صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۰ - ۲۳ تير ۱۴۰۳
در یک پژوهش بررسی شد؛

شناسایی تبعیض‌ها در نظام بازنشستگی ایران

در این پژوهش، مجموعه گسترده‌ای از اسناد و قوانین و پژوهش‌های پیشین مرور و نیز از چند مصاحبه با کارشناسان این حوزه، برای شناسایی داده‌ها و تدقیق یافته‌ها کمک گرفته شد.
کد خبر : 921992

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تأمین اجتماعی به عنوان یکی از دستاورد‌های بشری، به منظور حمایت افراد یک جامعه در مقابل خطرات و پیشامد‌های اجتماعی نظیر بیکاری، فوت، ازکارافتادگی، بازنشستگی و ... به وجود آمده است. به عبارت کلی‌تر تأمین اجتماعی، حفاظت از امنیت افراد جامعه در مقابل پیشامد‌ها و مخاطرات اقتصادی و سلامتی است.

جامعیت، فراگیری، پایداری، برابری، همبستگی و انصاف اجتماعی در صندوق‌های بازنشستگی، از اصول بین المللی و ملی است. ازاین رو باید گفت بروز تبعیض در فرایند‌های تقنینی و اجرایی بیمه اجتماعی، با اصول و اهداف اساسی آن ناهمساز و معارض است.

{$sepehr_key_478}

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «بررسی تبعیض در نظام بازنشستگی ایران» در پی شناسایی تبعیض‌ها در نظام بازنشستگی و بررسی آن است.

این پژوهش ضمن رصد تبعیض‌های مهم و تحلیل آنها، به طورکلی این امر را زاییده عدم هماهنگی و انسجام صندوق‌های جزیره‌ای و فقدان نهاد رگولاتوری مستقل و متمرکز صندوق‌ها یافته است؛ رگولاتوری که بتواند از تراکم و تزاحم قانونگذاری‌های بیرونی مجلس و دولت پیشگیری کند و مانع قاعده گذاری‌های مستقل و درونی تبعیض زای خود صندوق‌ها شود.

{$sepehr_key_479}

در این پژوهش، مجموعه گسترده‌ای از اسناد و قوانین و پژوهش‌های پیشین مرور و نیز از چند مصاحبه با کارشناسان این حوزه، برای شناسایی داده‌ها و تدقیق یافته‌ها کمک گرفته شد. یافته‌ها نشان می‌دهند که نظام بازنشستگی کشور گرفتار تبعیض‌های گوناگونی است.

در نهایت اینکه مطالعات نشان می‌دهد تبعیض‌هایی درون صندوقی و بین صندوقی وجود دارد  که بعضی از آنها برون زا و بعضی درون زا هستند.

نتایج این تحقیق حاکی از آن است که رفع تبعیض‌های شناسایی شده، می‌تواند بیش از راهکار‌هایی که در فضای سیاستی و رسانه‌ای مطرح است، باعث رفع بحران و افزایش پایداری مالی صندوق‌ها خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر