صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۲ - ۲۴ تير ۱۴۰۳
در کرسی علمی- ترویجی«هوش مصنوعی و درستکاری دانشگاهی» مطرح شد؛

ضرورت آموزش مهارت‌های سواد هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها

کرسی علمی- ترویجی«هوش مصنوعی و درستکاری دانشگاهی» با حضور استادان و دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت برگزار و بر ضرورت آموزش مهارت‌های سواد هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها تأکید شد.
کد خبر : 922280

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، کرسی علمی- ترویجی «هوش مصنوعی و درستکاری دانشگاهی» با حضور استادان و دانشجویان به همت معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت و با همکاری هسته پژوهش توسعه اجتماعی و افکارسنجی این واحد دانشگاهی و انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران شاخه منطقه جنوب کشور در واحد مرودشت برگزار شد.

ذکیه فتاحی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در این جلسه به معرفی ارائه‌کننده کرسی پگاه تاجر استادیار علم اطلاعات و دانش شناسی واحد مرودشت و استادان ناقد سوسن سهامی دانشیار جامعه‌شناسی و زهرا رضایی استادیار مهندسی کامپیوتر واحد مرودشت پرداخت.

پگاه تاجر نیز به بیان دیدگاه‌ها و نظراتی راجع به چیستی درستکاری دانشگاهی و هوش مصنوعی پرداخت و با بیان چالش‌های هوش مصنوعی مولد و مسئله توهم هوش مصنوعی بر ضرورت آموزش مهارت‌های سواد هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها تأکید و دو رویکرد تسهیلگری و ویرانگری در بهره‌برداری از هوش مصنوعی در پژوهش و نشر علمی را تشریح و نمونه‌هایی از دستورالعمل‌های بین‌المللی اخلاق نشر علمی در عصر هوش مصنوعی مولد را ارائه داد.

وی درباره روند‌های موضوعی حوزه هوش مصنوعی و درستکاری دانشگاهی در جهان، تحلیلی علم‌سنجی بر اساس بروند‌های علمی منتشر شده در پایگاه‌های اطلاعاتی وب آو ساینس و اسکوپوس ارائه داد و بر لزوم انجام پژوهش‌های داخلی بیشتر در این حوزه تأکید کرد.

سوسن سهامی نیز به نقد مباحث مطرح‌شده از زاویه جامعه‌شناسی علم پرداخت و عنوان کرد: عدم رعایت اصول درستکاری علمی و تحصیلی با ساختار‌های اجتماعی و بستر‌های تربیتی، مانند خانواده، مدرسه و دانشگاه ارتباط دارد و مدرک‌گرایی باعث ساختار غلط و منجر به عدم صداقت آموزشی و پژوهشی می‌شود. بازسازی علم‌گرایی به‌عنوان یک ارزش و تقویت بستر‌های فرهنگی این حوزه باید مورد تأکید قرار گیرد.

وی همچنین به رویکرد تسهیلگری هوش مصنوعی در پژوهش و آموزش اشاره کرد و هوش مصنوعی را دستیار پژوهشگر و مدرس دانست.

استاد ناقد دیگر، زهرا رضایی نیز با ارائه مصادیقی از کاربرد هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف، لزوم تقویت نرم‌افزار‌های کشف سرقت علمی و تشخیص متن نوشته شده توسط انسان یا هوش مصنوعی مولد را مطرح و دیدگاه‌هایی در ارتباط با تعدیل کردن برخی قوانین نشر علمی ارائه داد.

وی بر نقش هوش مصنوعی اخلاقی و مسئولانه در تسریع امور آموزشی و پژوهشی و ضرورت آموزش هوش مصنوعی به‌عنوان یک واحد درسی در دانشگاه‌ها تأکید کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر