صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۵۵ - ۲۷ تير ۱۴۰۳

آیا هریس جایگزین بایدن می‌شود؟/ سیاستمداری از جنس تردید

بایدن اصرار دارد کماکان نامزدی حزب دموکرات در رقابت انتخاباتی امسال را به عهده داشته باشد، اما فشار‌های صورت گرفته از سوی دموکرات‌ها و رأی‌دهندگان مستقل گزینه دیگری را پیش پای وی می‌گذارد.
کد خبر : 922355

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که نمایش «جو بایدن» دموکرات در مناظره مستقیم با «دونالد ترامپ» جمهوری‌خواه به‌اندازه‌ای بد باشد که حتی برخی طرفداران پر و پا قرص وی در حزب دموکرات را وادار به تلاش برای کناره‌گیری رئیس‌جمهور کنونی آمریکا از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر امسال (۲۰۲۴) کند.

هرچند هنوز این اتفاق رخ نداده و بایدن اصرار دارد کماکان در رقابت با ترامپ حضور داشته باشد، اما فشار‌های صورت گرفته از سوی دموکرات‌ها و رأی‌دهندگان مستقل به گونه ایست که جایی برای مانور بایدن خواب‌آلود در رقابت حساس امسال باقی نمی‌گذارد. تقریباً اکثر نظرسنجی‌های ملی و ایالتی پس از برگزاری مناظره اخیر تصریح می‌کند که وی دیگر شانسی برای پیروزی در برابر رئیس‌جمهور سابق آمریکا ندارد و باید خود را برای کناره‌گیری از این رقابت‌ها آماده کند.

در این میان، بیش از همه، نام «کامالا هریس» مطرح می‌شود- معاون بایدن و سیاستمداری که اتفاقاً در نظرسنجی‌های قبلی، وضعیت متزلزلی داشته و محبوبیت وی اگر از بایدن کمتر نباشد، بیشتر نیست! اخیراً «آدام شیف» نماینده کنگره از کالیفرنیا به برنامه «ملاقات با مطبوعات» شبکه «ان‌بی‌سی» گفت که یا بایدن باید بتواند «برنده قاطع انتخابات شود یا باید مشعل را به دست کسی بسپارد که بتواند چنین کند.»

از نظر آدام شیف و برخی اعضای مجلس نمایندگان و سنا (از حزب دموکرات آمریکا)، کامالا هریس قادر است «به پیروزی بسیار قاطعانه» در برابر ترامپ دست یابد. بااین‌حال، این نظری است که برخی از دموکرات‌ها با دیده تردید به آن نگاه می‌کنند.

برخی از این افراد متحدان بایدن هستند که در خانم هریس، یک معاون رئیس‌جمهوری می‌بینند و یادآور می‌شوند که تلاش وی برای نامزدی حزب در انتخابات ۲۰۲۰ حتی قبل از اولین رأی‌گیری به شکست منجر شد و اینکه او در طول دوره معاونت ریاست جمهوری تاکنون هم در پایین‌ترین میزان محبوبیت قرار داشته است.

در مقابل این نظر، بعضی قانون‌گذاران ارشد دموکرات مانند آدام شیف و «جیم کلیبرن» عضو مجلس نمایندگان از کارولینای جنوبی، معتقدند که اگر سرانجام جو بایدن در برابر فشار حزب تسلیم شود و از نامزدی کناره بگیرد، خانم هریس جایگزین طبیعی او برای رقابت انتخاباتی خواهد بود.

حامیان هریس به معدود نظرسنجی‌هایی استناد می‌کنند که نشان می‌دهد او در یک رقابت فرضی با دونالد ترامپ بهتر از خود بایدن عمل خواهد کرد و چنین استدلال می‌کنند که او خصوصیات و وجهه ملی، ساختار مبارزات انتخاباتی و جاذبه بیشتری برای رأی‌دهندگان جوان دارد که می‌تواند حتی در چهار ماه مانده به روز انتخابات هم جابجایی نامزد حزب را بدون مشکل امکان‌پذیر سازد.

صعود به رأس فهرست جایگزین‌های احتمالی بایدن برای زنی که تا چندی پیش مقامات ارشد دولت او را نقطه‌ضعف دولت بایدن می‌دانستند، یک تغییر جهت اساسی خواهد بود. درهرحال، برخی تحلیلگران ارشد حزب دموکرات، کماکان نامزدی هریس در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر را مصداق نوعی قمار سیاسی و ریسک بزرگ برای حزب متبوع خود قلمداد کرده و حتی به سران خود توصیه کرده‌اند تا بر روی گزینه‌های دیگری مانند «هیلاری کلینتون» یا «میشل اوباما» متمرکز شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر