صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حجت‌الاسلام بابادایی در گفت‌وگو با آنا؛

حبیب بن مظاهر که بود؟/ وقتی ولایتمداری سبک زندگی افراد می‌شود

حجت‌الاسلام وحید بابادایی کارشناس و سخنران مذهبی گفت: خیلی‌ها ممکن است اهل نماز و عبادت و دانش باشند اما نتوانند ولایتمدار خوبی باشند، ما در صحنه کربلا با شخصی روبه رویم که در ولایتمداری کم مانند است.
کد خبر : 921400

حجت الاسلام وحید بابادایی کارشناس و سخنران مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزار‌ی علم و فناوری آنا گفت: فرا رسیدن ایام محرم را به همه عاشقانه امام حسین (ع) تسلیت عرض می‌کنم، امیدوارم که همه عشاق و علاقه‌مندان به اهل بیت (ع) که دلشان با اهل بیت است و متصل به این خاندان هستند، محرم امسال بتوانند انجام وظیفه کرده و تکلیفشان را به درستی انجام و از فیوضات این ماه بهره‌مند شوند.

وی در ادامه درباره شخصیت حبیب بن مظاهر و حضورشان در کنار امام حسین (ع) در کربلا گفت: درباره شخصیت بزرگی، چون حبیب باید اینطور گفت که ایشان فردی است که کهولت سن زیادی در زمان عاشورا و در کربلا دارد، چرا که قبل از بعثت پیامبر (ص) به دنیا آمده، دوره کودکی و نوجوانی پیامبر و امام حسن (ع)، امیرالمومنین (ع) و امام حسین (ع) را درک کرده و در کل می‌توان گفت که شخصیتش در کنار شکل گیری حکومت اسلامی و در سایه آن و بزرگی، چون پیامبر (ص)، امام علی (ع)، امام حسن و امام حسین (ع) شکل گرفت.

ویژگی‌های اخلاقی و اعتقادی حبیب بن مظاهر

این کارشناس مذهبی اظهار داشت: لذا حبیب فردی است که از جهت حکومت، دینداری و ولایتمداری فردی کامل است، او از افراد خالص و ذوب در ولایت امام علی (ع) است زمانی هم که حکومت امام در کوفه شکل گرفت، به کوفه مهاجرت کرد و ساکن آنجا شد و جزو ارکان حکومت امام علی (ع) شد. پس از شهادت امام علی (ع) و امام حسن مجتبی (ع) طبعا ایشان با ارادتی که به این خاندان داشت، با امام حسین (ع) همراه شد و او را رها نکرد؛ بنابراین زمانی که می‌شنود امام عازم کوفه است در صحرای کربلا حاضر می‌شود و رشادت به خرج می‌دهد و تا آخرین نفس از شهدایی است که جانانه پای ولایت و دفاع از حریم اهل بیت (ع) می‌ایستد.

وی با اشاره به اینکه حبیب بن مظاهر از لحاظ علمی فردی با سواد و حافظ کل قرآن است، افزود: او تفسیر را از امیرالمومنین (ع) آموخته و مربی قرآن است بنابراین اگر در عصر صدر اسلام بخواهیم به علم و دانش کسی استناد کنیم، سراغ قرآن می‌رویم، چون مهمترین مشخصه فرد عالم این بوده که قرآن را تفسیر و تعلیم کند. حبیب حافظ، مفسر و معلم قرآن است.

وی یادآور شد: از سوی دیگر هم فردی زاهد است و تمام زندگی‌اش به عبادت خالصانه و شب زنده داری گذشته است، وی شب را تا صبح بیدار بود و یک ختم قرآن انجام می‌داد، خوابش بسیار کم بود و حتی در صحنه عاشورا هم شاهد دلاوری‌ها و رشادت‌هایش هستیم، منتها زمانی که می‌توانست به عبادت می‌پرداخت و از فرصت‌ها استفاده می‌کرد، روحیه معنوی و عبادی‌اش را حفظ و رشد می‌داد.

حجت‌الاسلام بابادایی مهمترین خصوصیت حبیب بن مظاهر این شهید بزرگوار را پا در رکاب امام داشتن و ولایتمداری او به شمار آورد و گفت: خیلی از افراد ممکن است اهل نماز و عبادت باشند یا دانش داشته باشند، اما نتوانند ولایت مدار خوبی باشند. ما در صحنه کربلا با دو نوع شخصیت روبه روییم یکی عمر سعد در راس لشکر عبیدالله و یک شخصیت هم حبیب بن مظاهر که پرچمدار امام حسین (ع) است، عمر سعد کسی نیست که امام حسین (ع) را نشناسد و جریان اسلام را نداند، کاملا آگاه است قبلا در رکاب امام بوده، اما ولایتمداری‌اش لنگید و به خاطر طمع دنیا ولایت امام را کنار گذاشت و تابع ولایت کفر شد و به قتل فرزند رسول خدا افتخار کرد، برعکس هم شخصیت‌هایی مثل ظهیر و حبیب هستند.

وی همچنین گفت: ما در بین یاران امام هم با دو دسته مواجه هستیم نخست کسانی که از بنی هاشم و اقوام امام هستند، چون حضرت عباس(ع) و حضرت علی اکبر(ع) و (ع) و دسته دوم هم کسانی که قرابت قوم و خویشی با امام ندارند، اما انسان‌های مومنی‌اند و از صحابه و یاران ذوب در ولایت امامند مثل ظهیر و حبیب که اسامی‌شان هم در کتب تاریخی هست، این دو اسم خود را اینجا کاملا درخشان نشان می‌دهند حبیبی که پیرمردی سالخورده است و عافیت طلبی را کنار گذاشته و تا لحظه آخر کنار امام می‌ایستد و در نهایت هم در رکاب امام شهید می‌شود.

حجت‌الاسلام بابادایی یادآور شد: چه بسا افرادی که نماز بخوانند، روزه بگیرند و اعمال عبادی انجام دهند، اما ولایت پذیری‌شان مشکل داشته باشد، جایی که ولی یک مومن تصمیمی بگیرد، دستوری بدهد و مصلحتی را بسنجد کسانی که در ولایتمداری مشکل داشته باشند، نمی‌توانند اطاعت کنند مثل کسانی که در صفین بودند و علیه امام شمشیر کشیدند و به خاطر حیله قرآن سر نیزه کردن، قرآن ناطق را فراموش کردند.

وی در پایان گفت:‌در همین عصر و زمانه شاهد هستیم کسانی که ممکن است به ظاهر اعتقاد و دین هم داشته باشند، اما زمانی که پای عمل برسد و آنجا که پای آبرو جان در میان باشد، هزینه نمی‌کنند برعکس آن هم، چون حبیب‌ها که هشت سال دفاع مقدس به جبهه‌ها رفتند و شهید شدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر