صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۵ - ۲۳ تير ۱۴۰۳
در نشستی درباره منصوره اتحادیه مطرح شد؛

زنی که از تاریخ آمد و بر تاریخ حک شد

نشست «بررسی کارنامه تاریخ نگاری دکتر منصوره اتحادیه» در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
کد خبر : 922063

به گزارش خبرنگار گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست «بررسی کارنامه تاریخ نگاری دکتر منصوره اتحادیه» به همت گروه تاریخ و باستان شناسی خانه اندیشمندان علوم انسانی و با همکاری انجمن ایرانی تاریخ، روز چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳ در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد و محمد بی طرفان دبیری این نشست را برعهده داشت.

توجه به پژوهش‌های ایران شناسی از ویژگی‌های کارنامه اتحادیه است

علی قیصری از استادان دانشگاه، ابراز داشت: از خانه اندیشمندان علوم انسانی برای میزبانی این نشست تشکر می‌کنم و همچنین از انجمن تاریخ نیز سپاسگزارم. منصوره اتحادیه بی نیاز از معرفی است. کارنامه او خود بیانگر اهمیت کارهایی است که طی چند دهه گذشته عرضه کرده است. در میان کارهای او، طیف متنوعی از پژوهش‌های ایران شناسی را می‌بینیم. در بین کارهای او، به اهمیت گردآوری و ویراست اسناد خصوصی در دوره قاجار می‌پردازم. توجه به اسناد حقوقی و معاملات به طور کلی از اهمیت خاصی برخوردار است. منصوره اتحادیه به یقین در نشر تاریخ ایران، کارنامه درخشانی داشته است.

بسیاری از حقایق دوران قاجار در دفتر نشر تاریخ ایران اتحادیه قرار دارد

در ادامه الهام ملک زاده از استادان دانشگاه، اظهار داشت: از برگزارکنندگان این مراسم تشکر می‌کنم. بیش از ۲۸ سال است که با آثار منصوره اتحادیه مأنوس هستم. بزرگی و بزرگ منشی ذاتی در کلام او وجود دارد. پاسخ بسیاری از سوالات دوران قاجار و پهلوی در دفتر او در نشر تاریخ ایران پیدا می‌شود. هر کس به این دفتر مراجعه کرده، با روی گشاده و دل بی ریای او مواجه شده است و خدا را شکر که همچنان چراغ این دفتر روشن مانده است.

وی افزود: کودکی منصوره اتحادیه مصادف با سالهای جنگ جهانی دوم بود. وی برای تحصیل در دوره متوسطه به انگلستان رفت و در دانشگاه رشته تاریخ را انتخاب کرد. بعد از بازگشت به ایران، در دانشگاه تهران استخدام شد. او در سال های بعد از انقلاب در کسوت استادی تاریخ دانشگاه تهران ظاهر شد. او با توجه به علاقه ای که به آموزش تاریخ و دانشجویان داشت، در ساعت های غیر درسی نیز دانشجویان را پذیرا بود. او در سال ۱۳۷۷ در کسوت دانشیاری تاریخ دانشگاه تهران بازنشسته شد. بعد از بازنشستگی نشر تاریخ ایران را تاسیس کرد.

بیشترین تاثیر زندگی را در من داشت

در ادامه اسماعیل شمس از استادان دانشگاه، اظهار داشت: از مجموعه خانه اندیشمندان علوم انسانی برای برپایی این نشست سپاسگزارم. من از منظر یک شاگرد صحبت می کنم. منصوره اتحادیه در یک درس دو واحدی در دوره ارشد استاد من بود اما بیشترین تاثیر را بر زندگی من گذاشت. او برای من فقط یک استاد نبود. من علاوه بر شاگردی، به نوعی با او همکاری نیز کرده ام و حدود ۲۰ سال در تألیف برخی از آثار با وی همکاری داشته ام. او برای من به مانند یک مادر معنوی است. وی مصاحبه های زیادی انجام داده و حرف های اصلی اش را در مصاحبه ها و مقالاتش گفته است. مقاله های او باید در قالب مجموعه آثار جمع شود. یقین دارم در آینده هم بسیار از منصوره اتحادیه صحبت خواهد شد.

منصوره اتحادیه، تاریخ نگاری فراجنسیتی است

در ادامه سمیرا دردشتی از پژوهشگران تاریخ، بیان داشت: من عنوان سخنرانی ام را "زنی که از تاریخ آمده و بر تاریخ حک شده است" گذاشته ام. منصوره اتحادیه یک تاریخ نگاری فراجنسیتی ارائه می‌دهد. او علی رغم این که خودش از یک خاندان سیاسی است اما در تاریخ نگاری سیاسی قرار نمی گیرد. هم چنین تاریخ نگاری وی، فرا نظری است. تاریخ نگاری او از تاریخ نگاری مرکز پیرامون فراتر رفته است. تاریخ نگاری او محدود به تهران نیست. هم چنین تاریخ نگاری اتحادیه، صرفا سیاسی، اجتماعی یا اقتصادی نیست. او در کتاب هایش زنان فراموش شده در تاریخ را به صحنه آورده است.

در پایان، منصوره اتحادیه اظهار داشت: از همه برگزارکنندگان این جلسه و هم چنین سخنرانان متشکرم. هر چه بیشتر از اسناد دوره قاجار استفاده شود، ما متوجه می‌شویم که از دوره قاجار چقدر کم می‌دانیم. من این شانس را داشتم که به بخشی از اسناد فرمانفرما دست پیدا کنم. اگر دانشجویی می‌خواهد روی این اسناد کار کند، من حاضرم که این اسناد را در اختیار او بگذارم. البته اسناد خصوصی معذوراتی هم دارد. هنوز خیلی از سندهای خصوصی در خانواده‌ها هست که مورد بررسی قرار نگرفته است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر