صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حجت‌الاسلام دهشت در گفت‌وگو با آنا:

جهاد تبیین مهم‌ترین وظیفه زینب کبری(س) بود

حجت‌الاسلام مرتضی دهشت مبلغ و مدرس حوزه گفت: اثرگذارترین شخصیت پس از واقعه عاشورا زینب کبری (س) است که به جهاد تبیین پرداختند.
کد خبر : 922551

حجت‌الاسلام مرتضی دهشت فرزند ارشد مرحوم آیت‌الله دهشت، مدرس و مبلغ حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: به نظر می‌رسد اگر بخواهیم بگوییم چه شخصیتی پس از واقعه عاشورا تأثیرگذارترین فرد برای تبلیغ دین اسلام و نمایش فاجعه رخ داده در دنیا بود، باید به نام زینب کبری (س) اشاره کنیم.

وی افزود: دراین رابطه همین بس که بگوییم: کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود و این را همه به خوبی متوجه می‌شوند که منظور چیست.

دهشت با اشاره به رسالت سنگین حضرت زینب (س) پس از عاشورا گفت: جهاد تبیین با ایشان بود، حال شما تصور کنید یک فردی خونش ریخته می‌شود، اما کسی نیست که از او دفاع کند، اما خداوند کاری کرد تا حضرت زینبی بماند تا به جهاد تبیین پس از امام حسین (ع) بپردازد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حضرت زینب(س) خودشان پیش از واقعه عاشورا از این رخداد خبر داشتند یا خیر گفت: بله ایشان از کودکی می‌دانستند، حتی پیامبر (ص) دراین باره به حضرت زهرا (س) فرمودند و امام حسین (ع) خودشان دراین باره در مقاتل به محمد حنفیه فرموده بودند، زمانی که حنفیه به او گفته بود خودت می‌خواهی بروی برو، زن و بچه و زینب را با خود نبر، اما امام فرموده بود که خدا می‌خواهد آنها اسیر شوند، تا یک شهر و کشور آزاد شوند. همینطور هم شد و شام پس از آن واقعه از یوغ بنی امیه آزاد شد؛ بنابراین خاندان امام حسین (ع) اسیر شدند تا انسان‌ها آزاد شوند، سختی کشیدند تا ما راحت باشیم.

دهشت درباره الگوگیری از شخصیت حضرت زینب (س) به‌خصوص از سوی بانوان گفت: بصیرت از هر چیزی مهمتر است، هر امری دراین رابطه تفسیر می‌شود، همین زینبی که برادر از دست داد، کنار گودال قتلگاه ناله و شیون می‌کرد و به قولی اسب‌ها برایش گریه می‌کردند، همین زینب فردایش در دربار عبیدالله با متنانت دشمن شناسی می‌کرد و با بیان دشمن شناسی بر دهن دشمن خود کوبید و فرمود: و ما رایت الا جمیلا.

وی گفت: امروز لازم است که بانوان ما دراین عرصه بیشتر ورود کنند و بصیرتشان افزایش پیدا کند تا دشمن شناسان خوبی شوند و این الگو از شخصیت زینب کبری (س) گرفته می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر