صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۳ - ۲۶ تير ۱۴۰۳
در گفت‌وگو با آنا عنوان شد؛

موجی نو در طراحی ماشین‌آلات خط تولید خوراک دام و طیور

محققان بک واحد فناور در راستای بهبود کیفیت و بهره‌وری واحد‌های تولید خوراک دام و طیور با طراحی جدید، به‌روز و مهندسی معکوس، موجی نو در طراحی ماشین‌آلات خط تولید خوراک دام و طیور به راه انداخته‌اند.
کد خبر : 922006

خبرگزاری علم و فناوری آنا- حسین عقابی؛ انواع خوراک آماده طیور و آبزیان که یکی از عوامل مهم در رشد و تکامل سالم این حیوانات است، نقش بسیار مهمی در صنعت پرورش و تولید آنها دارد. با توجه به رشد روزافزون جمعیت و نیاز روزافزون به منابع غذایی، استفاده از خوراک آماده به‌عنوان جایگزینی مؤثر برای خوراک طبیعی در طیور و آبزیان رواج یافته است.

انواع خوراک آماده  طیور و آبزیان به‌عنوان یک محصول غذایی کامل و تغذیه‌ای که تمام نیازهای مورد نیاز این حیوانات را برآورده می‌کند، به‌صورت گسترده‌ای در برخی از صنایع مانند صنعت پرورش مرغ، بوقلمون، اردک، ماهی و … انواع خوراک آماده طیور و آبزیان معمولاً شامل مواد اصلی مانند غلات، دانه‌ها، روغن‌ها، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به ترکیبات مختلفی افزوده می‌شوند تا نیازهای تغذیه‌ای طیور و آبزیان را برآورده کند.

{$sepehr_key_480}

با توجه به اهمیت این موضوع، واحد فناور مستقر در مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر توانسته با ساخت ماشین‌آلات، راه‌اندازی خطوط تولید پلت دام و طیور به‌کارگیری کارکنان متخصص و کارآمد در این زمینه فعالیت خود را گسترش دهد به همین دلیل گفت‌وگویی با محمد خلیلی مدیر واحد فناور «کاردان ماشین» درباره فعالیت‌‌ها و کارکردهای این واحد داشته‌ایم که در ادامه خواهیم خواند.

آنا: هدف از راه‌اندازی واحد فناور متبوع‌تان چه بوده است؟

خلیلی: با توجه به توسعه روزافزون صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان در جهان، شرکت پیشرو صنعت خوراک کاردان با نام تجاری کاردان ماشین با هدف ایجاد یک مرکز ارائه خدمات تخصصی، ساخت ماشین‌آلات و راه‌اندازی خطوط تولید پلت دام و طیور و به‌کارگیری کارکنان متخصص و کارآمد در این زمینه فعالیت خود را گسترش داده و در همین راستا افتخار همکاری با بسیاری از نهاد‌ها و سازمان‌های خصوصی در امور مشاوره- طراحی- اجرا - سرویس و نگهداری- بازسازی، نوسازی، ارتقا و نظارت را کسب کرده است.

آنا: درباره حیطه کاری و فعالیت واحد فناور متبوع خود توضیح دهید.

خلیلی: این واحد فناور در زمینه مشاوره، طراحی و ساخت کارخانه‌های تولید خوراک دام، طیور و آبزیان در تناژ‌های مختلف به‌صورت تمام‌اتوماتیک، بازسازی، نوسازی و ارتقای کارخانه‌های تولید خوراک دام و طیور، واردات تکنولوژی روز ماشین‌آلات خط تولید خوراک، لوازم یدکی و قطعات سفارشی، واردات خط روغن‌کشی دانه سویا، آفتابگردان، کانوال از شرکت برنتو اکراین، ساخت آسیاب چکشی و میکسر‌های افقی و عمودی، بالابر‌های حلزونی و قاشقکی،  کولر عمودی و خشک‌کن افقی، فن، فیلتر، غبارگیر، سیکلون و ساخت انواع نوار نقاله، چاین و کانوایر، سیلو‌های دیوار صاف یا موجدار، انجام تعمیرات تخصصی و خدمات پس از فروش و تولید و تأمین انواع قطعات، ادوات و دستگاه‌های صنعتی و کشاورزی طبق درخواست مشتری فعالیت می‌کند.

آنا: از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کردید و تاکنون چه موفقیت‌هایی در مسیر طی شده حاصل شده و چه دستاورد‌هایی داشته‌اید؟

خلیلی: شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۹۹ آغاز کرده و در مدت چهار سال موفق به انجام و اتمام چند پروژهٔ خط تولید خوراک دام و طیورشده که ساخت بخش ماشین‌آلات داخلی، نصب و راه‌اندازی خط ۲۰ تن در ساعت خوراک طیور شرکت رشد طیور زواره، نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات روغن‌کشی سویا (ساخت شرکت برنتو اکراین) شرکت ZHYAN-ROSAY شهر اربیل، ساخت و راه‌اندازی خط ۲ تن در ساعت خوراک پرندگان تزیینی و طیور در شهر زارچ استان یزد شرکت بابا دانه، نصب بخشی از ماشین‌آلات کارخانه خوراک دام و میگو زیرمجموعه شرکت آرد کامران فارس (تولید ۲۰ تن خوراک دام، ۴ تن خوراک میگو)، بازسازی ماشین‌آلات، سیستم توزین پیوسته همراه با تابلو برق و PLC شرکت کشت و صنعت خوراک دام کارون و ساخت و نصب سیستم پخت (فیدر و کاندیشنر دوبل) کارخانه تولید خوراک دام شرکت تعاونی بهشیر لپویی را شامل می‌شود.

آنا: آیا این واحد فناور در کسب درآمد‌های غیرشهریه‌ای دانشگاه نقشی داشته است؟ و دانشگاه سهمی از فعالیت شما دارد؟

خلیلی: در راستای تعاملات دوسویه و حمایت‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر از واحد‌های فناور و در راستای نیل به توسعه فعالیت‌های تولیدی، دانشگاه در حضور فعالان در نمایشگاه‌های بین‌المللی و تولید تجهیزات و امکانات مشارکت همه‌جانبه داشته و شرکت نیز در بسیاری از فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی با دانشگاه همکاری می‌کند.

آنا: محصول و نوع خدمت شرکت چه نیازی از نیاز‌های مردم و کشور را برطرف می‌کند؟

خلیلی: این واحد فناور در راستای بهبود کیفیت و بهره‌وری واحد‌های تولید خوراک دام و طیور با طراحی جدید و به‌روز با مهندسی معکوس ماشین‌آلات برند‌های معتبر موجی نو در طراحی ماشین‌آلات خط تولید خوراک دام و طیور در کشور به راه انداخته که کیفیت بالای ساخت در تولید این دستگاه‌ها و ضمانت یک ساله گواهی بر این ادعاست.

آنا: نواقص و کمبود‌ها در راه تجاری‌سازی محصولات فناور را بیان کنید.

خلیلی: دانشگاه باید با ایجاد بستری شناخته شده از فعالیت‌های واحد‌های فناور برای تمام فناوران داخلی، آنها را به سمت همکاری با واحد‌های فناور سوق دهد. طبیعتاً این همکاری‌ها در نهایت موجب تشکیل روابط کاری و تجاری خواهد شد.

آنا: آیا حمایت لازم را از سوی دانشگاه و مراکز و نهاد‌های مربوط با مأموریت خود داشته‌اید؟ و انتظارتان از مسئولان چیست؟

خلیلی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر در حمایت از استقرار واحد‌های فناور و توسعه فعالیت‌های شرکت همکاری‌های خوبی داشته و در راستای ایجاد کارگاه‌ها و خط تولید محصولات، شایسته است در باب تفاهم‌نامه‌های همکاری دانشگاه از طریق واگذاری زمین و سالن‌های کارگاهی شرکت‌ها را در گسترش فعالیت‌های خود یاری کند.

آنا: برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در دانشگاه‌ها چه پیشنهادی ارائه می‌دهید؟

خلیلی: برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در دانشگاه‌ها، پیشنهاد‌های متعددی وجود دارد که می‌توان آنها را در دسته‌های کلی تقسیم کرد، این تقسیم‌بندی، اول شامل تقویت زیرساخت‌ها و امکانات با تخصیص فضای فیزیکی مناسب و مجهز، تجهیزات و فناوری‌های نوین، اتصال به اینترنت پرسرعت، دومین تقسیم‌بندی شامل ارائه خدمات حمایتی مانند خدمات مشاوره و مربیگری، برنامه‌های آموزشی و توانمندسازی و حمایت‌های مالی و سومین مورد شامل ایجاد شبکه‌های ارتباطی مانند ارتباط با سرمایه‌گذاران، صنعت و ایجاد انجمن‌ها و شبکه‌های کارآفرینی می‌شود.

چهارمین بخش هم ارتقای فرهنگ کارآفرینی با ترویج فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه‌ها، حمایت از فعالیت‌های کارآفرینی دانشجویی، قدردانی و تجلیل از کارآفرینان موفق و پنجمین بخش، اصلاح قوانین و مقررات به‌وسیله ساده‌سازی فرآیند‌های تأسیس و ثبت شرکت‌ها، کاهش بروکراسی اداری و حمایت‌های مالی و بیمه‌ای را شامل می‌شود.

آنا: تازه‌ترین فعالیت‌ها و نیز برنامه‌های آینده شرکت متبوع خود را تشریح فرمایید.

خلیلی: ازجمله تازه‌ترین فعالیت‌های این شرکت حضور در نمایشگاه بین‌المللی شیراز در زمینه ماشین‌آلات تولید خوراک دام، طیور و آبزیان بوده که به دستاورد‌های تجاری خوبی دست یافتیم. شرکت در نظر دارد مجموعه کارگاهی خود را برای تأمین نیاز‌های مشتریان گسترش دهد تا دیگر با محدودیت‌هایی نظیر فضای ساخت و انبار محصولات مواجه نباشیم.

واردکردن آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا مانند آنالیزور‌های درون‌خطی پیشرفته، نرم‌افزار‌های تغذیه، مدیریت جیره برای دامپروری‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی از دیگر اقدامات آینده این شرکت است تا بتواند گامی بزرگ در راستای ارتقا کیفیت و بهره‌وری خوراک دام و طیور تولیدی و به تبع آن، سلامت محصولات گوشتی و لبنی در زنجیره غذایی بردارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر