صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بیم و امید‌های هوش مصنوعی در انتخابات/ بررسی موردی انتخابات آفریقا

مجله تایم سال ۲۰۲۴ را «سال فوق‌العاده انتخاباتی» نامیده است. هوش مصنوعی می‌تواند انتخابات را کارآمدتر کند، اما باید به آن اعتماد شود و دولت‌ها قوانین مناسبی برای آن وضع کنند.
کد خبر : 918528

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ به گزارش مجله تایم، امسال ۴ میلیارد نفر در کشور‌های سراسر جهان واجد شرایط رأی دادن هستند و بسیاری از این افراد در آفریقا زندگی می‌کنند، یعنی کشوری که انتخابات ریاست جمهوری، پارلمانی و انتخابات سراسری را پشت سر گذاشته است.

هوش مصنوعی در سال جاری نقش مهمی در انتخابات بسیاری از کشور‌ها خواهد داشت. سیستم‌های هوش مصنوعی به روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها مقادیر زیادی از داده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنند، برای مثال: الگو‌های رأی‌دهندگان. این مدل‌ها چت‌بات‌های خودکار را برای تعامل با رأی‌دهندگان اجرا می‌کنند، رأی‌دهندگان را احراز هویت می‌کنند و تهدیدات سایبری را شناسایی می‌کنند اما بسیاری از کارشناسان و مردم عادی نمی‌دانند که برای استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند‌های انتخاباتی آفریقا چه باید بکنند. اغلب، ظهور هوش مصنوعی را هم امیدوارکننده می‌دانند و هم خطرناک!

تأثیرات هوش مصنوعی بر دموکراسی انتخاباتی در آفریقا اساساً به دو عامل بستگی دارد. اول، مشروعیت و اعتماد عمومی به هوش مصنوعی. دوم، توانایی کشور‌های آفریقایی برای اداره، تنظیم و نظارت بر استفاده از هوش مصنوعی توسط همه سهامداران سیاسی، از جمله احزاب حاکم و مخالف.

شمشیر دولبۀ هوش مصنوعی

خیلی ساده انگارانه است که بگوییم استفاده از هوش مصنوعی در انتخابات، مطلقاً خوب یا مطلقاً بد است. حقیقت این است که این تصمیم‌گیری درباره این موضوع اساساً به دو عامل مهم بستگی دارد: اول، اعتماد عمومی به هوش مصنوعی و دیگری، توانایی کشور‌ها برای قانوگذاری درباره استفاده از هوش مصنوعی توسط ذینفعان اصلی.

خط‌مشی‌های تشخیص هویت، تنوع و بی‌سوادی دیجیتالی نیز از جمله مواردی هستند که باید در نظر گرفته شود. همه این نکات در افزایش قطب‌بندی و اینکه حوزه‌های سیاسی چقدر در معرض اطلاعات نادرست و اطلاعات نادرست هستند، نقش دارند. به عنوان مثال، در طول انتخابات کنیا در سال ۲۰۱۷، شرکت مشاوره کمبریج آنالیتیکا از هوش مصنوعی برای هدف قرار دادن رأی‌دهندگان با اطلاعات نادرست استفاده کرد که تأثیر مهمی بر نتایج داشت.

اخیراً، در آفریقای جنوبی، بسیاری از مردم آگاه شده‌اند که تأثیرگذاران (اینفلوئنسرها) ناشناس رسانه‌های اجتماعی با دیدگاه‌های سیاسی قوی، اطلاعات نادرست زیادی را منتشر می‌کند. این تأثیرگذاران که برای عموم مردم شناخته شده نیستند، محتوایی را به اشتراک می‌گذارند که برای تحریک احساسات قوی و ایجاد تفرقه در بین افراد است. چنین محتوا‌هایی اغلب به‌طور خودکار به اشتراک گذاشته می‌شوند.

نقش مثبت هوش مصنوعی در انتخابات

اما از طرف دیگر، فناوری هوش مصنوعی در کنیا و سیرالئون به برگزاری انتخابات عادلانه‌تر و ایمن‌تر کمک کرده است. در کنیا، پروژه‌ای به نام اوماتی ۲۰۲۲ (Umati) از رایانه‌ها برای نظارت بر رسانه‌های اجتماعی و رصد زبان مخرب استفاده کرد و در سیرالئون، به صورت یک پلتفرم نظارت و مقابله با سخنان نفرت‌انگیز، اخبار جعلی و فراخوان‌های خشونت‌آمیز در طول انتخابات عمومی سال ۲۰۲۱ عمل کرد. به همین نسبت، در رأی‌گیری اخیر در آفریقای جنوبی، از هوش مصنوعی برای کاهش نشر اطلاعات نادرست استفاده شد.

در کشور غنا نیز، فناوری تشخیص چهره در انتخابات سال ۲۰۲۰ برای تأیید رأی‌دهندگان و جلوگیری از جعل هویت استفاده شد. سیستم شناسایی خودکار اثر انگشت نیجریه نیز در سال ۲۰۱۹ ثبت‌نام‌های تکراری را شناسایی کرد و دقت را در فهرست رأی‌دهندگان بالا برد.

درس‌ها و چالش‌ها

در بیشتر کشور‌های آفریقایی، نهاد‌های حاکمیتی انتخاباتی باید بر موانع متعددی غلبه کنند که یک مورد مهم آن، کمبود متخصصان ماهر در علم داده و یادگیری ماشینی است. محدودیت دیگر به روزرسانی زیرساخت‌های فناورانه است. همچنین، شکاف‌های نظارتی و سیاستی موجود نیز باید برطرف شوند.

ابتکارات متعددی در حال حاضر وجود دارد که می‌توان از آنها به چارچوب‌هایی رسید. یکی از نمونه‌ها اصول و رهنمود‌های انجمن مقامات انتخاباتی آفریقا برای استفاده از رسانه‌های دیجیتال و اجتماعی در انتخابات آفریقا است. شورای ملی هوش مصنوعی مصر و کارگروه هوش مصنوعی کنیا نیز نمونه‌هایی از ابتکارات در حال انجام هستند که نهاد‌های انتخاباتی دیگر کشور‌ها می‌توانند از آنها بیاموزند.

این گزارش از پایگاه اینترنتی کانورسیشن به فارسی برگردان شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر