صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

خسروپناه: در مکتب اهل بیت(ع) حکمرانی خویشتن بر حکمرانی اجتماعی مقدم است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در مکتب اهل بیت(ع) حکمرانی خویشتن بر حکمرانی اجتماعی مقدم است، تأکید کرد: امام حسین(ع) برای اصلاح جامعه را از حکمرانی خویشتن شروع کرد.
کد خبر : 922087

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه با موضوع حکمرانی خویشتن در حسینیه ثارالله بوشهر با تسلیت ایام دهه اول محرم و تشکر از حضور پرشور مردم در انتخابات اظهار کرد: از دست دادن رئیس جمهور خدوم که خستگی نمی شناخت تا پاسی از شب جلسه داشت ثلمه جبران ناپذیری بود.

وی ادامه داد: هدایت‌های مقام معظم رهبری باعث شد که مشارکت خوبی در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشیم، انتظار می‌رود که با تلاش پرشور دولتی این حضور پرشورتر شود. این حماسه را باید به ملت تبریک گفت و ثانیا به رئیس جمهور جدید و انتظار است که راه شهید رئیسی ادامه داده شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به حکمرانی خویشتن اظهار کرد: اصطلاح حکمرانی در امور اجتماعی نظیر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تعلیم و تربیت مدنظر قرار می‌گیرد بنابراین این اصطلاح اجتماعی است. ممکن است که برخی حکمرانی با موضوع خویشتن را پارادوکس بدانند چراکه حکمرانی فرآیندی از سیاستگذاری، قانونگذاری تا تصدی‎‌‌گری و نظارت است.
 
استاد خسروپناه با اشاره به موضوع تعلیم و تربیت گفت: در سیاستگذاری تعلیم و تربیت اینگونه مطرح می شود تعلیم مقدم است یا تربیت؟ در تعلیم حافظه‌محوری ملاک است یا اینکه عقل‌محوری حاکم است. دانش آموز قدرت عقلانی پیدا کند؟ یا ابتکار اندیشه پیدا کند یا اینکه مهارت پیدا کند؟ در این صورت نقشه‌راه متفاوت است. بنابراین در حکمرانی سیاست، ساختار، اجرا و نظارت باید مشخص شود.
 
وی اضافه کرد: این در حالی است که از مکتب اهل بیت به ویژه در مکتب حسین(ع) و در دعای عرفه و خطبه سرزمین منا، حکمرانی خویشتن را بر حکمرانی جامعه را ارجح دانسته شده است. مقام معظم رهبری نیز در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی را مطرح کرده‌‎اند. در غرب چنین چیزی وجود ندارد اما در مکتب اهل بیت(ع) حکمرانی خویشتن بر حکمرانی اجتماعی مقدم است.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: در حکمرانی خویشتن فقط فضایل و رذایل مطرح نیست بلکه حکمرانی خویشتن به مدیریت فضایل و رذایل نیز مرتبط است.
 
وی با اشاره به اشارات قرآن به حکمرانی خویشتن بیان کرد: در آیه 105 سوره مائده به این موضوع اشاره شده است، اساسا سوره مائده سوره حکمرانی است و نکات فراوانی از حکمرانی خویشتن در این سوره مورد تأکید قرار گرفته است.
 
استاد خسروپناه عنوان کرد: باید در درجه اول حکمرانی خویشتن مدنظر باشد، بعد حکمرانی خانواده و بعد حکمرانی جامعه. اصلاح جامعه از اصلاح از خویشتن شروع می‌شود، امام حسین(ع) هم برای اصلاح جامعه را از حکمرانی خویشتن شروع کرد. آیات فراوانی درباره حکمرانی خویشتن داریم. در ادبیات شعری هم به این بحث پرداخته اند مولوی در دفتر دوم مثنوی به حکمرانی خویشتن اشاره دارد.
 
وی ادامه داد: حادثه کربلا نمونه حکمرانی خویشتن است. 18 هزار نفر به امام حسین(ع) نامه نوشتند که به کوفه بیایید و حکومت را به عهده بگیرید. امام حسین(ع) مسلم بن عقیل را برای بررسی به کوفه فرستاد و وقتی به کوفه رسید 18 هزار نفر استقبال کردند. نامه امام حسین(ع) را برای آنها خواند، همگی پذیرفتند با اینکه سعی می‌شد که نظر مردم را تغییر دهند اما هر چه آنها گفتند مردم کوفه بر حکومت امام حسین(ع) اصرار کردند و مسلم برای امام حسین(ع) نامه نوشت که بله مردم کوفه آماده حضور شما هستند.

حکمرانی خویشتن از خودکنترلی غنی‌تر است 
 
حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه اظهار کرد: حکمرانی از بحث‌های جدیدی است شاید چهار دهه بیشتر عمر نداشته باشد، مربوط به حوزه اجتماعیات است. معمولا حکمرانی به حوزه فردی نسبت نمی‌‎دهند ولی وقتی به آموزه‌‎های قرآنی و مکتب اهل بیت مراجعه می‌کنیم حکمرانی خویشتن بر حکمرانی خانواده و حتی جامعه مقدم است.
 
وی ادامه داد: اینکه انسان چگونه خودش را مدیریت کند حکمرانی خویشتن است. اگر انسان توان مدیریت خودش را نداشته باشد چگونه می‌‎تواند توان حکمرانی جامعه را داشته باشد. مثلاً روحانیت مسئولیت تبلیغ دینی جامعه را دارد حکمرانی خویشتن روحانیت بر حکمرانی تبلیغ مقدم است. معلمان و اساتید که کار تعلیم و تربیت را برعهده دارند اگر حکمرانی خویشتن نداشته باشند چطور می‎‌‌ توانند تعلیم و تربیت دهند.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اگر در صحرای کربلا شخصیتی مثل مسلم بن عقیل در کوفه با 18 هزار نفر همراه وارد عملیاتی می‌‎شود ولی وقتی می‎‌‌‌خواهد خارج شود چند نفر بیشتر همراهش نیستند، در این شرایط از کوره در نمی‌رود و از مکتب حسینی عبور نمی‌کند، ملحق به جریان نفاق نمی‌‎شود حتی وقتی تهدید می‎‌‌شود باز هم تسلیم نمی‎‌شود چون حکمرانی خویشتن دارد.
 
استاد خسروپناه عنوان کرد: رزمندگانی را داشتیم که 8 سال در جنگ بودند جانباز یا اسیر شدند، جنگ تمام شد و در بساط زندگی اوضاعشان تغییر کرد، برخی به سبقت مادی روی آوردند و با اینکه جهاد واجب را انجام دادند اما دیگر از مالشان انفاق نکردند، نه تنها خودشان بلکه فرزندانشان آلوده شدند. انسان حکمرانی خویشتن را همواره نداشته باشد، هر لحظه ممکن است که از صراط مستقیم خارج شود.
 
وی ادامه داد: کسانی که زیر رو می‌‎شوند حکمرانی خویشتن نداشتند مسیر جهاد اکبر سخت است. آیت‌الله رئیسی با این همه مشغله و با استراحت در ماشین و سفر، همواره اهل بکاء، توسل و ذکر بود. این آدم‌ها رئیس جمهور هم شوند متواضع‌‎تر هستند اذیت می‌‎شوند اما سعه صدر دارند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: اگر آیت‌الله رئیسی حکمرانی خویشتن نداشت اینگونه نبود. حاج قاسم سلیمانی هم حکمرانی خویشتن داشت و در شرایط جنگی و با خستگی مفرط اما نیمه شب‌ها برمی‌خواست نماز می‌گذاشت. 

استاد خسروپناه با اشاره به توصیه‌های نهج‌البلاغه در زمینه حکمرانی خویشتن گفت: بهترین راه حکمرانی خویشتن انس با علی(ع) است، بر مبنای توصیه نهج‌البلاغه کسی که می‌خواهد رهبری کند باید حکمرانی خویشتن داشته باشد، حال این رهبری معلمی یا استادی باشد فرقی نمی‌کند. انسان باید مؤدب و معلّم نفس خودش باشد بعد معلّم و مؤدب مردم باشد.

وی تأکید کرد: غربی‎‌‌ها در زمینه حکمرانی خویشتن، در روانشناسی باز کردند که خودکنترلی نام دارد، حکمرانی خویشتن از خودکنترلی غنی‌تر است چون برگرفته از کلام اهل بیت(ع) است. اساساً اسلام به ما می‌‎گوید حکمرانی خویشتن داشته باشید.

اولین گام حکمرانی خویشتن، خودشناسی و خودباوری است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: کتاب‌های فراوانی درباره حکمرانی نوشته شده است، 200 تعریف از غربی‌ها درباره حکمرانی استخراج کرده‌ایم اما هیچ جا به حکمرانی خویشتن نپرداخته‌‎اند در حالی که در آیات و روایات و نهج البلاغه حکمرانی خویشتن مقدم بر حکمرانی اجتماعی و شرط لازم حکمرانی اجتماعی است.

وی ادامه داد: اولین گام حکمرانی خویشتن، خودشناسی و خودباوری است، انسان هر چه خودش را بشناسد رفتارهایی مناسب‌تری می‌تواند داشته باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تحقیر دیگران و حسادت رفتار انسانی نیست، در مواجهه با این رفتارها، این سوال مطرح می‌شود که چرا انسان گاهی رفتار حیوانی می‌‎کند؟ چون حکمرانی خویشتن ندارد.

استاد خسروپناه با اشاره به دعای عرفه امام حسین(ع) اضافه کرد: یکی از بخش‌‎های مهم این دعا، معرفی و حکمرانی خویشتن است.

وی در ادامه بخش‎‌‌هایی از این دعا را برای حاضران قرائت و بر قسمت‎‌‌های مربوط به حکمران خویشتن تأکید کرد.

استاد خسروپناه با اشاره به خطبه امام حسین(ع) در منا بیان کرد: بخش‌هایی از این خطبه در مورد امر به معرف و نهی از منکر است که بسیار زیبا بیان شده است.

وی در ادامه بخش‌هایی از این خطبه را برای حاضران قرائت و تأکید کرد: بر مبنای توصیه امام حسین(ع) زمانی امر به معرف اثربخش است که حکمرانی خویشتن وجود داشته باشد.
 

انتهای پیام/

ارسال نظر