صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۱۲ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۳

تکمیل اضلاع نبرد روسیه و ناتو/ ورود جنگ اوکراین به مرحله تقابل آشکار

به نظر می‌آید که اصلی‌ترین انگیزه برخی از اعضای ناتو از اعلام مصادیق دخالت خود در جنگ اوکراین، گسترش دامنه جنگ و ایجاد نوعی بازدارندگی در مقابل روسیه است.
کد خبر : 915631

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ این روز‌ها اخباری در خصوص ورود علنی‌تر اعضای پیمان آتلانتیک شمالی به جنگ اوکراین شنیده می‌شود. اگرچه برخی اعضای ناتو در این خصوص رویکردی محتاطانه در پیش گرفته و حتی مخالفت خود را با بسط دامنه جنگ اوکراین به کل کشور‌های عضو پیمان آتلانتیک شمالی اعلام کرده‌اند، اما به نظرمی‌رسد بازیگرانی مانند پاریس، آمستردام، ورشو و لندن نسبت به وقوع یک جنگ فراگیر در مرز‌های خود بی میل نیستند! 

در یکی از تازه‌ترین این موارد، اطلاعاتی از ورود مستقیم هلندی‌ها به جنگ اوکراین به دست آمده که قطعا می‌تواند آمستردام را به هدفی ثابت برای روس‌ها (در هر گونه نبرد احتمالی میان روسیه و ناتو) تبدیل کند.

 بر این اساس، از اواسط ژانویه تا اواسط ماه مه سال جاری میلادی، ۳۰۰ تفنگدار دریایی اوکراینی در هلند تحت آموزش‌های فشرده با تمرکز بر عملیات آبی خاکی قرار گرفتند.

کشور هلند اعلام کرد که توانسته است یک پروژه آموزشی سری با شرکت ۳۰۰ تفنگدار نیروی دریایی اوکراین را با موفقیت به پایان برساند تا از این طریق به کی‌یف در دفاع از خاک اوکراین و «امنیت اروپا» کمک کند. تفنگداران نیروی دریایی هلند در این پروژه آموزشی که چهار ماه به طول انجامیده است، تازه‌ترین تجربیات خود در عملیات آبی خاکی را برای سربازان اوکراینی تشریح کردند. سایر آموزش‌ها و آماده سازی‌ها نیز بر حوزه نبرد‌های پشت سنگر و تاکتیک‌های جنگ شهری متمرکز بوده است. 

نکته قابل تامل اینکه هلند در این دوره آموزشی، از توان اطلاعاتی، نظامی و امنیتی کشور‌های دیگری مانند نروژ، سوئد، انگلیس و آمریکا استفاده کرده است. 

افشای این موضوع توسط دولت هلند، به معنای ورود برخی اعضای ناتو به فاز تقابل آشکار با روسیه است. دولت هلند مدعی شده است که آنها تن‌ها از این جهت پس از پایان مأموریت خود، مجلس نمایندگان را در جریان قرار دادند که افشای آن زودتر می‌توانست «خطرات امنیتی احتمالی» را برای دست اندرکاران ایجاد کند.

با این حال مسجل است که اصلی‌ترین انگیزه هلندی‌ها و فرانسوی‌ها از اعلام مصادیق دخالت خود در جنگ اوکراین، گسترش دامنه جنگ و ایجاد نوعی بازدارندگی در مقابل روسیه است. نیرو‌های روسی در طول هفته‌های اخیر توانسته اند در نبرد‌های شرق اوکراین، دستاورد‌های میدانی گسترده‌ای کسب کنند و همین مسئله، نگرانی ناتو در خصوص شکست نهایی اوکراین در جنگ را دوچندان کرده است. 

هلند از زمان آغاز جنگ اوکراین، اقدامات متعددی را در حمایت از کی یف صورت داد. هلند در ماه میلادی گذشته، شرکت‌هایی را برای تامین قطعات و مهمات سامانه‌های پدافند هوایی و موشکی پاتریوت که قصد دارد به زودی به اوکراین بدهد، انتخاب کرد.

دولت هلند سال میلادی گذشته نیز اعلام کرد که آماده است در صورت ادامه پیشروی نیرو‌های روسیه، ناوگانی از جت‌های اف-۱۶ فایتینگ فالکون را به کی‌یف ارسال کند. در همان زمان، نیرو‌های مسلح هلند به همراه یک گروه آموزشی نظامی چند ملیتی به رهبری بریتانیا، آماده سازی بیش از ۱۷ هزار سرباز تازه‌کار اوکراینی را به پایان رساندند. اما اکنون ماجرا با قبل تا حدودی متفاوت است! هلند رسما اوکراینی‌ها را برای «تهاجم به روسیه» و نه دفاع از خاک اوکراین آموزش داده و این مسئله، نمی‌تواند با بی تفاوتی مقامات کاخ کرملین رو به رو شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر