صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۳۴ - ۱۸ تير ۱۴۰۳
سفر نخست وزیر مجارستان به پکن

اوربان: چین بازیگری کلیدی در روند صلح اوکراین است

نخست وزیر مجارستان با هدف دیدار و گفتگو با رئیس جمهور چین پیرامون چشم‌انداز برقراری صلح در اوکراین، در سفری غیرمنتظره وارد پکن شد.
کد خبر : 921288

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویتز، «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان که به تازگی ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را نیز برعهده گرفته است، در چهارچوب سفرهایی که خود آن را «مأموریت صلح» می‌نامد، روز دوشنبه ۸ ژوئیه (١۸ تیر)، وارد پکن شد و مورد استقبال معاون وزیر امور خارجه و دیگر مقامات چین قرار گرفت.

نخست‌وزیر مجارستان پس از ورود به پکن، با «شی‌ جینپینگ» رئیس جمهور چین دربارۀ چشم‌انداز برقراری صلح در اوکراین گفتگو کرد.

سفر غیرمنتظرۀ اوربان به چین در حالی صورت گرفته است که سفر پیشین او به مسکو برای دیدار و گفتگو با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، با انتقادهای شدیدی از سوی برخی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا روبرو شد.

ویکتور اوربان لحظاتی پس از ورود به پکن، در حساب کاربری خود در توئیتر تأکید کرد: «چین یک قدرت کلیدی برای فراهم آوردن شرایط برقراری صلح در جنگ کنونی میان روسیه و اوکراین محسوب می‌شود. به همین دلیل است که من تنها دو ماه پس از سفر رسمی شی‌جینپینگ به بوداپست، برای دیدار و گفتگو با وی در این زمینه به پکن آمده‌ام».

نخست وزیر مجارستان ضمن حمایت از طرح چین برای حل و فصل جنگ جاری در اوکراین، همچنین اظهار داشت: «پایان جنگ اوکراین علاوه بر مسکو و کی‌یف به عنوان دو طرف اصلی درگیری، به تصمیم سه قدرت جهانی یعنی ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و چین بستگی دارد».

بنا به گزارش رسانه‌های دولتی چین، شی‌ نیز در جریان دیدار با اوربان تصریح کرد: «جامعۀ بین‌المللی باید شرایطی را برای از سرگیری مذاکرات مستقیم بین دو طرف درگیری ایجاد کند».

رئیس جمهور چین در ادامه اظهار داشت: «به نفع تمام طرف‌ها است تا از طریق برقراری آتش‌بس زودهنگام به دنبال دستیابی به یک راه‌حل سیاسی باشند».

ویکتور اوربان که پیش از این در جریان سفر به کی‌یف با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین دیدار کرده و پس از آن در مسکو مورد استقبال کرملین قرار گرفته بود، سفر خود به پکن را «مرحلۀ سوم مأموریت صلح» نامیده است.

نخست‌وزیر مجارستان که روابط نزدیکی با روسیه و چین دارد، یکی از منتقدان کمک‌های نظامی کشورهای غربی به اوکراین است.

 سفر ویکتور اوربان به پکن، پیش از نشست سران ناتو در واشنگتن انجام شده است که قرار است بر محور ارائۀ حمایت‌های نظامی بیشتر از اوکراین برگزار شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر