صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۶ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳

چه کاره بشم؛ شاید متخصص نوروتکنولوژی!

نوروتکنولوژی (فناوری اعصاب) مثل این است که صبح از خواب بیدار شوید و به خوردن شکلات صبحانه فکر کنید. ناگهان پیامی روی تلفن ظاهر شود و هشدار دهد این خوراکی ناسالم است!
کد خبر : 917633

خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم ملی؛ نوروتکنولوژی یک حوزه چندرشته‌ای است که علوم اعصاب و فناوری‌های جدید را ترکیب می‌کند تا بتواند روش‌هایی را برای افزایش عملکرد سیستم عصبی انسان و تحلیل فعالیت‌های مغزی ابداع کند. این روش‌ها در نهایت می‌توانند برای تشخیص اختلالات عصبی و روانی موثر باشند  و شامل روش‌های غیر تهاجمی و تهاجمی می‌شوند.

{$sepehr_key_132}

چرا نورو تکنولوژی؟

سوال اینجاست که پیشرفت‌های نوروتکنولوژی قرار است چه چیز را در زندگی ما تغییر دهند و چه فایده‌ای برایمان خواهند داشت؟ برای پاسخ به این سوال محققان این حوزه مثال جالبی می‌زنند تصور کنید صبح از خواب بیدار می‌شوید و به خوردن شکلات صبحانه فکر می‌کنید به محض اینکه تصویر این خوراکی را در ذهنتان مجسم می‌کنید پیامی روی تلفن همراهتان نقش می‌بندد که می‌گوید این خوراکی یک هوس تشخیص داده شد آیا ترجیح نمی‌دهی خوراکی سالم‌تری بخوری؟  این اتفاق بیشتر شبیه فیلم و سریال‌های علمی تخیلی است اما ترکیب رشته‌های کامپیوتری و فناوری‌های جدید با علوم اعصاب می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور چنین اتفاقاتی را رقم بزند.  شاید اسم الکتروآنسفالوگرافی را شنیده باشید که حدود یک قرن قدمت دارد این فناوری اولین پیشرفت بزرگ در زمینه نوروتکنولوژی به حساب می‌آید که با استفاده از اسکن‌های تصویربرداری تشدید مغناطیسی یا همان MRI به دست می‌آید. این روش به محققان کمک می‌کند تا تشخیص دهند که کدام مناطق مغز در حین انجام وظایف خاص فعال یا غیر فعال می‌شوند. شناخت دقیق این موارد به محققان و پزشکان کمک می‌کند تا اختلالات روانی را با کمک فناوری‌های جدید بررسی کنند و روش‌های درمانی جدیدی را برایشان به کار بگیرند. بنابراین اگر به حوزه مغز و علوم شناختی و فناوری‌های جدید علاقه‌مند هستید این رشته می‌تواند برای شما بسیار جذاب باشد. نوروفیدبک (Neurofeedback)  یکی از کاربردهای مهم نوروتکنولوژی در پزشکی است. این تکنولوژی، به کاربران امکان می‌دهد که بتوانند فعالیت‌های مغزی خود را کنترل کنند و با استفاده از تمرین‌هایی که بر اساس فیدبک‌های مغزی طراحی شده‌اند، بعضی از اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب را درمان کنند.

به چه مهارت‌هایی نیاز داریم؟

یادگیری کدنویسی کامیپوتری و کسب مهارت کار با دستگاه‌های مختلف علوم اعصاب مواردی است که وقتی وارد این حوزه کاری می‌شوید نیاز دارید به آن مسلط باشید. به طور کلی دروسی که در رسیدن به این تخصص باید بگذرانید شالوده‌ای از درس‌های رباتیک، علوم شناختی و زیستی، کدنویسی، زبان تخصصی و روان‌شناسی است. مطالعه فراوان مقالات روز دنیا، توانایی تحلیل و ارزیابی و علاقه‌مندی به انجام آزمایش و بررسی نتایج آن مهارت‌هایی است که باید آن را در خود تقویت کنید.

در کدام دانشگاه نانو‌تکنولوژی بخوانیم؟

متاسفانه در ایران نانوتکنولوژی به صورت مستقیم در دانشگاه‌ها ارائه نمی‌شود بلکه باید از رشته علوم اعصاب یا نوروساینس به این حیطه پا گذاشت. نوروساینس رفتاری، نوروساینس تکاملی، نوروساینس محاسباتی، نوروساینس بالینی و نوروساینس شناختی از جمله زیرشاخه‌های این رشته هستند. اگر تمایل به ادامه تحصیل در ایران دارید و می‌خواهید در حوزه‌های مرتبط با این رشته فعالیت داشته باشید دانشگاه‌های تربیت مدرس، شهید بهشتی، فردوسی مشهد، تبریز، موسسه غیر انتفاعی علوم شناختی تهران، اصفهان، کرمان و بقیه‌الله گزینه‌های مناسبی هستند.

اگر تمایل به مهاجرت داشته باشید بیشتر دانشگاه‌های جهان فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی، زیست‌شناسی و علوم اعصاب در مقطع کارشناسی را برای ادامه تحصیل درمقطع ارشد و رشته نوروتکنولوژی می‌پذیرند اما تقویت برخی مهارت‌ها برای پذیرش در این رشته الزامی است مهارت‌هایی مثل توانایی کار در آزمایشگاه و کدنویسی کامپیوتری که اغلب دانشجویان باید بتوانند در خود تقویت کنند.

کجا کار پیدا کنیم؟  

پیدا کردن کار در رشته نوروساینس و نوروتکنولوژی بسته به این که به حوزه پژوهش علاقه دارید یا آموزش یا درمان می‌تواند بسیار متنوع باشد. در حوزه پژوهش و آموزش می توانید به مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مشغول به کار شوید. اگر به حوزه مشاوره و درمان علاقه‌مند هستید مراکز مشاوره و کلینیک‌های مغز و اعضاب می‌توانند برای کسب تجربه و آغاز فعالیت مناسب باشند. نکته جالب این که اگر بتوانید با ارائه پایان‌نامه یا مقالات بین‌المللی در زمینه نورو تکنولوژی فعالیت کنید، می‌توانید در صنایع مختلف جهان که به داروسازی، تجهیزات پزشکی و فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی ارتباط دارند وارد شوید.

انتهای پیام/

ارسال نظر