صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۱۸ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳

آیا دوربین بی سیم می‌تواند کار دزدگیر را انجام دهد؟

این روز‌ها که دوربین‌های بی سیم کم کم جای دوربین‌های سیمی را گرفته است و برای پروژه‌های کوچک بسیار به صرفه‌تر از دوربین‌های کابلی شده اند، برخی از شرکت‌ها این ادعا را کرده اند که این دوربین‌ها می‌توانند جایگزین دزدگیر هم شوند
کد خبر : 916509

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ این روزها که دوربین های بی سیم کم کم جای دوربین های سیمی را گرفته است و برای پروژه های کوچک بسیار به صرفه تر از دوربین های کابلی شده اند، برخی از شرکت ها این ادعا را کرده اند که این دوربین ها می توانند جایگزین دزدگیر هم شوند و مشتری با خرید یک دوربین دیگر لازم نیست دزدگیر خریداری کند. حالا ما در ادامه این ادعا را بررسی می کنیم که چقدر به واقعیت نزدیک است.

دوربین بی سیم تا چه حد توانمند است؟

این دوربین ها هر روز به تنوع و البته امکاناتشان افزوده می شود و می توانند بجز کار اصلی که تصویر برداری، ضبط و در نهایت انتقال است امکانات دیگری را نیز در اختیار مشتری خود بگذارند.  لیست بلند دوربین بی سیم گواه صحبت ماست و تنوع این دوربین ها از نوع معمولی، سیم کارتی، خورشیدی و آژیر دار می تواند هر کسی را اغوا کند که دوربین را جایگزین دزدگیر کند. 

حالا می خواهیم بدانیم این دوربین ها در هنگام مواجهه با یک ورود غیر مجاز چه کاری انجام میدهند و آیا اینها کافی هستند؟

1- تشخیص حرکت

یکی از قدیمی ترین قابلیت های دوربین مدار بسته تشخیص حرکت آنهاست. دوربین ها این کار را با تغییرات در طیف نوری و رنگی که دریافت می کنند دارند و از این رو نور برای تشخیص حرکت یک عامل حیاتی است. اگر نور محیط کافی باشد این تشخیص اغلب درست است و اگر نه که اصلا نمی شود روی این دوربین حساب باز کرد. این کار در دزدگیر توسط سنسورهای مادون قرمز انجام می شود و نور هیچ تاثیری در تشخیص ندارد و از این جهت برتری کامل در این بخش از آن دزدگیر است.

2- تشخیص انسان و خودرو

هوش مصنوعی وقتی در دوربین مدار بسته شد غوغا کرد. درست است که نور عاملی حیاطی برا تشخیص در دوربین است اما اگر نور تامین باشد این دوربین کارهایی می کند که هیچ دزدگیر قدرت فهم آن را ندارد. در دوربین های نسل جدید که اتفاقا در ایران نیز وجود دارد، دوربین می تواند تشخیص دهد چه چیزی جلو دوربین است.

 انسان، خودرو و یا سگ و گربه. حالا این تشخیص خاص این توانمندی را به مصرف کننده میدهد که تنظیمات خود را شخصی سازی کند. یعنی مثلا حیوان خانگی را در نظر نگیرد و صرفا با تشخیص انسان تحریک شده و اعلام خطر نماید. سنسورهای دزدگیر در بهترین شرایط فرق یک جسم بزرگ و کوچک را بفهمد و اصلا درکی از ماهیت آن ندارد. ما در این بخش برتری کامل را به دوربین وایرلس می دهیم.

3- ارسال نوتیفیکیشن

ارسال نوتیفیکیشن در اصل همان تماسی است که دزدگیر در زمان خطر به صاحب خانه میگیرد. اما در دوربین بیسیم این کار صرفا با یک نوتیفیکیشن و در مدل های خاصی با ارسال پیامک انجام می شود. این نوع اطلاع رسانی خیلی کارا نیست چرا که درصد کمی از افراد با این انبوهی از نوتیفیکیشن ها که هر برنامه ایجاد می کند به آن توجه می کند. پس در این بخش نیز دوربین قادر نیست جای دزدگیر را بگیرد.

4- آژیر هشدار 

دوربین ها آن هم نه همه ی آنها، وقتی تشخیص حرکت می دهند می توانند آژیر به صدا درآورند. اما اکثر این دوربین ها این آژیر را به وسیله بلندگو دوربین پخش می کنند. این صدا آنقدر کم است که حتی ترس را به دل سارق نمی آورد. برخی از دوربین های خاص از آژیر تخصصی بهره می برند که صدای معقولی دارد، اما باز هم وقتی آن را کنار دزدگیر منزل می گذاریم حرفی برای گفتن ندارد. به این دلیل که سارق به محض به صدا در آمدن آژیر دوربین می تواند جای آن را تشخیص دهد و با قطعه ای سخت دوربین هر چیزی در آن است را معدوم کند. اما آژیر های دزدگیر معمولا در کاوری فلزی محفوظ هستند و حتی ساقط کردن آن باعث نمی شود سیستم دزدگیر از کار بیفتد. پس در این بخش نیز دوربین نمی تواند جای دزدگیر را بگیرد.

5- نور هشدار دهنده

بسیاری از دوربین ها به چند ال ای دی نورانی تجهیز شده اند تا در صورتی که شخصی نزدیک خانه شده روشن شوند و بجز تهیه تصویر با کیفیت بالا، باعث ترساندن فرد شوند و او را از نزدیک شدن به ساختمان منصرف سازند. این قابلیت به صورت پیش فرض در دزدگیر وجود ندارد ولی می توان با اضافه کردن سنسور و پروژکتور این مورد را در دزدگیر اضافه کرد. دوربین از این جهت که با هزینه کم این قابلیت را در اختیار قرار میدهد در این بخش نسبت به دزدگیر برتری دارد.

6- پشتیبان گیری

یکی از بهترین قابلیت های دوربین قابلیت پلی بک و پشتیبان گیری است. یعنی اگر نفوذی در ساختمان شده باشد و می توان بعد حادثه تصاویر را بازبینی کرد که چگونه و از چه طریقی فرد وارد شده و حتی در تشخیص آن سارق می توان از آن تصویر استفاده کرد. جالب اینجاست که حتی در صورت سرقت و یا تخریب دوربین نیز  برخی از آنها می توانند تصاویر ضبط شده را روی فضای کلود نگه دارند تا آخرین لحظه های ضبط دوربین را بتوان دید. اما دزدگیر صرفا نشان میدهد که کدام زون و نهایتا کدام چشمی تحریک شده و چیزی بیش از این نمی توان از آن انتظار داشت.

این مطلب را نیز بخوانید:

دزدگیر منزل با دوربین + معرفی مدل ها

نتیجه گیری

با این که دوربین های بی سیم بسیار توانمند شده اند و برخی قابلیت هایشان حتی از دزدگیر هم بهتر است اما نمی توانند یک دزدگیر حرفه ای باشند. ضعف آنها در تشخیص حرکت در نور کم، حفاظت ضعیف آنها در برابر ضربه و روش اطلاع رسانی نا کار آمد این وسیله باعث میشود که به این وسیله به چشمی دوربین مداربسته ای که قابلیت هایی از دزدگیر را دارد نگاه کرد و اصلا نباید در امکان حساس را به امید این دوربین ها ترک کرد. در انتها اگر نیاز به یک امنیت فوق العاده دارید بهتر است پک کامل دزدگیر منزل استفاده کنید تا هم خود را درگیر قطعات دزدگیر نکنید و هم آن پک را با بهترین قیمت خریداری کنید.

 

"نویسنده این مطلب مسلم زمانی ارفعی متخصص حوزه سیستم های حفاظتی و دوربین مدار بسته"

انتهای پیام/

ارسال نظر