صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در دومین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات و مراکز آپا؛

نژادابراهیمی: متأسفانه برخی از استادان در بازه زمانی ۶ ماهه ۲۰۰ مقاله نوشته‌اند!

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی گفت: مطابق گزارش‌های علمی ۲۰۲۴، برخی از دانشمندان تعدد مقالات دارند و در مدت زمانی ۶ ماه بالغ بر ۲۰۰ نوشته‌اند که ۳۷ درصد از آنها از ابزار‌های زبانی بهره گرفته‌اند.
کد خبر : 920104

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دومین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات و مراکز آپا دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۲ تیر ۱۴۰۳) با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مسئولان دانشگاهی و فناوری در سالن همایش‌های دانش الزهرا (س) برگزار شد.

صمد نژادابراهیمی مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی در این همایش اظهار کرد: بر اساس گفته‌های جهانی هوش مصنوعی عبارت است از برق جدید. این فناوری همه صحنه‌های زندگی بشر را متحول و بهبود می‌بخشد، به عبارتی دیگر در دورانی قرار گرفته‌ایم که سرآغاز توسعه علم و فناوری است و نیاز به این موضوع داریم که بدانیم از فناوری چه انتظاراتی داریم.

وی افزایش کارایی، بهبود شخصی سازی، افزایش دسترسی و بهبود تصمیم گیری را از مزایای هوش مصنوعی نام برد و یادآور شد، آکا از سوی دیگر با چالش استفاده از هوش مصنوعی در مقاله نویسی مواجهه هستیم؛ چرا که یک فرد انگلیسی زبان به راحتی می‌تواند اقدام به تهیه مقاله و پایان نامه با استفاده از هوش مصنوعی کند، اما یک فرد غیر انگلیسی زبان علاوه بر موانع موجود با تحریم‌ها و حساسیت‌های سیاسی نیز مواجهه است.

وی گفت: استفاده از مدل‌های زبانی در نوشتار مقاله از سال ۲۰۲۲ به بعد که چت‌جی‌پی‌تی مورد استفاده قرار گرفت، رشد نمایی یافت.

نژادابراهیمی تاکید کرد: مطابق گزارش‌های علمی ۲۰۲۴، برخی از دانشمندان تعدد مقالات دارند و در مدت زمان ۶ ماه بالغ بر ۲۰۰ مقاله نوشته‌اند که ۳۷ درصد از آنها از ابزار‌های زبانی بهره گرفته‌اند، در صورتی که استفاده مکرر از این مدل‌ها باعث از بین رفتن نوآوری می‌شود.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی ادامه داد: ۳۰ درصد از دانش آموزان ۱۳ تا ۱۷ ساله آلمان از ابزار‌های زبانی برای تکالیف درسی استفاده کرده‌اند که نسبت پسر‌ها به دخترا بیشتر بوده است.

نژاد ابراهیمی گفت: ۹۷ درصد از دانشگاه‌های دنیا هنوز استفاده از ابزار‌های هوش مصنوعی را مشخص نکرده‌اند. استفاده از مدل‌ها سرقت ادبی، تحقیقات جعلی، جعل در داده و داده سازی را به همراه دارد.

وی ادامه داد: هوش مصنوعی از تکرار جلوگیری می‌کند، یک امر غیر قابل گریز این است که در هر صورت از ابزار‌ها استفاده می‌کنیم، اما باید مسائلی را داشته باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر