال‌ها قبل آغاز شده و اجرای نظام جامع مالیاتی حتی قبل از مالیات برارزش افزوده در کشور مطرح شده اما تقدم و تأخر در برنامه‌های مالیاتی رعایت نشده است.
کد خبر : 922740

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، طرح جامع مالیاتی از طرح‌های مهم و ملی کشور است و بی‌شک به عنوان موتور محرک نظام نوین مالیاتی محسوب می‌شود.افق چشم‌انداز طرح جامع مالیاتی باتوجه به مشکلات سیستم مالیاتی کشور بر سه فرآیند شناسایی و ردگیری جریان اطلاعات فعالان اقتصادی کشور، پردازش اطلاعات و تشخیص مالیات و در نهایت وصول مالیات حقه، متمرکز شده است.

آرمان خالقی، نایب رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌‌وگو با‌ آنا درباره اولویت‌های دولت چهاردهم در حوزه مالیاتی، اظهار کرد:‌ یکی ازمباحث مهم در حوزه مالیات‌ها، نظام جامع مالیاتی است. براساس نظام جامع مالیاتی هر فردی که در کشور هویت معین دارد و کار اقتصادی انجام می‌دهد باید درسیستم مالیاتی اطلاعات ثبت‌شده داشته و تکلیف سازمان مالیاتی با او روشن باشد.معنای این شرایط این است که نظام مالیاتی کشور اشراف کلی بر میزان تراکنش‌ها، سود،‌زیان و هر تجارت اقتصادی داشته باشد.

بخش مهمی از اقتصاد ما زیرزمینی بوده و فرار مالیاتی دارد

وی افزود:‌ نظام جامع مالیاتی در کشور اجرایی نشده و بخش مهمی از اقتصاد ما زیرزمینی بوده و فرار مالیاتی دارد. سیستم مالیا‌ت‌ستانی نیز در کشور به گونه‌ای است که یا توان شناسایی آن را ندارد یا امکان اخذ مالیات حقه را ندارد.

تمامی پایه‌های مالیاتی از مودیان شناسنامه‌دار اخذ می‌شود

خالقی بیان کرد:‌ به طور معمول در نظام مالیاتی کشور مودیان شناخته‌شده و شناسنامه‌دار شناسایی شده و تمامی پایه‌های مالیاتی از آنها اخذ می‌شود.به طور مثال مالیات بر عایدی سرمایه به آنها اصابت می‌کند و افزایش مالیات برارزش افزوده، مالیات‌های مستقیم و غیره شامل حال این دسته از فعالان اقتصادی می‌شود.

ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید در زمان گسترش چتر مالیاتی انجام شود

نایب رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد:‌ اگر به دنبال افزایش درآمدهای مالیاتی کشور هستیم باید پایه‌های مالیاتی زمانی افزایش یابد که چتر مالیاتی گسترده شده و تمام ارکان اقتصاد را تحت پوشش قرار داد و پس از آن به دنبال پایه‌های مالیاتی جدید رفت.

افزایش درآمدهای دولتی با گسترش چتر مالیاتی

وی افزود:‌ با افزایش چتر مالیاتی، درآمد دولت از محل عواید حاصل از پایه‌های مالیاتی افزایش قابل توجهی خواهد داشت و می‌تواند از پولشویی، فساد و رانت جلوگیری کرده و ویژه‌خواران را مشخص کند. همچنین سلامت اقتصادی را نیز تضمین خواهد کرد اما سیستم مالیاتی در کشور ما اکنون در مرحله‌ای است که تنها به دنبال شناسنامه‌دارها است.

تقدم و تاخر در برنامه‌های مالیاتی رعایت نشده است

{$sepehr_key_599}

خالقی تصریح کرد:‌ ایجاد زیرساخت‌های مالیاتی با هدف زمینه‌سازی برای گسترش اخذ مالیات در کشور از سال‌ها قبل آغاز شده و مهم آن است که این زیرساخت‌ها بتوانند با سازوکار مناسب وارد مراحل اجرایی شود.اجرای نظام جامع مالیاتی حتی قبل از مالیات برارزش افزوده در کشور مطرح شده و مالیات بر ارزش افزوده نیز باید بر پایه نظام جامع اجرایی می‌شد اما تقدم و تاخر در برنامه‌های مالیاتی رعایت نشده است.

وی افزود: به طور مثال ابتدا باید مبادی فروش شناسایی و پس از آن مالیات برارزش افزوده اجرایی می‌شد اما مالیات برارزش افزوده نیز به روش معکوس اجرایی شد به جای اینکه انتها را بسته و بعد حلقه‌ها را شناسایی کنیم. ما از ابتدا حلقه به حلقه جلو آمده‌ایم و به همین دلیل تولیدکنندگان، تجار شناخته‌شده و مودیان شناسنامه‌دار همچنان درگیر اجرای آن هستند.

نایب رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد:‌ سامانه مودیان مالیاتی پس از سال‌ها برنامه‌ریزی و طراحی سال گذشته اجرایی شد.دربحث نظام جامع مالیاتی نیز باید بانک‌ داده‌ها وجود داشته باشد که چند سالی است اقداماتی در این زمینه انجام شده است و باید تکمیل شود.دولت سیزدهم بخشی از آن را بهره‌برداری کرده است اما هنوز به صورت کامل تکمیل نشده است.

امیدواری فعالان اقتصادی به پیاده‌سازی نظام جامع مالیاتی در کشور

وی افزود: این امیدواری وجود دارد که دولت چهاردهم بتواند نظام جامع مالیاتی را در کشور پیاده‌سازی کند و اقتصاد بتواند از منافع آن بهره‌مند شده، شفافیت و مبارزه با پولشویی بتواند با این ابزار قابلیت استفاده پیدا کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر