صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۵۲ - ۱۷ تير ۱۴۰۳

نقش منیزیم در سلامت را جدی بگیرید

منیزیم یکی از عناصر موجود در طبیعت و بدن انسان است که کاهش آن می‌تواند منجر به اختلالات بسیاری در قلب، اعصاب و دستگاه گوارشی شود.
کد خبر : 920949

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، منیزیم یکی از مواد معدنی حیاتی است که در بدن انسان نقش مهمی دارد. این عنصر معدنی برای عملکرد صحیح عضلات، عصب‌ها، قلب و سیستم ایمنی بدن ضروری است.

منیزیم همچنین در فرایندهای متابولیکی مهم مانند تولید انرژی، تعادل الکترولیت‌ها و ساختار استخوان‌ها نقش دارد.

کمبود منیزیم چه عوارضی دارد؟

کمبود منیزیم ممکن است به مشکلاتی مانند خستگی، ضعف عضلات، اختلالات خواب مانند دشواری در خوابیدن و بیدار ماندن در طول شب، ناراحتی روانی شامل اضطراب، افسردگی شود.

همچنین منیزیم نقش مهمی در عملکرد قلب دارد، کمبود منیزیم ممکن است به آریتمی قلبی، فشار خون بالا و حتی بیماری‌های قلبی عروقی منجر شود. نه فقط مشکلات قلبی که حتی برخی از اختلالات گوارشی مانند اسهال، نفخ و نفس بد شود.

روش‌های حفظ منیزیم در بدن

حفظ سطح مناسب منیزیم در بدن اهمیت دارد و در صورت نگرانی از کمبود منیزیم، باید به پزشک مراجعه شود تا تست‌های لازم را انجام داده و راهکارهای مناسب را برای تقویت سطح منیزیم در بدن پیگیری کند. با این حال استفاده از برخی شیوه‌ها و رژیم‌های غذایی می‌تواند منیزیم را در سطح قابل قبولی نگه‌دارد. مصرف بادام، تخم کدو، انواع دانه‌ها، نخود، مغزها، سبزیجات و میوه‌هایی مانند آووکادو و موز که حاوی مقدار مناسبی از منیزیم هستند می‌توانند به بدن در تأمین این عنصر حیاتی کمک کنند و آن را در سطح مناسبی نگه‌دارند.

چنانچه نتوان از طریق رژیم غذایی منیزیم بدن را تأمین کرد می‌توان با مصرف مکمل‌های غذایی منیزیم که معمولا به صورت قرص یا پودر عرضه می‌شوند این عنصر را تأمین کرد در غیر این صورت مصرف آب منیزیم نیز می‌تواند به رفع کمبود منیزیم در بدن کمک کند.

گفتنی است استرس زیاد ممکن است باعث کاهش جذب منیزیم در بدن شود. بنابراین، کاهش استرس و استفاده از روش‌های مدیریت استرس مانند تمرینات تنفسی، یوگا و مدیتیش نقش مثبتی در حفظ سطح مناسب منیزیم در بدن دارد.

 

.

انتهای پیام/

ارسال نظر