صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۲:۵۶ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
در برنامه میزگرد اقتصادی؛

زاکانی: جلوگیری از خام فروشی بر پایه علم و فناوری یک سرفصل اقتصادی است

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در برنامه میزگرد اقتصادی گفت: ما ۴ سرفصل را در اقتصاد تأکید داریم. نکته اولاً آزادسازی اقتصاد از کمند ارز و تقویت پول ملی. نکته دیگر جهش تولید و جلوگیری از خام فروشی بر پایه دانش و علم و فناوری جهت ارزش‌افزوده در محصولات. نکته سوم مشارکت مردم برای ایجاد حاکمیت مردم در اقتصاد است. نکته چهارم خلق ثروت همراه با توزیع عادلانه است.
کد خبر : 917809

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «علیرضا زاکانی» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در برنامه میزگرد اقتصادی، ضمن تسلیت شهادت شهدای خدمت، اظهار داشت: شرایط کشور نیازمند تحول است. تحول در راستای توسعه عدالت و ارتقای پیشرفت کشور باشد.

وی افزود: ما ۴ سرفصل را در اقتصاد تأکید داریم. نکته اولاً آزادسازی اقتصاد از کمند ارز و تقویت پول ملی. نکته دیگر جهش تولید و جلوگیری از خام فروشی بر پایه دانش و علم و فن‌آوری جهت ارزش‌افزوده در محصولات. نکته سوم مشارکت مردم برای ایجاد حاکمیت مردم در اقتصاد است. نکته چهارم خلق ثروت همراه با توزیع عادلانه است.

زاکانی گفت: اقتصاد ما مشکلاتی دارد. تورم و عدم ثبات در قیمت‌ها و کوچک شدن سفره مردم از جمله این مشکلات است. امروز ۴۱ درصد از سبد خانوار را مسکن و امورات مرتبط با مسکن است.

وی بیکاری جوانان را از دیگر مشکلات کشور دانست و افزود: درآمدهایمان ریالی است اما هزینه‌هایمان نسبتی با دلار پیدا کرده است.  اقتصاد کشور دچار چالش است. کسری بودجه، ناترازی انرژی، بدهی دولت به بانک‌ها و صندوق‌ها از جمله این چالش‌ها هستند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: تحریم دشمنان ما یک عاملی بر مشکلات اقتصادی است. کشور دچار بن‌بست نیست و عمده مشکلات ما مربوط به تجویزهای غلط بیگانگان برای ماست. شهید رئیسی با پرکاری خودش ترمزدستی این وضعیت را کشیده است و در برخی از شاخص‌ها بهتر شدیم اما کار برای تحول زیاد است.

زاکانی در مورد جهش تولید با مردم، بیان کرد: تا ۲۵ درصد باید تعاونی‌ها را میدان‌دار کنیم. نیازمند به مشارکت و سرمایه‌گذاری هستیم. دهه ۹۰ برای نرخ سرمایه‌گذاری ما دهه سیاهی بود. از بانک‌ها و نان مردم خورده شد. از بورس هزینه شد و مردم در بورس بیچاره شد. ۲ هزار همت قیمت اسمی بود که با ۱۰۰ همت وارد کردن و سپس دعوت از مردم، کمر مردم را شکستند.

وی گفت: گرانی ارز در دولت روحانی ۱۰ برابر شد. راه اصلی تأمین از منابع داخلی و بهره‌گیری از همه فرصت‌های بین‌المللی است. اساس این کار هدایت نقدینگی است.

زاکانی تصریح کرد: ساخت ۲۳۰۰ واحد مسکونی را آغاز کرده‌ایم که در تاریخ ایران سابقه نداشته است. راه اقتصادی کشور ایجاد استقلال اقتصادی است. واسطه‌ها تا ۴۰۰ درصد سود می‌برند. تولید در کشور ما مظلوم است اما یک عده هم سر این سفره نشسته‌اند و سود می‌کنند.  تجربه موفق دولت رئیسی ساماندهی در نان بود که به پایان نرسید و باید این اقدام دنبال شود.

وی افزود: با دانه‌درشت‌ها برخورد کردیم بدون اینکه سروصدایی کنیم. اگر خنثی‌سازی تحریم صورت نگیرد نمی‌توان اقدام دیگری انجام داد. ۱۳ میلیارد یورو تفاهم‌نامه نوشتیم و حدود ۲ میلیارد یورو ضمانت گرفتیم لذا ما تحریم را دور زدیم و کمر تحریم را شکستیم. سال ۹۹، بودجه شهرداری ۳۰ همت بوده که ۲۷ همت محقق شده است.

وی ادامه داد: بانک‌ها دچار مشکل هستند و مردم را دچار مشکل می‌کنند. شفاف‌سازی دارایی بانک‌ها و کوتاه کردن دست آنها از بازار سرمایه امر مهمی است. بانک‌ها نباید بنگاه‌داری کنند.

زاکانی تصریح کرد: دخالت‌های دولت و حرکت‌های دستوری پدر بورس را در آورده است.  توزیع انرژی باید به گونه‌ای باشد که همه مردم بهره ببرند. در حوزه ناترازی انرژی ۴۰ میلیون خانوار بنزین استفاده نمی‌کنند لذا می‌توان آن را برای مردم اختصاص داد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: می‌توانیم یک تحول بزرگ در اقتصاد ایجاد کرده و مردم را ثروتمند و تبعیض را حذف کنیم. سخنان پزشکیان و ظریف، جفای بزرگی در حق شهید رئیسی بود لذا در مناظره بعدی پاسخ خواهم داد.

زاکانی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه در دولت شما مسائل اقتصادی را با متر سیاسی متر خواهید کرد یا با توان تخصصی و فنی افراد متر خواهید کرد، گفت: سیاست‌های اقتصادی بدون توجه به اقتصاد سیاسی امکان‌پذیر نیست. تیم اقتصادی باید یکپارچه باشد. ویژگی یک‌ مسئول در کشور باید این باشد که شناخت و تجربه و سلامت و توانایی داشته باشد.

وی گفت: در حوزه سیاسی و ارتباط آن با اقتصاد تلاش می‌کنیم دستوری کردن اقتصاد را نفی می‌کنیم. لذا باید به سمتی رفت که شرایط منطقی در اقتصاد ایجاد کرد. دولت باید به دولتی چالاک، فکور، ناظر و مکمل تبدیل شود. مسیری که وجود دارد دست و پای سیاست را در حوزه اقتصاد بستن است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تحریم‌ها اثر واقعی و روانی دارد. البته اثر آن روز به روز رو به کاهش است. رشد ۸ درصد سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را می‌خواهد. با همه این مشکلات کشور دچار بحران نیست. عمده مشکلات مربوط به تجویزهایی است که ریشه در خارج از کشور دارد که اوج آن در دهه ۱۳۹۰ رقم خورد البته از دهه ۱۳۷۰ شروع شد.

وی افزود: امسال سال بهار حمل‌ونقل تهران است و قبل از عید یک جهش تحولی در تهران اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام/

ارسال نظر