صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری مطرح کرد؛

ضرورت قرار گرفتن ایران در جایگاه اول علم ژنتیک و زیست فناوری جهان

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری گفت: ایران باید بتواند در جایگاه اول علم ژنتیک و زیست فناوری در جهان اسلام و قرار گیرد و این علوم به عنوان اولویت‌های الف سند قرار گیرد.
کد خبر : 921038

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، جواد محمدی رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در ششمین کنگره بین‌المللی و هجدهمین کنگره ملی ژنتیک با اشاره به ارائه گزارشی در خصوص آسیب شناسی علم و فناوری در جلسه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در این گزارش عنوان کردیم که بخش علم و فناوری کشور بیشتر از آنکه مرهون دانشگاه باشد مرهون بخش خصوصی و غیردولتی است 

وی گفت: در این زمینه در سال ۲۰۱۷ وضعیت ۱۰ شرکت فعال در حوزه زیست و فناوری آمریکا را مورد مطالعه قرار دادیم این شرکت‌ها موفق به ثبت ۴۲ ثبت پتنت داشتند و بررسی ۱۰۰ دانشگاه برتر آمریکا نشان داد که این تعداد دانشگاه ۶هزار سند علمی منتشر کردند. این اعداد نشان می‌دهد که بخش خصوصی بخش موثر در توسعه علم و فناوری است و ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با تاکید بر اهمیت پیشرفت همه‌جانبه علم و فناوری گفت: پیشرفت علم و فناوری باید همه جانبه باشد، زیرا پیشرفت نامتوازن شایسته کشور نیست. ما در برخی شاخص‌ها همچون تعداد دانشجو و اعضای هیئت علمی رشد کردیم ولی شاخص‌ها مانند صادرات محصولات های‌تک خیر. 

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با اشاره به نقشه جامع علمی کشور گفت: مسئله ما در نقشه جامعه علمی کشور تلفیق تقاضا محوری و عرضه محوری تکنولوژی روز دنیا است تا بتوانیم از ظرفیت داخلی و خارجی استفاده کنیم. 

وی با ذکر سهم کم زیست فناوری در بازار جهانی گفت: یکی از اهداف نقشه جامع علمی کشور کسب سه درصد از بازار جهاتی در زیست فناوری است که محور‌های امنیت غذایی، ژن درمانی، شیمی سبز و... را شامل می‌شود. 

محمدی آسیب شناسی نقشه جامع علمی کشور با روند مسئله محوری و مانع زدایی از مسیر مسائلی است که در نقشه جامع علمی را از مسائل مهم و قابل توجه ذکر کرد که در این زمینه مطالعه تطبیقی با دیگر کشور‌ها در نقشه علمی واقع شود. 

وی با تاکید بر اینکه ما همچنان مواجه با پاندمی‌های آتی هستیم که باید درباره آن تصمیم گیری شود افزود: نمونه آن متاسفانه در جریان کرونا با ناهماهنگی بین نهاد‌های تصمیم گیر صورت گرفت موجب شد که ۷ پلتفرم واکسن سازی دریافت شود و هر مجموعه‌ایی بر روی یک پلتفرم تولیدی متمرکز شد، اما کشور ماده کشت لازم را برای اولیه واکسن را نداشتیم از این رو روزانه بسیاری از افراد را از دست دادیم. 

وی در ادامه همگرایی و هم‌افزایی را امر مهم در عرصه پیشرفت زیست فناوری دانست و کفت: در سند علمی به همگرایی و هم‌افزایی مجموعه‌هایی که می‌توانند در زمینه های‌تک نقش آفرینی کنند بپردازیم.

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در ادامه پیشنهاداتی ارائه داد و گفت: توجه به رصد زمینه‌ علمی جدید و اقتصاد زیستی و شیمی سبز، توجه آموزش مسائل زیست فناوری از ابتدایی تا آموزش عالی، توسعه پروبیوتیک‌ها و پپتید‌ها به عنوان مسائل اولویت دار مورد توجه قرار گیرد همچین توجه به اعتبارات مورد نیاز در حوزه زیستی و مهندسی ژنتیک از دیگر پیشنهادات ما برای سند زیست فناوری است. 

وی در خصوص چشم‌انداز بازنگری سند جامع علمی کشور در حوزه زیست فناوری افزود: ایران باید بتواند در جایگاه اول علم ژنتیک و زیست فناوری در جهان اسلام و قرار گیرد و این علوم به عنوان اولویت‌های الف سند قرار گیرد. ویرایش ژنوم، زیست شناسی مصنوعی، امیکس، ایمنی غذا و سلامت از حوزه‌هایی است که باید در صنعت به آن پرداخته شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر