صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۱۶ - ۰۳ تير ۱۴۰۳
با پروفسور بالتازار بدانیم ۲۵؛

اگر زمین از حرکت بایستد چه اتفاقی می‎افتد؟

زمین در مدار خورشید به دور خودش می‌چرخد، اما اگر روزی این گردش متوقف شود چه رخ خواهد داد؟
کد خبر : 918577

خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم ملی؛ زمین سال‎ها قبل از این‎که ما در آن زندگی کنیم و سال‎ها بعد از این‎که نسل‎های بعدی‎مان از راه برسند، همواره دارد بدون لحظه‏‌ای مکث و توقف دور خودش می‎چرخد. اگر زمین از چرخش بایستد چه رخ می‌دهد؟ در حقیقت اگر چنین اتفاقی بیفتد با یک فاجعه مواجه خواهیم شد. قضیه شبیه داستان‎های هالیوودی می‎شود چون با یک آن توقف، همه چیزبه یک‎باره از سطح زمین کنده می‏شود و با سرعت بالایی در جهت شرق(خلاف جهت حرکت عادی زمین) به پرواز در می‏‌آید و در نهایت سقوط می‌‏کند.

{$sepehr_key_202}

آب دریاها و اقیانوس‌‏ها جابه‌جا شده و سونامی‏‌های بسیار شدیدی در جهت شرق ایجاد می‌‏کند. شهرهای ساحلی به زیر آب خواهند رفت و از روی کره زمین محو خواهند شد. قضیه هر لحظه بدتر از این هم می‏‌شود، حرکت جو کره زمین ادامه پیدا می‏‌کند و نیروی آن باعث می‏‌شود جو احتمالا چندین بار به دور سیاره زمین بچرخد. در چنین شرایطی سرعت جریان هوا به بیش از ۱۷۷۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. ممکن است زمین در این حین بخشی از اتمسفرش را از دست بدهد.

اگر حرکت زمین به دور خورشید ادامه داشته باشد تنها نیمی از آن گرم می‏‌شود، در این صورت یک نیم‏کره، گرمایی سوزان و روشنایی همیشگی خواهد داشت. ناحیه  استوا هم بالاترین دما را خواهد داشت. اما نیمکره دیگر به قلمرو تاریکی ابدی تبدیل خواهد شد و سرمای نواحی قطبی را خواهد داشت. با توقف حرکت زمین، سرعت کره ماه هم به تدریج کم می‌شود و فاصله آن تا زمین کاهش پیدا می‎کند در نهایت احتمالاً دیر یا زود ماه به روی سیاره ما سقوط خواهد کرد. اما اصلا جای نگرانی نیست چرا که زمین همواره به چرخش دور خودش ادامه می‎دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر