صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

مطالبات اکوسیستم فناوری و نوآوری از رئیس جمهور/ دولت برای فناوران چه کند؟

اهالی اکوسیستم فناوری و نوآوری همواره از دولت‌ها انتظاراتی دارند تا بتوانند خدمات و محصولات خود را برای اقتصاد بهتر کشور به خوبی ارائه دهند؛ این مطالبات شامل بازنگری نظام نوآوری، میدان دادن به محصولات دانش‌بنیان در بازار، اهمیت به تجاری سازی و ... می‌شود.
کد خبر : 920850

خبرگزاری علم و فناوری آنا- گروه علم و فناوری؛ مهم‌ترین مسئله‌ای که کشور‌های در حال توسعه با آن مواجهند، به گردش درآوردن چرخ توسعه است. از طرفی توسعه مستمر یا به اصطلاح «توسعه پایدار»، تنها زمانی امکان‌پذیر است که توأم با پیشرفت مداوم علم و فناوری بوده و به وسیله آنها تقویت شود.

به رغم این واقعیت، اغلب کشور‌های در حال توسعه از فقدان سیاست‌های بخش علم و فناوری فقدان تشکیلات سازمانی قوی و نارسایی نظام‌های تحقیق و توسعه و نیروی انسانی متخصص، جریان کند اطلاعات و به طور کلی ضعف بنیه علم و فناوری، رنج می‌برند. از طرفی، توسعه فناوری، امری نیست که خود به خود اتفاق بیفتد؛ بلکه فرآیندی طولانی، پیچیده، دشوار و پرهزینه است و نیاز به یک اقدام ملی واقع‌بینانه دارد.

در واقع توسعه فناوری مسئولیت همه بخش‌ها را اعم از دولت، بخش خصوصی، مجامع علمی، آموزشی، تحقیقاتی وجامعه (مردم) به مثابه یک کلیت بر عهده دارد؛ اما، آنچه که از همه مهم‌تر است وجود تعهد عملی در رهبران سیاسی نسبت به توسعه فناوری است.

این تعهد باید در بالاترین سطح، یعنی مدیریت سیاسی جامعه به وجود آید تا سازمان‌ها و نهاد‌های دیگر در امر توسعۀ فناوری نیز بتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند. در غیر این صورت، نیرو‌ها و امکانات خود را در فعالیت‌های پراکنده به هدر خواهند داد؛ بنابراین در عین حالی که دولت‌های کشور‌های در حال توسعه به لحاظ محدودیت منابع ناچار به مداخله هستند، اگر این مداخله توأم با تعهد قوی و در سطوح عالی سیاسی و همچنین ایجاد زمینه‌های مشارکت بخش‌های مختلف و به ویژه مردم باشد مؤثرتر و کارآتر خواهد بود.

طی چند دهه اخیر هم روسای جمهور دوره‌های پیشین به موضوع توسعه فناوری تاکید زیادی داشته‌اند به‌طوری‌که شاید ۱۰ سال باشد کلمات پرکاربرد اکوسیستم فناوری در میان مردم و زبان آنها می‌چرخد و برنامه‌های مختلفی در ادوار ریاست جمهوری توسط اعضای اکوسیستم فناوری و نوآوری پیاده سازی شده است.

اگر به دلیل خلاصه گویی، آخرین دوره ریاست جمهوری را تفسیر کنیم می‌بینیم که تاکیدات روی موضوعات فناوری کمتر از دوره‌های قبلی نبوده است و گام‌های موثری در جهت هموارسازی مسیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان برداشته شده است.

دولت سیزدهم در ادامه دولت‌های قبلی، علاوه بر موضوعات دیگر، طرح قانون جهش تولید دانش‌بنیان را که سال ۱۳۹۹ از سوی دولت به مجلس ارائه شد، با جدیت بیشتر پیگیری کرد. اما متاسفانه عمر این دولت به دلیل سانحه‌ای که برای رئیس جمهور رئیسی رخ داد کوتاه بود.

با این حال اعضای اکوسیستم فناوری و نوآوری دست از کار نکشیده‌اند و همواره درصدد هستند در شرایط بهتر به کسب و کار خود سامان بدهند. ما در خبرگزاری علم و فناوری آنا برآن شدیم  تا خواسته‌های اعضای اکوسیستم فناوری و نوآوری را در قالب مصاحبه‌های تفکیک شده بیان کنیم و برایشان تریبونی قوی باشیم.

{$sepehr_key_420}

هر یک از اعضا خواسته‌های متفاوتی داشتند؛ از قرار گرفتن بازار در اختیار دانش‌بنیان‌ها تا بازنگری نظام نوآوری از جمله خواسته‌های اعضای اکوسیستم فناوری و نوآوری بود که در ادامه به این مطالبات به صورت تجمیعی می‌پردازیم.

اکوسیستم فناوری و نوآوری از رئیس‌جمهور چه می‌خواهند؟

ردیف مطالبه اعضای اکوسیستم فناوری و نوآوری
1

مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری: از رئیس جمهور درخواست می‌کنم با وزیر مربوطه اش این مسئله را مورد توجه قرار دهد که سال گذشته ۴ میلیارد دلار ارز گرفته شده است که باید وزیر، سالانه ۵۰۰ میلیون دلار از معاونت علمی ریاست جمهوری کم کند و بانک مرکزی نیز باید طی گزارشی اعلام کند که وزیر این وظیفه را انجام داده است یا خیر؟ اگر این مبلغ در حوزه کشاورزی ۱۰ - ۱۵ میلیارد دلار و در حوزه سلامت ۴ تا ۵ میلیارد دلار است، مطالبه رئیس جمهور از وزیرش این مسئله باشد. او باید برنامه‌ای بیاورد و اعلام کند وزیرش قصد انجام چه کار‌هایی در این زمینه دارد.

2 مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری: انتظار داریم رئیس جمهور اهمیت مسئله صنایع خلاق را درک کند و نگاه ویژه‌ای به مسئله فرهنگ داشته باشد و با سرمایه گذاری مناسب در حوزه صنایع خلاق مسیر دولت سیزدهم را ادامه دهد و یک قدم و یک پله جلوتر ببرد. کما اینکه اکنون بسیار از کشور‌های دنیا مسئله صنایع خلاق لایه اول توجه حاکمیت و دولت شان قرار گرفته است.

 3

جواد مشایخ، معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری: طبعا جامعه فناور از رئیس‌جمهور انتظار دارد که روند پر شتاب حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، اقتصاد دانش‌بنیان و نفوذ فناوری و دانش در بخش‌های مختلف اقتصادی که منجر به کاهش خروج ارز، افزایش ثروت ملی و اتفاقات خوب می‌شود را پشتیبانی، هدایت و حمایت کند. حمایت از قانون جهش تولید دانش‌بنیان به صورت تمام قد و تکالیف مسرع در برنامه هفتم توسعه از توقعاتی است که ما از دولت و رئیس‌جمهور جدید خواهیم داشت.
4

 سیدمحمد کرباسی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری: هدف اصلی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و اقتصاد دانش‌بنیان توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور است. این توسعه زمانی رخ می‌دهد که بتوانیم بازار را در اختیار شرکت‌های داخلی قرار دهیم و اعتماد زیادی به این مجموعه‌ها داشته باشیم. اولین انتظارمان از رئیس جمهور جدید این است که نگاه ویژه و اعتماد زیادی به شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشد.

5 محمد حسین متالهی، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری و پزشکی دقیق معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری: وظیفه دولت جدید تقویت نقش‌آفرینی مردم در حکمرانی است. دولت باید پی ببرد از چه مجاری و مسیری نقش ‎آفرینی‌های مردم را تسهیل سازد. مردم هم باید برای تحقق این مهم تلاش کنند و نقش‌آفرینی داشته باشند.
 6

هوشنگ فروغمند اعرابی، مدیر برنامه ملی صنعتی سازی مسکن ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان عمران و ساختمان: انتظار داریم رئیس جمهور و تیم همراه او نکات و محسانی که در گذشته و در دولت‌های پیشین به ویژه در حوزه مسکن آغاز شده با قدرت و قوت بیشتری ادامه دهند. همچنین در حوزه فناوری‌های مسکن رئیس جمهور و تیم همراه‌اش باید نگاهی آینده نگرانه‌ای داشته باشند یعنی هم به صنعت و فناوری امیدواری بدهند تا بتوانند نقش آفرینی کنند و هم خودشان بر این باور باشند که فناوری می‌تواند مسائل کشور را پوشش دهد و تقویت کند.

7 حسن زمانیان، رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی: رئیس‌جمهور باید به رابطه سه‌گانه دانشگاه، صنعت و بازار توجه بیشتری کند. در حال حاضر رابطه دانشگاه و صنعت کافی نیست. یک رابطه سه‌گانه دانشگاه، صنعت و بازار مطرح است. اکنون رابطه دانشگاه و صنعت به وسیله سامانه‌ای به نام نان (نظام‌ایده‌ها و نیازها) بهبود پیدا کرده است. در این سامانه دانشگاه ایده می‌دهد و صنعت نیازش را مطرح می‌کند. در نهایت کار پژوهشی بر اساس نیاز صنعت پیش می‌رود، اما این مسئله کافی نیست. اکنون شرکت‌های دانش‌بنیان محصولات خیلی خوبی تولید کرده‌اند، اما بازار ناموفقی دارند یعنی بازاریابی و مارکت‌شان زیاد خوب نیست بنابراین باید یک نهضتی در رابطه با ارتباط سه‌گانه دانشگاه، صنعت و بازار در کشور راه بیفتند.

8

علی جدی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی: متاسفانه برخی از دستگاه‌ها در زمینه فعالیت و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان استنکاف می‌کنند، این موجب اشکال است و دولت باید با دستگاه‌های استنکاف‌کننده جهت همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان در سال جهش تولید با مشارکت مردم برخورد جدی کند. دولت می‌تواند برخی از دستگاه‌ها را ملزم به همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان کند. همچنین قانون مشوق‌هایی را برای دستگاه‌ها در زمینه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف کرده است، بنابراین دستگاه‌های دولتی اگر اراده لازم را داشته باشند، می‌توانند از این مشوق‌ها به درستی استفاده کنند. چرا که در این صورت هم شرکت‌های دانش‌بنیان تقویت شده و هم مجموعه دستگاه‌های دولتی هم با رویکرد دانش‌بنیانی فعالیت خواهند کرد.
9

علی معصومی، عضو هیئت مدیره و دبیر انجمن تحقیق و توسعه و نوآوری صنایع و معادن ایران: رئیس جمهور حتما باید نظام ملی نوآوری را بازنگری کند. منظور از نظام نوآوری اختراع یک محصول جدید نیست؛ بلکه سیاستی است که باید در پیش بگیرد. حرکت و سیاست دولت باید برمبنای نوآوری باشد یعنی در مدیریت، ساختار، فرایندها، اجرا‌ها و نظارتش و از وزرای خود بخواهد هر لحظه به فکر نوآوری و کار جدید باشند تا مسیر‌ها را کوتاه تر، فرایند‌ها را چابک تر، هزینه‌ها را کمتر و بهره وری را افزایش دهند.

10

علی نیکبخت، رئیس پیشین پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر: در حال حاضر بیشترین حمایت از محصولاتی در سطح فناوری ۴ به بعد است. در بخش فناوری و نوآری به TRL‌های ۱ تا ۳ کمتر توجه شده است. اگر در دولت چهاردهم به بخش پژوهش توجه بیشتری شود و همچنین تحقیقات دانشگاهی کاربردی شود، شاهد دستاورد‌های عظیم تری خواهیم بود. همچنین اگر ریل گذاری قانونی اعضای هیئت علمی فناوری محور شود آن انقلابی که در چاپ مقاله در کشور اتفاق افتاد در توسعه فناوری نیز رخ می‌دهد، زیرا توان علمی ما خیلی فراتر از آنچیزی است که فکرش را کنید.

11 رضا شاهین‌فر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا : استفاده از تکنولوژی و علم و بهره‌گیری از مفاهیم تجاری‌سازی علوم باید به عنوان سبک فکری در هیئت دولت نمایه شود. در این هنگام مشاهده خواهیم کرد تمام افراد، وزرا و کابینه با این سبک فکری، قانون گذاری و آیین نامه‌ها را تدوین خواهند کرد. در این صورت بحث‌های مالی و اجتماعی متناسب به آنها رشد می‌کند. نمی‌شود که وارد اجتماعی تکنولوژی و جهانی نرم افزار شویم، اما همچنان نظام فیلترینگ را حفظ کنیم و ادامه دهیم. این موارد در تضاد یکدیگر هستند. دیگر دوران امتناع و محدود کردن تمام شده است. دوران اصلاح و استفاده از فرصت هاست.
12

اسدالله دیانتی، رئیس هیئت مدیره یک شتاب‌دهنده : در حال حاضر همه شتاب دهنده‌ها در ترجمه عنوان برابری دارند. همگی آن‌ها به سوی توسعه‌ایده حرکت می‌کنند. ‌ایده‌ای که اغلب از درون شتاب‌دهنده‌ها، استارت‌آپ‌ها یا تیم خارج از مجموعه شکل می‌گیرد. سپس‌ایده پرورش یافته و تجاری‌سازی می‌شود. این معنا را می‌توان برای کل شتاب‌دهنده‌ها متصور شد؛ اما باید تفاوت‌هایی نیز در روش کار آن‌ها قائل شد. حوزه کاری ما تولید محتواست، روش کار‌مان نیز نسبت به شتابدهنده‌های دیگر مقدار ناملموس و متفاوت‌تر است. نگاه دولت یا ارگان‌های دولتی در حوزه مسائل علمی به جریان شتاب‌دهنده‌های حوزه تولید محتوا باید متفاوت باشد.

13

وحید احمدی، استاد تمام دانشکده برق و مهندسی کامپیوتر دانشگاه تربیت مدرس: یکی از مهمترین عواملی که می‌تواند موفقیت رئیس جمهور را رقم بزند، بازکردن فضای بین المللی است. باز شدن این فضا باعث می‎شود تحریم‎ها و ارتباطات بسته و ایزوله کنونی دانشگاه‌ها از میان برود. همچنین اکنون پارک‎های علم و فناوری ایران نقش آفرینی چندانی در عرصه بین المللی ندارند. توسعه و رشد این پارک‌ها در گرو برقراری ارتباطات و قراداد‌ها و تبادل اطلاعات، سرمایه، رفت و آمد‌ها و حضور در هر دو پارک (ایرانی و خارجی) دارد.

14

سید حسن توسلی، استاد پژوهشکده لیزر و پلاسما : بینش و باور رئیس‌جمهور باید بر مبنای تکیه بر توان داخلی باشد متاسفانه ما مدیرانی داریم که بینش آنها این نیست و در کلام به تکیه بر توان داخلی اشاره می‌کنند ولی باور ندارند چه بسا اگر این باور ایجاد شود ۵۰ درصد راه را رفته‌ایم. دولت جدید برای حمایت از فناوری کشور باید بعد از باور به توان داخلی زیرساخت‌های مورد نیاز برای رشد فناوری را محیا کند نه اینکه به جای فناور تصمیم بگیرد و کار‌ها را انجام دهد چرا که فناور می‌داند که باید چه کار‌هایی انجام دهد فقط کافی‌است سیستم و زیرساختی فراهم شود که فناور در شرایط مساعد فعالیت کند.

15

کارن ابری نیا، استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران: اکنون در ایران با وضعیتی مواجه هستیم که سرمایه کافی در اختیار دانش‌بنیان‌ها قرار نمی‌گیرد. این شرکت‌ها حمایت کافی نمی‌شوند.از سوی دیگر با وجود اینکه گفته می‌شود این شرکت‌ها مشمول تخفیف مالیاتی هستند، اما از آنها مالیات گرفته می‌شود. این شرکت‌ها باید انواع و اقسام عوارض و ارزش افزوده را پرداخت کنند. حمایت‌ها در حد حداقلی است، اما کفایت نمی‌کند. امیدوارم رئیس جمهور جدید و تیم همراه او به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشد و از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت بهتری به عمل آورد.

16

کیوان کاکابرایی، استاد تمام گروه مشاوره و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه : رئیس قوه مجریه کشور و زیرمجموعه آن باید هماهنگی و همکاری فراوانی برای مدیریت کشور و حل مسائل جامعه با مراکز علمی و دانشگاهی برقرار کند. همچنین نقطه‌ضعف علم و فناوری در کشور بی‌هدفی بوده یعنی پژوهش کاربردی به‌منظور حل مسائل در زمینه‌های ویژه انجام نمی‌شود و اگر هم بشود کسی به آن توجه نمی‌کند که این فقط هدررفت سرمایه انسانی است از سوی دیگر پیشرفت و پیشبرد جامعه در گرو تصمیمات مبتنی بر واقعیت بوده و این مهم فقط از طریق روش علمی و کاربست یافته‌های علمی در همه امور کشور میسر خواهد بود. امیدواریم این مهم بیش‌ازپیش مدنظر مسئولان مسئولیت‌پذیر در دولت جدید قرار گیرد.

17

 محمدعلی انصاری، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی وموسس و مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان: درخواست من به عنوان یک استاد دانشگاه، یک فعال دانش‌بنیان و یک فرد ایرانی این است که مدیران اجازه دهند این شریان دانش‌بنیان‌ها ادامه داشته باشد. ایرانی‌ها آنقدر باهوش و توانمند هستند که خودشان می‌توانند راهشان را پیدا کنند ما فقط در این مسیر مانع نباشیم، وگرنه خود صنعت کشور و تجارت کشور راه خود را پیدا خواهد کرد. رئیس جمهور باید کمک کند این مسیر با سرعت قبلی به حرکتش ادامه دهد و موانعی ایجاد نشوند.

18 حمید رضا زنگنه پور، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان: متاسفانه دولت‌ها در حق شرکت‌هایی مستقر در شهرستان‌ها کم لطفی داشته اند. شرکت‌های واقع در کلانشهر‌ها و مراکز کشور دسترسی بیشتری به مواد اولیه دارند و خیلی مورد توجه هستند در حالی که مواد اولیه در شهرستان‌ها خیلی سخت به دست می‌آید و ما مجبوریم مسافت طولانی را طی کنیم و با رفتن به بازار‌های مراکز کشور این مواد را تهیه کنیم. توقع داریم دولت بعدی حمایت مالی و معنوی بیشتری از شرکت‌های مستقر در شهرستان‌ها داشته باشد.
19

 پرویز کرمی، مدیرعامل کارخانه نوآوری آمپر : بحث قانون جهش تولید دانش‌بنیان به‌صورت جدی مورد تأکید رئیس‌جمهور و گروه همراهش قرار بگیرد تا شاهد ارتقای جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور باشیم. هرچند تحریم‌ها ظالمانه و بد است، اما وجود شرکت‌های دانش‌بنیان باعث شده تا ما کمتر  اثر سوء تحریم‌ها را حس کنیم، زیرا آنها طی این سال‌ها با ارائه دستاوردهایشان به میدان آمده‌اند و نیازها و مایحتاج ضروری کشور را تأمین کرده‌اند. همچنین رئیس‌جمهور جدید باید از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درخواست کند که دانشگاه‌ها نباید متکی به بودجه‌های کشور باشند. دانشگاه‌ها باید به سمت تولید علمی که منجر به پتنت می‌شود، سوق پیدا کنند؛ پتنتی که نیازهای جامعه را رفع کند و از این طریق آورده‌های علمی و اقتصادی برای دانشگاه‌ها به همراه داشته باشد. تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری و نظام تأمین مالی نیز باید زنجیره‌ای باشد که به تقویت مهارت‌های حرفه‌ای دانش‌بنیان‌ها و  پیش بردن موضوع علم و فناوری در جامعه منجر شود.

20

 میلاد سلطانی، رئیس هیئت مدیره کارگزار فن‌بازار منطقه‌ای استان فارس: اعتماد ناکافی، استفاده نکردن از ظرفیت بروکر‌ها از مهمترین ضعف های حال حاضر است. متاسفانه جامعه و دستگاه‌ها‌ی اجرایی به فعالیت بروکرها، اهمیت چندانی نمی‌دهند، امیدواریم دولت جدید به این مسئله توجه ویژه ای کند.

21

محمدتقی اسفیدانی، رئیس هیئت مدیره یک شرکت دانش‌بنیان: متاسفانه در روند حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش تسهیلات، فقط شرکت‌ها از سوی نهاد حمایتی به بانک‌ها معرفی می‌شوند ولی بانک‌ها از زیر این مسئله شانه خالی می‌کنند. دانش‌بنیان‌ها نیازمند حمایت جدی و واقعی از سوی دولت جدید هستند.

22

سعید سالار طایفه ، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان: خوشبختانه قانون جهش تولید دانش‌بنیان در کشور تصویب شده و در حال اجرا است.انتظار می‌رود که اجرای این قانون در دولت جدید نیز ادامه پیدا کند زیرا مبحث دانش‌بنیانی و حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان در کشور تازه به قوت خود رسیده و دستگاه‌های اجرایی نسبت به حمایت و اجرای قوانین مرتبط با آن مصمم‌تر شده اند.

23

 احمد صادقی، مدیرعامل یک شرکت دارویی دانش‌بنیان: از دولت جدید خواستاریم که هیچگونه حمایتی به طرق مختلف از این حوزه نداشته باشند و اجازه دهند که ما فعالیت خود را انجام دهیم. از سوی دیگر هیچگونه دخالتی در قیمت گذاری نکنند و مقررات هر روزه و دست و پاگیر را از سر راه کسب وکار‌ها بردارند. اگر دولت وضع قوانین دستوری و دخالت‌های خود را حذف کند به طور قطع روند فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان با تکیه بر توان، دانش و تخصص کارشناسان داخلی بسیار مطلوب خواهد بود.

24

سید جلال الدین سجادی، دکترای کارآفرینی و مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان: ما کشور ثروتمندی هستیم، اما متاسفانه مدیریت صحیحی بر این منابع غنی نداریم رئیس جمهور دوره چهاردهم باید نظارت دقیق بر این منابع داشته باشد و آنها را به درستی بررسی و در مسیر مناسب استفاده کند. همچنین رییس جمهور باید توانایی، علم و قدرت این را داشته باشد که با نظارت دقیق صنایع تبدیلی مواد نفتی را با استفاده از فناوری، هوش نخبگان و حمایت‌های مالی تبدیل به محصولاتی کند که با صادرات آنها کشور‌های دیگر به ما وابسته شوند.

25 رضا هژبری، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان: قانون جهش تولید دانش‌بنیان قانون محکمی است، اما تضمین اجرای این قانون باید توسط دولت صورت بگیرد و رئیس جمهور از طریق قدرت خود بسیار می‌تواند کمک کننده باشد. همچنین در دولت جدید معاونت علمی نیز باید قدرت بیشتری داشته باشد و دیگر مانند گذشته که در بسیاری از پروژه‌ها به شکل نمایشی حضور داشت نباشد و در دولت چهاردهم در حد معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری قدرت حاکمیتی داشته باشد.
26

حسن ضیایی ، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان: فناوری کشور نیاز دارد که با یک ساختار مناسب سیاست‌گذاری شود و رئیس‌جمهور‌ باید خود را موظف بداند که فرآیند توسعه فناوری، خلاقیت و تکنولوژی را در یک مسیر واحد، روشن و مشخص پیش ببرد. در تدوین سیاست‌های توسعه فناوری و تکنولوژی کشور باید تلفیقی از صنعت و دانشگاه وجود داشته باشد و در این زمینه همکاری صورت گیرد. یکی از اقدامات در دولت بعدی باید این باشد که استراتژی فناوری را خارج از منافع و صرفاً در راستای بهبود این حوزه تعیین کنند.

27

زهرا رادمنش، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان: پیشرفت یک کشور یا آبادانی کشور در گروی استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌هاست. رئیس جمهور باید بستری فراهم کند که کمتر افراد نخبه تمایل پیدا کنند به خارج از کشور بروند. با این کار افراد نخبه درمی‌یابند که در کشور خودشان هم فعالیت‌شان دیده  شده و اهمیت داده می‌شود.

28

فرزاد نادی،مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان: محصولات دانش‌بنیان مبتنی بر پژوهش هستند؛ بنابراین تولیدات آن نیز زمان‌بر است، به همین دلیل نیاز به حمایت مسئولان در همه زمینه‌ها از قبیل قانونگذاری، تولید، بازارسازی داخلی و خارجی است. رئیس جمهور جدید باید در زمینه تولید، فروش و بازارسازی برای دانش‌بنیان‌ها توجه کند، اعتماد و اعتقاد داشتن به بحث دانش‌بنیان را باید در زمره مسائل خود قرار دهد.

مطالباتی از جنس ارتقا زیست بوم فناوری...

هر یک از فعالان عرصه فناوری و نوآوری به نوبه خود یک مسیر متفاوت از دیگری را طی کرده اند. هر کدام منبع تجربه‌ای هستند و هر تجربه یک چالش را داشته است. برای اینکه دایره اکوسیستم فناوری و نوآوری بدون چالش یا حداقل با کمترین چالش پیش برود باید دولت‌ها بر مشکلات چیره شوند؛ تنها راه  پیشرفت همین است که یک مشکل توسط یک قدرت حل شود.

انتظار می‌رود که در دولت چهاردهم، اکوسیستم فناوری و نوآوری بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد  تا بازار و اقتصاد ایران به واسطه دانش‌بنیان‌ها تحریک شود و این آینده کشور را به درخشان‌ترین حالت ممکن تبدیل کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر