صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

هوش مصنوعی گوگل گاز‌های گلخانه‌ای را ۵۰ درصد افزایش داد

گوگل برای کاهش آسیب‌های اقلیمی و اثرات زیست‌محیطی با مشکلات جدی دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ چراکه مراکز تأمین و پردازش داده برای هوش مصنوعی در این کمپانی انرژی هنگفتی مصرف می‌کنند.
کد خبر : 920441

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از گاردین، گوگل طی پنج سال گذشته افزایش ۴۸ درصدی در انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را گزارش کرده که مصرف برق توسط مراکز داده و زنجیره تامین از دلایل اصلی این افزایش بوده است.

گزارش زیست محیطی سالانه این شرکت نشان می‌دهد که انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل ۱۳ درصد افزایش یافته و به ۱۴.۳ میلیون تن رسیده است.

باوجود سرمایه‌گذاری قابل توجه در هوش مصنوعی، گوگل اعتراف می‌کند که هدف «بسیار جاه طلبانه» این کمپانی رسیدن به انتشار خالص و صفر تا سال ۲۰۳۰ است.

تأثیر محیطی هوش مصنوعی هنوز نامشخص است و همراه با افزایش تصاعدی مصرف انرژی در مراکز داده، چالش‌های مهمی را برای دستیابی به هدف جاه‌طلبانه گوگل ایجاد کرده است.  

مراکز داده نقش محوری در آموزش و اجرای مدل‌های هوش مصنوعی، مانند گوگل جمنای و جی پی تی-۴ دارند که فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند چت‌بات چت جی پی تی را تامین می‌کنند. با این حال، افزایش مصرف انرژی توسط مراکز داده منحصر به گوگل نیست، زیرا شرکت‌های فناوری مانند مایکروسافت نیز به دلیل نیاز‌های انرژی ناشی از ابتکارات مرتبط با هوش مصنوعی با چالش‌هایی در دستیابی به اهداف آب و هوایی خود مواجه هستند.

آژانس بین‌المللی انرژی تخمین می‌زند که مصرف برق مراکز داده تا سال ۲۰۲۶ دو برابر می‌شود، که ناشی از افزایش تقاضای انرژی هوش مصنوعی است. این افزایش تصاعدی در مصرف انرژی نه تنها یک نگرانی برای اهداف آب و هوایی است، بلکه مسائلی را در مورد مصرف آب نیز ایجاد می‌کند، به طوری که پیش بینی می‌شود استفاده از هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۷ سهم قابل توجهی از مصرف آب را به خود اختصاص دهد.

شرکت‌های بزرگ فناوری برای سرمایه‌گذاری هنگفت در محصولات هوش مصنوعی رقابت می‌کنند و دست‌وپنجه نرم کردن با اثرات زیست‌محیطی مرتبط با تولید، مصرف انرژی و مصرف آب، چالش‌های مهمی را برای تعهدات اقلیمی آنها ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر