صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کشف ده‌ها دریاچه در بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل

دانشمندان در تازه‌ترین بررسی‌های خود موفق به کشف دریاچه‌های متعدد در تیتان شده‌اند که می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در اختیار بگذارد.
کد خبر : 922575

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، یک مطالعه راداری جدید روی کاوش دریا‌های هیدروکربنی تیتان، قمر زحل تمرکز کرده است. 

تیتان، دومین و بزرگترین قمر در منظومه شمسی، دارای جو انبوهی از نیتروژن و متان است و سطح آن پوشیده از دریاچه‌ها و دریا‌های مملو از ترکیبات هیدروکربنی مانند اتان و متیل اتیلن است.

این مطالعه راداری که توسط محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) انجام شده است، جزئیات جدیدی درباره ساختار و ویژگی‌های دریا‌های هیدروکربنی این قمر بدست آورده است. محققان با استفاده از داده‌های راداری از تلسکوپ رادیویی بزرگ آرسیبو در پورتوریکو، توانستند اطلاعات ارزشمندی در مورد عمق، شکل و ترکیب این دریا‌ها به دست آورند.

به گفته دانشمندانی که این کشف را انجام داده اند، دریا‌های کشف شده می‌تواند یکی از صد‌ها مورد در سراسر تیتان باشد.

براساس نتایج این مطالعه، دریا‌های تیتان به طور متوسط ۱۰۰ متر عمق دارند و ترکیبات اصلی آنها را اتان و متان تشکیل می‌دهند. همچنین مشخص شد که این دریا‌ها دارای اشکال متنوعی از حوضچه‌ها، دریاچه‌های کوچک و خلیج‌های بزرگ هستند. این گوناگونی در شکل و ساختار این دریا‌ها به محققان کمک می‌کند تا درک بهتری از فرآیند‌های جوی و زمین‌شناختی حاکم بر سطح تیتان به دست آورند.

یکی از اهداف اصلی این مطالعه، درک چگونگی تشکیل و تکامل این دریا‌های هیدروکربنی بوده است. محققان معتقدند که این دریا‌ها نقش مهمی در چرخه متن‌شیمیایی سیاره تیتان ایفا می‌کنند و می‌توانند اطلاعات ارزشمندی درباره تاریخچه و تحول این قمر فراهم آورند.

همچنین این مطالعه می‌تواند برای آماده‌سازی و طراحی ماموریت‌های آینده به تیتان مفید باشد؛ شناخت بهتر از ساختار و ویژگی‌های این دریا‌ها می‌تواند در برنامه‌ریزی و طراحی ابزار‌ها و سیستم‌های مورد نیاز برای کاوش و بررسی دقیق‌تر این قمر کمک کند.

 این مطالعه راداری جدید گام مهمی در جهت درک بهتر ویژگی‌های منحصر به فرد قمر تیتان و چگونگی تحول و تکامل آن برداشته است و می‌تواند به محققان در شناخت بیشتر این سیاره عجیب و شگفت‌انگیز کمک کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر