صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۳ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۳
در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح شد؛

ارتباط 5 هزار دانشجو با بنگاه‌های اقتصادی اصفهان در طرح پویش/ 20 دپارتمان تخصصی تشکیل شد

رئیس سرای نوآوری اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تاکنون در مجموع بیش از ۵ هزار دانشجو در قالب طرح پویش با بنگاه‌های اقتصادی مرتبط و در این راستا 20 دپارتمان تخصصی با حضور 200 عضو هیئت علمی تشکیل شده‌ است.
کد خبر : 922656

خبرگزاری علم و فناوری آنا - احسان عربی مفرد؛ سرای نوآوری اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان یکی از ده‌ها سرای نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی است که آغاز فعالیت آنها از اردیبهشت ۱۳۹۸ از طرف معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری این دانشگاه اعلام شد.

این معاونت اردیبهشت ۱۳۹۸ اعلام کرد که با توجه به ظرفیت دانشگاه در هر استان بین یک تا چند سرای نوآوری ایجاد و به‌صورت واحد فناوری مانند واحد‌های دانشگاهی فعالیت می‌کنند و مسائل مالی و قراردادی آنها کاملاً به‌صورت جداگانه انجام می‌شود.

سرا‌های نوآوری در اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور علاوه بر این‌که می‌توانند در محدوده دانشگاهی تأثیرگذار باشند و افراد بسیاری را به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان سوق دهند و شرکت‌های کارآفرین ایجاد کنند در رونق تولید، اقتصاد مقاومتی، کار و اشتغال و ... نیز نقش بسیار مؤثری ایفا می‌کنند، سرای نوآوری اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان یکی از سراهاست که مسیر اجرایی آن در قالب چهار طرح اصلی «پایش، پویش، تابش و رویش» تعریف شد.

{$sepehr_key_587}

خبرنگار آنا در همین راستا و به منظور چگونگی ایجاد و شرح فعالیت‌ها، دستاورد‌ها و برنامه‌های سرای نوآوری اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد استان اصفهان با منتظرالقائم رئیس سرا گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانیم.

آنا: دلایل انتخاب اصفهان برای ایجاد سرای نوآوری مشترک اتاق بازرگانی و دانشگاه آزاد چه بود و فعالیت‌ها از چه زمانی آغاز شد؟

منتظرالقائم: ایده اولیه شکل‌گیری سرا از آنجا آغاز شد که شرکت‌های صنعتی استان بالغ بر ۳۰۰۰ بنگاه اقتصادی با کمبود نیرو مواجه بود و از سوی دیگر دغدغه دانشگاه این بود که دانشجو‌یان پس از دانش‌آموختگی بتوانند وارد بازار کار شوند؛ بنابراین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و جمعی از بزرگان صنعت بر آن شدند که طرح پویش را راه اندازی کنند.

همزمان برای نخستین بار موضوع سرای نوآوری طبق نظر آقای دکتر طهرانچی در دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شد و در راستای آن، اردیبهشت ۱۳۹۸ تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان منعقد شد و سرای نوآوری اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان تحت نظر شورای راهبردی سرا متشکل از دو نفر نماینده صنعت، دو نفر نماینده از طرف دانشگاه و یک نفر مرضی الطرفین شکل گرفت.

آنا: فعالیت‌های اجرایی سرا چگونه شکل می‌گرفت؟ تشریح فرمایید.

تاکنون با همکاری واحد‌های دانشگاهی در استان اصفهان در مجموع بیش از ۵۰۰۰ دانشجو در قالب طرح پویش با بنگاه‌های اقتصادی مرتبط شده‌اند و حدود ۲۰۰ عضو هیئت علمی در قالب دپارتمان‌های تخصصی با سرای نوآوری همکاری داشته‌اند

منتظرالقائم: مسیر اجرایی سرای  نوآوری اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در قالب چهار طرح اصلی «پایش، پویش، تابش و رویش» تعریف شده است.

طرح پایش: در این طرح موضوعات پژوهشی و تحقیقاتی مورد نیاز صنایع در تمامی حوزه‌ها (فنی مهندسی - مدیریتی - بازرگانی و ...) با همکاری دانشگاه در قالب طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی و پروژه‌های برون سپاری، پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و یا رساله‌های دکتری پاسخ داده می‌شود. 

طرح پویش: در این طرح دانشجویان در حین تحصیل به صورت پاره وقت و کارآموزی در محیط واقعی کار، کسب تجربه می‌کنند و در صورت نیاز توسط سرای نوآوری تحت آموزش قرار می‌گیرند. از طرف دیگر بنگاه‌های اقتصادی پس از گذشت این دوره نیرو‌هایی با ویژگی‌ها و مهارت‌های مورد نظر خود پرورش خواهند داد.

سرای نوآوری اتاق بازرگانی اصفهان به منظور اجرایی کردن این طرح همه اقدامات لازم در زمینه هماهنگی واحد‌های دانشگاهی با اداره کل تعاون، کار رفاه اجتماعی، سازمان بیمه تأمین اجتماعی به منظور استفاده از حمایت‌های بیمه، فراهم سازی پلتفرم به عنوان بستر تعامل دانشجو و بنگاه اقتصادی، برگزاری نمایشگاه‌های کار آنلاین دائمی و مقطعی، ارائه آموزش‌های تکمیلی و ... را انجام داده است. 

طرح تابش: در قالب این طرح با هدف کاهش هزینه‌های مربوط به تجهیزات و آزمایشگاه‌ها و استفاده بهینه از امکانات طرفین، می‌توان قرارداد‌های اشتراک گذاری و شبکه سازی زیرساخت‌ها، تجهیزات و امکانات را بین صنعت و دانشگاه منعقد کرد.

طرح رویش: هدف از این طرح، اصلاح ساختار فناوری و نوآوری دانشگاه بر مبنای هدایت خلاقیت و نوآوری دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در راستای نیاز صنایع و بنگاه‌های اقتصادی عضو اتاق بازرگانی است. در این طرح به هر یک از مراکز رشد و شتابدهنده‌های تخصصی در حوزه‌های مشخص ماموریت داده می‌شود تا برنامه‌های تجاری سازی و حمایت از استارت‌آپ‌ها را دنبال کنند.

رویداد صنعت‌یار چیست؟

آنا: تازه‌ترین فعالیت‌های سرای نوآوری متبوع خود را تشریح کنید.

منتظرالقائم: سرای نوآوری اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان برای تحقق این چهار طرح‌ به آموزش افرادی جهت ایجاد ارتباط مؤثر بین صنعت و دانشگاه با عنوان کارگزار فناوری (Technobroker) طی فرآیند برگزاری رویداد «صنعت‌یار» پرداخته است. مراحل اصلی اجرای رویداد صنعت‌یار به طور خلاصه به شرح زیر است:

۱- انجام مصاحبه‌های تخصصی و تست شخصیت شناسی جهت ارزیابی افراد و تعیین افراد آموزش پذیر و منتور 
۲- تشکیل گروه‌های ۶-۵ نفره و دسته بندی افراد در گروه هاو برگزاری جلسات هفتگی توسط گروه‌ها
۳_ برگزاری دوره‌های آموزشی مصوب شورای راهبردی
۴- انتخاب صنعت توسط صنعتیار، انجام بازدید از شرکت و تدوین فرم RFP صنعتیار برای چالش‌های کشف شده توسط صنعت‌یار
۵_ برگزاری جلسات و بررسی RFP‌ها توسط تیم صنعت‌یار
۶_ تعیین راهکار‌های مورد نیاز برای حل چالش فناوری توسط تیم با استفاده از ظرفیت شرکت‌های فناور و اعضای هیئت علمی برای حل چالش 
۷_ بررسی اقدامات انجام شده تمام گروه‌ها توسط تیم ارزیاب و ارزیابی شرکت کنندگان

به تازگی رویداد بهم‌رسانی عرضه و تقاضای فناوری مورد نیاز در صنعت تولید بذر‌های هیبریدی هم به عنوان یکی از فعالیت‌های برجسته صنعت‌یاران در اتاق بازرگانی اصفهان با موفقیت برگزار شد. در این رویداد سه شرکت بزرگ فعال در حوزه صنعت بذر نیاز‌های فناوانه خود را ارائه کردند و صنعت‌یاران سرای نوآوری در نقش کارگزاران فناوری موفق به ارتباط با ۳۰ شرکت به عنوان solver چالش‌های احصا شده شدند و در این میان حدود ۷ قرارداد فناورانه در حال انعقاد است.

آنا: نحوه تعامل و همکاری نهاد‌ها و سازمان‌های مربوط با سرای نوآوری شما به چه صورت بوده و آیا تفاهمنامه و یا قراردادی در زمان فعالیت سرا تبادل شده است؟

منتظرالقائم: با توجه به اینکه مکان سرای نوآوری مستقر در محل اتاق بازرگانی اصفهان است؛ امکان ارتباط مستقیم با بنگاه‌های اقتصادی سطح استان فراهم است. در طول مدت فعالیت این سرا تفاهم‌نامه‌های متعددی با سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف در راستای برقراری ارتباط مؤثر صنعت و دانشگاه منعقد شده است از قبیل تفاهم‌نامه با جامعه هتلداران اصفهان، سازمان صمت، شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان، بنیاد نخبگان اصفهان، شتابدهنده‌های هدهد و شروع و برخی شرکت‌های دانش‌بنیان ازجمله «آی فاند». 

آنا: با توجه به فعالیت متمرکز سرا در زمینه زیرساخت‌های فناوری و نوآوری، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، مراکز TTO، مراکز شتاب‌دهی، مراکز کسب و کار، مراکز ثبت اختراع و مراکز خدمات فناوری چه فعالیتی در سرای نوآوری متبوع شما صورت گرفته است.؟

منتظرالقائم: با توجه به اینکه رسالت سرا ارائه خدمات به واحد‌های تولیدی و برقراری جریان دانش است، 20 دپارتمان تخصصی شامل مدیریت منابع انسانی و روانشناسی سازمانی، برندینگ، بازاریابی و فروش، تولید محتوا در فضای دیجیتال، حسابداری، حسابرسی و مالی، ثبت اختراع و تدوین استاندارد، محیط زیست، بازسازی و طراحی فضا‌های اداری، تجاری و صنعتی، مکانیک، مهندسی صنایع و برنامه ریزی تولید، مهندسی پزشکی، هوشمند سازی و اینترنت اشیاء، نگهداری و تعمیرات، فناوری اطلاعات (IT)، متالورژی و مواد، شیمی و پلیمر، نساجی و چاپ، کشاورزی، دام و طیور و معدن تشکیل شد که در هر دپارتمان حدود 10 عضو هیئت علمی فعالیت دارند و در این بخش سعی بر آن بوده که از ظرفیت همه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در سطح استان استفاده شود.

{$sepehr_key_588}

آنا: برنامه‌های پیش روی سرای نوآوری متبوع‌تان را تشریح کنید و بفرمایید در تازه‌ترین تصمیم چه اهدافی را دنبال می‌کنید و چه تعداد هسته فناور، واحد فناور و شرکت در زیرمجموعه خود دارید.

منتظرالقائم: سرای نوآوری اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با توجه به ساختار و ارتباطات موجود در اتاق بازرگانی اصفهان با حدود ۳۰۰۰ شرکت و بنگاه اقتصادی عضو اتاق بازرگانی اصفهان مرتبط است و همین امر شبکه ارتباطی گسترده‌ای را برای این سرا فراهم کرده است؛ از سوی دیگر با توجه به ارتباط با دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان از ظرفیت موجود در مراکز رشد این دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان مستقر در آن بهره‌مند بوده است.

با توجه به اینکه رسالت سرای نوآوری اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان ارائه خدمات به واحد‌های تولیدی و برقراری جریان دانش است، 20 دپارتمان تخصصی تشکیل شد که در هر دپارتمان حدود 10 عضو هیئت علمی فعالیت دارند

سرای نوآوری اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان ضمن بهبود و توسعه طرح‌های جاری درصدد است با گسترش شبکه ارتباطی خود مابین دانشگاه‌ها و شرکت‌های تولیدی در سطح استان به برقراری ارتباطی هر چه مؤثر‌تر و پایدارتر میان صنعت و دانشگاه کمک کند.

لازم به ذکر است به همت سرای نوآوری، مدرسه عالی مهارتی گردشگری و هتلداری پیرو انعقاد تفاهم نامه سه‌جانبه بین اتاق بازرگانی اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و جامعه هتلداران اصفهان و همچنین مدرسه عالی مهارتی منابع انسانی پیرو انعقاد تفاهم نامه بین اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در حال راه‌اندازی است.

آنا: تأثیرگذاری سرای نوآوری متبوع شما در دانشگاه (درآمد غیرشهریه و ..)، شرکت‌های دانش‌بنیان، کارآفرینی، رونق تولید و. چگونه بوده است.

منتظرالقائم: این سرا در راستای بهم‌رسانی مؤثر صنعت و دانشگاه فعالیت‌های مؤثری با هدف تسهیلگری فرآیند بهم‌رسانی انجام داده است و طی جلسات متعدد با هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش بنیان زیرمجموعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد استان اصفهان موفق به احصای چالش‌های صنایع استان اصفهان شده است.

آنا: استقبال دانشجویان، اعضای هیئت علمی و دانشگاهیان از ایجاد سرای نوآوری چگونه بوده است؟

منتظرالقائم: تاکنون با همکاری واحد‌های دانشگاهی در سطح استان در مجموع بیش از ۵۰۰۰ دانشجو در قالب طرح پویش با بنگاه‌های اقتصادی مرتبط شده اند و حدود ۲۰۰ عضو هیئت علمی در قالب دپارتمان‌های تخصصی با سرای نوآوری همکاری داشته‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر