صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۰۲ - ۱۲ تير ۱۴۰۳
فست‌فود فناوری 19؛

۱۱ حقیقت درباره «واقعیت مجازی»/ ریشه این فناوری به دهه 60 میلادی برمی‌گردد!

برای آشنایی با ۱۱ قطعه جذاب از پازل رخدادهای فناوری که جهان را متحول کردند، آماده باشید!
کد خبر : 920164

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، واقعیت مجازی (VR) فناوری است که حضور در یک دنیای مجازی یا خیالی را شبیه‌سازی می‌کند. در این فناوری معمولاً از هدست‌ یا دستگاه‌های تخصصی استفاده می‌شود تا کاربران بتوانند با محیط دیجیتال تعامل داشته باشند.

این فناوری تاریخچه‌ای دیرین دارد که به دهه 1960 بازمی‌گردد. مفاهیم بنیادی واقعیت مجازی در این دوره با پیشرفت‌های اولیه که عمدتاً بر ایجاد تجربیات مجازی ابتدایی متمرکز بود، شکل گرفت. یک نقطه عطف مهم بی‌شک اختراع اولین نمایشگر سربند (HMD) توسط دانشمند کامپیوتر ایوان ساترلند (Ivan Sutherland) در سال 1968 بود که به دلیل ماهیت حجیم و دست و پا گیر آن به «شمشیر داموکلس» (Sword of Damocles) معروف بود. در طول دهه‌های بعدی، پیشرفت‌های مختلف ادامه داشت فناوری واقعیت مجازی تکامل پیدا کرد.

{$sepehr_key_341}

از اوایل دهه 2000، فناوری واقعیت مجازی تجدید حیات پیدا کرد، زیرا پیشرفت‌های کامپیوتری، فناوری نمایشگر و سیستم‌های ردیابی حرکت و... امکان تحقق این فناوری را تسهیل می‌کرد. این روند با توسعه هدست‌های واقعیت مجازی مانند Oculus Rift و HTC Vive به اوج خود رسید. واقعیت مجازی در طول دهه‌ها پیشرفت‌ به طور قابل توجهی تکامل یافته و از سیستم‌های مکانیکی و آنالوگ اولیه تا هدست‌های فراگیر امروزی، یک سفر فناورانه را پشت سر گذاشته است.

***

۱۱ حقیقت جالب در مورد فناوری واقعیت مجازی عبارتند از:

1. اصطلاح «واقعیت مجازی» توسط جارون لانیر (Jaron Lanier) در دهه 1980 وضع شد.

2.  مورتون هایلیگ (Morton Heilig) در سال 1962 دستگاه سنسورما (Sensorama) را ثبت اختراع کرد که شکل اولیه یک تجربه واقعیت مجازی چندحسی بود.

3. ناسا از فناوری های موجود واقعیت مجازی در دهه 1980 برای برنامه های آموزش فضانوردان استفاده کرد.

4. با معرفی ماشین‌های بازی مجازی در اوایل دهه 1990، به کارگیری واقعیت مجازی در صنعت بازی محبوبیت پیدا کرد.

5. عرضه هدست واقعیت مجازی Oculus Rift در سال 2012 نقطه عطف مهمی در فناوری واقعیت مجازی مدرن بود.

6. سرویس گوگل Cardboard، یک پلتفرم کم‌هزینه واقعیت مجازی بود که در سال 2014 برای دسترسی بیشتر به واقعیت مجازی عرضه شد.

7. واقعیت مجازی برای اهداف درمانی و توانبخشی، به بیماران در زمینه مراقبت های بهداشتی کمک می کند.

8. در  صنایع نظامی و هوانوردی از واقعیت مجازی برای شبیه‌سازی پرواز استفاده می‌شود.

9. امروزه موزه‌های مجازی به کاربران این امکان را می‌دهند تا از آثار و نمایشگاه‌ها در هر نقطه از جهان بازدید داشته باشند.

10. در حوزه آموزش‌وپرورش می‌توان از فناوری واقعیت مجازی برای افزایش تجارب یادگیری دانش‌آموزان نهایت بهره را برد.

11. انتظار می‌رود فناوری واقعیت مجازی امکان تحقق دنیای دیجیتالی متاورس را مهیا کند تا افراد بتوانند در محیط‌های مجازی با هم معاشرت داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر