صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۵۱ - ۱۹ تير ۱۴۰۳
با پروفسور بالتازار بدانیم ۲۶؛

کدام نیروها جهان ما را شکل داده‌اند؟

 شاید باورش برایتان عجیب باشد ولی نیروی الکتریکی و نیروی مکانیکی و نیروی شیمیایی هم صورت‌هایی از نیروی الکترومغناطیس هستند.
کد خبر : 921541

خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم ملی؛ غیر از نیروی گرانش چه نیروهای مهم دیگری در طبیعت وجود دارد؟ تمام آنچه در جهان می‌بینید با کمک چهار نیروی بنیادی به این شکل در آمده است. نیروی جاذبه یکی از نیروهای طبیعت است که در ابعاد خیلی بزرگ اثرگذاری خودش را نشان می‌دهد برای مثال در فاصله بین ماه و سیاره زمین اما این نیرو در فواصل کوتاه تاثیر چندانی ندارد، مثلا نیروی جاذبه بین شما و خودرویی که سوار هستید زیاد نیست.

{$sepehr_key_426}

احتمالا نام نیروهای زیادی را شنیده‌اید مثل نیروی مکانیکی، نیروی الکتریکی، نیروهای آهنربا! جالب است بدانید تمام نیروهایی که می‌شناسیم شکلی از همین چهار نیروی بنیادی است که شامل نیروی جاذبه، نیروی الکترومغناطیسی، نیروی هسته‌ای قوی و هسته‌ای ضعیف می‌شوند. وقتی نیروی بین قطب‎های منفی و مثبت آهنربا را در نظر می‎گیرید در واقع به یک نوع نیروی بزرگ‌تر و اصلی‎تر اشاره کرده‎اید که نه فقط در آهن و آهنربا بلکه در جاهای دیگری هم وجود دارد.

 شاید باورش برای‎تان عجیب باشد ولی نیروی الکتریکی و نیروی مکانیکی و نیروی شیمیایی هم صورت‎هایی از نیروی الکترومغناطیس هستند. دو نیروی دیگر، کمتر به زندگی روزمره ما ربط پیدا می‎کنند و برای همین شاید برای‎مان ناشناخته‎تر باشند، نیروی هسته‎ای قوی و نیروی هسته ضعیف! نیروهایی هستند که در دل هسته اتم‎ها که ذرات سازنده همه مواد دنیا هستند وجود دارند و محدوده اثرگذاری‎شان در همان ابعاد بسیار کوچک است به همین خاطر است که ما اثرشان را به‌طور مستقیم در زندگی‏مان ندیده‎ایم.

 همین چهار نیرو باعث شدند تمام کهکشان‎ها، ستاره‎های درون آنها و سیارات به شکلی که امروز می‎شناسیم در بیایند و ما روی سیاره زمین بتوانیم از شکل‎های مختلف این نیروها برای توسعه و ساخت ابزارهای مختلف و رفاه بیشتر استفاده کنیم.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر