صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا تأکید شد؛

اهتمام ویژه به رویکرد‌های نوین در مدرسه‌سازی/ بازسازی ۱۰۰ هزار کلاس نامقاوم باید در اولویت قرار گیرد

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه بازسازی ۱۰۰ هزار کلاس نامقاوم باید در اولویت قرار گیرد، گفت: رویکرد‌های نوین در عرصه مدرسه‌سازی باید در دولت چهاردهم مورد توجه قرار بگیرد.
کد خبر : 921300

مجید عبداللهی معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره نگاه دولت چهاردهم به اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اظهار کرد: پایه‌ای‌ترین سند مورد وفاق و میثاق برای حوزه آموزش و پرورش این سند تلقی می‌شود که مبنای شکل‌گیری آن سیاست‌های کلی نظام برای تحول در آموزش و پرورش و توسط مقام معظم رهبری ابلاغ و تاکید شده است.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پایه‌ای‌ترین سند برای دولت جدید

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به ساحت تامین فضا، تجهیزات و فناوری در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، عنوان کرد: متولی این ساحت در سند تحول سازمان نوسازی، توسعه تجهیز مدارس است و این موضوع می‌تواند پایه‌ای‌ترین سند و برنامه برای دولت چهاردهم باشد.

تبلور احکام و شاخص‌های سند تحول بنیادین در برنامه هفتم توسعه

عبداللهی با بیان اینکه تلاش شده است احکامی بر پایه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مستخرج و همچنین شاخص‌ها و معیارهایی احصا شود، ادامه داد: تا تبلور آن در برنامه هفتم توسعه کشور خود را نشان دهد.

وی با بیان اینکه در فصل نوزدهم قانون برنامه هفتم اخیرا احکام متعددی در حوزه مدرسه‌سازی و نظام تعلیم و تربیت ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: در این قانون آموزش و پرورش به معنای یک امر تلقی شده است. آموزش و پرورش را نباید یک دستگاه مانند سایر دستگاه‌ها تلقی کرد و وزارت آموزش و پرورش با وجود 16 میلیون و 700 هزار دانش‌آموز، 107 هزار مدرسه، 540 هزار کلاس درس، نزدیک به 40 میلیون نفر با این نهاد و دستگاه و یک میلیون کارمند مرتبط هستند.

رسالت و مسئولیت سنگین آموزش و پرورش با هیچ دستگاه دیگری قابل مقایسه نیست

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه سنگینی مسئولیت و رسالت دستگاه آموزش و پرورش با هیچ دستگاه دیگری قابل مقایسه نیست، یادآور شد: آموزش و پرورش امر ملی است و همه دستگاه‌ها اعم‌از وزارت کشور، شهرداری‌ها، وزارت راه در مسکن و نهضت ملی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ترویج و فرنگ‌سازی، نهادهای انقلابی در کمک‌های مکمل برای خیرین، نهادهای نظامی و انتظامی که پیشگام و در تامین زمین و کار ساخت کمک‌حال ما در سازمان نوسازی هستند، باید در این کار ملی و برای پیشبرد اهداف با یکدیگر مشارکت داشته باشند.

آموزش و پرورش یک امر ملی است

عبداللهی با اشاره به فرصت‌های به‌وجودآمده برای آموزش و پرورش، عنوان کرد: این‌ها فرصت‌هایی را برای آموزش و پرورش فراهم می‌کنند که بتوانیم به خود ببالیم و بگوییم که در برنامه هفتم مبتنی‌بر سیاستی که رهبر معظم انقلاب اسلامی پایه‌گذاری کردند، آموزش و پرورش امر ملی است.

میثاق دولت چهاردهم باید میثاق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد

وی با بیان اینکه باید بپذیریم که میثاق دولت چهاردهم باید میثاق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه هفتم توسعه باشد، ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه کشور به چند نکته خاص از جمله افزایش سرانه فضای آموزشی کشور توجه شده است.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی کشور در برنامه هفتم توسعه از 5.22 به 6.1 برسد و ارتقا پیدا کند، اظهار کرد: حداقل فضای آموزشی کشور ما باید یک متر مربع رشد پیدا کند. یک متر مربع یعنی 14 میلیون مترمربع فضا باید ساخته شود که بودجه بسیار زیادی باید به آن اختصاص پیدا کند و دولت چهاردهم باید در برش برنامه سالانه پنج‌ساله خود آن را پیش‌بینی کنند.

بالغ‌بر 100 هزار کلاس درس نامقاوم وجود دارد

عبداللهی با اشاره به مقاوم‌سازی و استحکام‌بخشی فضاهای آموزشی، اضافه کرد: بالغ بر 100 هزار کلاس درس نامقاوم داریم و دولت یک بار باید این را اراده کند و در طول برنامه پنج‌ساله پرونده مدارس چنینی را پایان دهد؛ همان‌طور که دولت قبل یک بار برای همیشه اراده کرد و با اختصاص 4 میلیارد تومان از صندوق ذخیره ارزی، سرانه فضای مقاوم کشور را 45 درصد افزایش داد.

وی با بیان اینکه امیدواریم دولت چهاردهم نیز نسبت به حوزه مقاوم‌سازی اهتمام ویژه را داشته باشد، تأکید کرد: باید نسبت به حوزه تجهیزات، سیستم گرمایش و سرمایش نیز توجه ویژه‌ای قائل شویم. نکته آخر و حائز اهمیت رویکردهای نوین در عرصه مدرسه‌سازی است. تاکنون مدرسه‌های بسیار زیادی ساختیم؛ اما دولت چهاردهم باید با رویکرد جدید وارد شود؛ همان‌طور که در دولت سیزدهم نظام نوین ساخت فضای آموزشی، نسل دوم مدرسه‌سازی تحت مدرسه، کانون تربیت و پیشرفت محله در کنار مسجد و پیوند با مسجد شکل گرفت  و در برنامه هفتم 200 عدد هدف‌گذاری شده است و امیدواریم این خط مشی در دولت چهاردهم هم به‌خوبی دنبال شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر