صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک بازیگر تئاتر در گفت‌وگو با آنا:

تئاتر از سینما بی‌رحم‌تر است/ اخلاق حرفه‌ای باید در تئاتر رعایت شود

علی جدیدی بازیگر نمایش «جزیره» گفت: اساتید بازیگری باید این نکته را به هنرجویان خود آموزش دهند که تئاتر از سینما بی‌رحم‌تر است، اگر بازیگر مسئولیت پذیری و تعهد به گروه را رعایت نکند، خود تئاتر او را حذف می‌کند!
کد خبر : 921371

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش جزیره به نویسندگی و کارگردانی کیمیا نوری از دهم تا بیست‌ و دوم تیر ساعت ۲۱:۱۵ دقیقه در سالن شماره ۱ خانه نمایش روی صحنه است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: «پس از سقوط هواپیما چند نفر از مسافران در جزیره‌ای گرفتار شده‌اند در جایی که برای بعضی‌ها به معنای آزادیست و برای بقیه اسیری، هر کدام از آنها برای رفتن یا ماندن و یا ادامه زندگی در آنجا دچار چالش‌هایی می‌شوند و کم کم به شرایط عجیب جزیره پی می‌برند.»

علی جدیدی بازیگر این نمایش در گفت‌وگو با آنا گفت: در نمایش جزیره نقش یک کتاب فروشی را بازی می‌کنم که در طول عمرش فقط کتاب خوانده است، کتاب‌هایی که چیزی از آنها نفهمیده و فقط تلاش کرده تا به واسطه آنها ظاهری خوش برای خود بسازد که در همین یک کار هم نا موفق بوده است.

وی با بیان اینکه این شخصیت به شدت ضد اجتماع و ضد زن بوده و همواره تلاش می‌کند تا خود را کنجکاو و پرسشگر نشان دهد یا دست کم ادای آن را دربیاورد، افزود: از همان روز‌های اول تمرین و در جلسات خوانش متن، می‌دانستم که این شخصیت ظاهری ژولیده، کثیف و اخمو دارد و تلاش کردم تا در روند تمرین‌ها به کمک کارگردان و باقی گروه، رفته رفته این ویژگی‌ها را هم در ظاهر و هم در روح و باطن شخصیت بیاورم. این مدل شخصیت‌ها در اجتماع دوست داشتنی نیستند، عموما تحقیر می‌شوند و آدم‌های دیگر از آنها دوری می‌کنند، عموما شکست می‌خورند و دیگران را مسئول شکست‌های خود می‌دانند؛ بنابراین بازی کردن این شخصیت چالش‌های جدیدی برای من داشت و انتخاب آن ریسک بزرگی محسوب می‌شد، چون مطمئن بودم کاراکتری را بازی می‌کنم که برای تماشاگر دوست داشتنی نیست و دیالوگ‌هایی می‌گوید که برای تماشاگر خوشایند نیست.

وی یادآور شد: بعضی از تماشاگر‌ها بعد از اجرا با خنده به من گفتند که دوست داشتیم وسط اجرا تو را خفه کنیم که دیگر سوالی نپرسی و حرفی نزنی!

جدیدی در پاسخ به این سوال که ویژگی‌هایی که در انتخاب نقش و حضور در آثار نمایشی به آن توجه دارد، چیست، توضیح داد: مهمترین دلیل من برای انتخاب یک نمایش، جدا از متن و کاراکتر، گروه اجرایی آن است. چون پروسه یک نمایش از تمرین تا اجرا ممکن است چندین ماه طول بکشد و مهم است که این چندین ماه را با چه کسانی می‌گذرانید و باز در انتخاب گروه اجرایی، چیزی که برای من اهمیت دارد، اخلاق و مسئولیت پذیری آدم‌های آن گروه است، تئاتر یک کار گروهی است که باید تمام ارکان آن اخلاق حرفه‌ای، مسئولیت پذیری و نظم را بلد باشند، تا در مجموع یک کار درخشان روی صحنه اجرا برود.

وی با بیان اینکه یک کار نمایشی باید در وهله اول سرگرم کننده باشد و مخاطب برای یک زمان مشخص، همه چیز را فراموش کند و درگیر لحظه‌های نمایش شود ، یادآور شد: نمایش جزیره این ویژگی را دارد، همچنین بعضی از دیالوگ‌ها و ماجرای درگیری کاراکتر‌های نمایش بین زندگی قبلی و زندگی جدیدشان، ممکن است مخاطب را برای دقایقی به فکر فرو ببرد و این را هم اضافه می‌کنم که به هر حال بحث سلیقه نیز مطرح است و هر کار نمایشی ممکن است عده‌ای را همراه خود کند که آن کار را دوست داشته باشند و عده‌ای نیز با آن ارتباط برقرار نکنند. ما در گروه  نمایش «جزیره»، با تمام سختی‌ها و اتفاق‌های غیرقابل پیش‌بینی که در پروسه تمرین‌ها با آن رو به رو شدیم، تلاش کردیم با توجه به متنی که داشتیم، کار قابل قبولی را ارائه دهیم. امیدوارم مخاطبان نمایش نیز کار ما را دوست داشته باشند.

جدیدی اظهار کرد: امیدوارم آموزشگاه‌های بازیگری جدا از آموزش تکنیک‌های بازیگری را نیز به هنرجوها آموزش دهند و این نکته را به هنرجویان خود گوشزد کنند که تئاتر از سینما بی رحم‌تر است و اجازه جبران اشتباه را به آدم نمی‌دهد. تئاتر یک کار گروهی است و باید برای تمام بخش‌های یک نمایش ارزش قائل شد، فرقی ندارد که شما بازیگر باشید یا عضوی از گروه اجرایی یک نمایش! اگر مسئولیت پذیری و تعهد به گروه را بلد نباشید، خود تئاتر شما را حذف می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر