صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت چهاردهم/۵۰

دادگاه‌های تجاری در دولت پزشکیان ایجاد شود

نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران با توجه به ماده ۲۹ قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار و اجرایی نشدن آن گفت:‌ براساس این ماده قانونی دادگاه‌های قانونی تجاری باید در کشور شکل می‌گرفت؛ اما این شرایط به وجود نیامد و کماکان دادگاه‌های کیفری و قضائی هستند که به اختلافات تجاری رسیدگی می‌کنند.
کد خبر : 922133

عباس جبالبارزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره مهم‌ترین چالش‌هایی که بخش صنعت با آن مواجه است و اقداماتی که دولت چهاردهم در جهت رفع این چالش‌ها باید انجام دهد، عنوان کرد: چشم‌انداز و برنامه استراتژیک توسعه صنعتی کشور باید مشخص شود. اکنون برنامه هفتم توسعه وارد فاز اجرایی شده و سند بالادستی چشم‌انداز توسعه نیز توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده و در کنار آن، طرح آمایش سرزمینی نیز در دسترس است. بر این اساس باید برنامه استراتژی صنعتی کشور با ملاحظات اسناد بالادستی و برنامه‌ای مصوب شود.

دولت چهاردهم بساط ارز چندنرخی را برچیند

نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: باید بساط ارز چندنرخی در کشور نیز برچیده شود. این ارز، برخی را از رانت برخوردار و برخی را دچار زیان می‌کند و باید هرچه زودتر یک نظام ارز تک‌نرخی در کشور جایگزین وضعیت کنونی شود.

{$sepehr_key_582}

دشواری‌های بخش‌های صنعتی به واسطه ارز چندنرخی

وی بیان کرد: بخش‌های صنعتی کشور به واسطه ارز چندنرخی با مشکلات متعددی مواجه هستند و اکنون برای یک ثبت سفارش و واردات کالا یک مهلت شش‌ماهه نیاز است و صنعتگران باید در صف باشند.

جبالبارزی ادامه داد: تأمین ارز از بازار آزاد نیز قدرت رقابت تولیدکنندگان را حذف می‌کند، چون برخی از ارز دولتی برخوردارند و رقابتی نابرابر میان آنها ایجاد می‌شود، بنابراین یکی از اولویت‌های مهم در دولت چهاردهم باید برچیده‌شدن بساط ارز چندنرخی باشد.

اجرای کامل قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار از اولویت‌های دولت چهاردهم باشد

جبالبارزی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اولویت‌ها در دولت چهاردهم اجرای کامل قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار در کشور است. بخش‌هایی از این قانون از جمله مواد ۲ و ۳ که بر استفاده از نظرات بخش خصوصی در تصویب قوانین، بخشنامه‌ها و آئین‌نامه‌ها تاکید دارد، اجرایی نشده است. اکنون بخشنامه‌ها و آئین‌نامه‌ها صادر می‌شود و این بخش خصوصی و فعالان تولیدی و صنعتی هستند که باید به دنبال رفع موانع باشند.

عدم اجرای ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب و کار و عدم اولویت بخش‌های تولیدی در تامین انرژی

نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: ماده ۲۵ این قانون نیز اجرایی نشده است در حالی که مقرر بوده است هنگام کمبود انواع انرژی از جمله گاز و برق واحد‌های صنعتی با قطعی‌های مکرر مواجه نشوند، اما این شرایط به وجود نیامده است و این واحد‌های تولیدی و صنایع هستند که هنگام کمبود با قطع گاز یا برق مواجه می‌شوند. صنایع اکنون به طور معمول با ۴ ماه قطعی انرژی در ایام مختلف سال روبه‌رو هستند.

دادگاه‌های قانونی تجاری در دولت چهاردهم ایجاد شوند

وی به ماده ۲۹ قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار و اجرایی نشدن آن نیز اشاره کرد و افزود:‌ براساس این ماده قانونی دادگاه‌های قانونی تجاری باید در کشور شکل می‌گرفت، اما این شرایط به وجود نیامد و کماکان دادگاه‌های کیفری و قضایی هستند که به اختلافات تجاری رسیدگی می‌کنند.

{$sepehr_key_583}

قانون تجارت با رایزنی دولت چهاردهم از شورای نگهبان پس گرفته شود

جبالبارزی گفت: قانون تجارت در مجلس مصوب شده، اما به نظر می‌رسد باید با رایزنی در دولت چهاردهم از شورای نگهبان پس گرفته شود. این قانون مشکلاتی بیشتردر کشور ایجاد می‌کند و باید با استفاده از نظرات فعالان بخش‌های خصوصی از جمله اتاق‌های بازرگانی قانون تجارتی قابل اجرا در کشور مصوب شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر