صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۵۳ - ۲۲ تير ۱۴۰۳
تقویم علم:

۲۲ تیر در دنیای علم چه خبر؟

در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 921911

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۲۲ تیر برابر ۱۲ جولای را ورق می‌زنیم.

***

ژان پیکار

۱۲ جولای ۱۶۸۲ میلادی برابر با ۲۲ تیر ۱۰۶۱ خورشیدی، ژان پیکار، اخترشناس، نقشه‌کش و مهندس هیدرولیک فرانسوی درگذشت. پیکار را به‌عنوان بنیانگذار نجوم امروزی در فرانسه شناخته می‌شود. او روش‌های جدیدی را معرفی کرد، دستگاه‌های نجومی قدیمی را بهبود بخشید و دستگاه‌های جدیدی مانند ساعت آونگی هویگنس را برای ثبت زمان‌ها و فواصل زمانی اضافه کرد. پیکار اولین کسی بود که از تلسکوپ برای اندازه‌گیری دقیق زوایای کوچک و از میکرومتر ویلیام گاسکوئین استفاده کرد. او یک میکرومتر سیم متحرک برای اندازه‌گیری قطر اجرام آسمانی مانند خورشید، ماه و سیارات ابداع کرد. برای نقشه‌برداری و تسطیح زمین، او ابزارهایی را طراحی کرد که با تلسکوپ نجومی یکپارچه می‌شدند. پیکار از اولین کسانی بود که روش‌های علمی را برای ساختن نقشه‌ها به کار برد. ازجمله مهارت‌های دیگر او هیدرولیک بود. او مشکل تامین آب فواره‌های ورسای را حل کرد. مهمترین کار او اولین اندازه‌گیری محیط زمین بود. او از روش دانشمند یونانی اراتوستن استفاده کرد، اما با دقت بیشتری. پیکار دقت اندازه‌گیری‌های زمین را با استفاده از روش مثلث‌بندی اخترشناس هلندی ویلبرود اسنل بسیار افزایش داد. نیوتن از این داده‌های پیکار در نظریه گرانشی‌اش استفاده کرد.

دیوید داگلاس

۱۲ جولای ۱۸۳۴ میلادی برابر با ۲۲ تیر ۱۲۱۳ خورشیدی، دیوید داگلاس، گیاه‌شناس اسکاتلندی که یکی از موفق‌ترین جمع‌آوری‌کنندگان گیاهان در سده نوزدهم بود درگذشت. داگلاس حدود ۲۴۰ گونه گیاهی را در بریتانیا جمع‌آوری کرد. اولین سفر خارجی او برای شکار گیاه در سال ۱۸۲۴ در سراسر اقیانوس آرام شمال‌غربی در سواحل ایالات متحده انجام شد، صنوبر داگلاس که او از سال ۱۷۲۷ کشت می‌کرد، به نام او نامگذاری شده است. او درخت‌های مخروطی‌ دیگری ازجمله صنوبر سیتکا را معرفی کرد که اکنون از نظر تجاری برای صنعت چوب اهمیت دارد و گیاهان و درختچه‌های باغی متعددی ازجمله لوپین، خشخاش کالیفرنیا و مویز گلدار. او در سن ۳۵ سالگی در اثر یک سانحه در هاوایی جان خود را از دست داد. او درون گودالی افتاد که ساکنان جزیره از آن برای به دام انداختن گاوهای وحشی استفاده می‌کردند و در آنجا در اثر حملات گاو نری که در گودال به دام افتاده بود کشته شد.

کلود برنارد

۱۲ جولای ۱۸۱۳ میلادی برابر با ۲۲ تیر ۱۱۹۲ خورشیدی، کلود برنارد فیزیولوژیست و پزشک فرانسوی به‌دنیا آمد. شهرت برنارد برای کشف‌هایی است که درباره نقش پانکراس در هضم، عملکرد گلیکوژنیک کبد و تنظیم خون‌رسانی توسط اعصاب تنظیم‌کننده انبساط و انقباض عروق شناخته شده است. او به ایجاد اصول آزمایش به‌ویژه شیوه آزمایش کور در علوم زیستی کمک کرد. در آزمایش‌های کور شرکت‌کنندگان در آزمایش از اطلاعاتی که آگاهی از آنها ممکن است در نتیجه آزمایش تاثیر بگذارد ناآگاه می‌مانند. برنارد همچنین برای اولین‌بار از دو مفهوم مایع خارج سلولی و هم‌ایستایی (هومیوستازی) استفاده کرد.

جرج ایستمن

۱۲ جولای ۱۸۵۴ میلادی برابر با ۲۲ تیر ۱۲۳۳ خورشیدی، جرج ایستمن مخترع فیلم رول، کارآفرین و بنیانگذار آمریکایی شرکت کداک به‌دنیا آمد. ایستمن در سال ۱۸۸۴ فیلم رول را که فیلمی از جنس پلاستیک آغشته به امولسیون ژلاتینی است ابداع کرد و با ساخت دوربین‌های کداک، عکاسی را برای مردم عادی از نظر اقتصادی امکان‌پذیر کرد و تحول مهمی در عکاسی به‌وجود آورد.  او به مدت سه سال مشغول آزمایش موادی بود تا بتواند امولسیون ژلاتین را در جایگاه نگاتیو فیلم عکاسی دوربین قرار دهد. ایستمن در سال ۱۸۹۲ کمپانی ایستمن کداک را تاسیس کرد و با عرضه دوربین‌هایی سبک با استفاده آسان، این شرکت توانست انقلابی بزرگ در صنعت عکاسی ایجاد کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر