صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۲۹ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۳

روایت آمار مصرف دخانیات در جوانان ایران و جهان

صنعت تنباکو همچنین  از طریق شبکه‌های اجتماعی و پلت‌فرم‌های پرمخاطب در حال توسعه محصولات و تاکتیک‌های تبلیغاتی خود است. جایی که کودکان و نوجوانان به صورت روزانه در آن فعالیت می‌کنند. 
کد خبر : 914781

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، با وجود این‌که آگاهی عمومی نسبت به خطرات مصرف دخانیات افزایش پیدا کرده و دولت‌ها هرسال درباره عوارض آن هشدار می‌دهند اما همچنان بیش از یک میلیارد فرد سیگاری در جهان وجود دارد. داده‌ها می‌گویند مردم کشورهای جنوب شرق آسیا و اروپا بیشترین مصرف کنندگان دخانیات در جهان هستند. 

براساس آمار سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر ۱.۲۵ میلیارد فرد سیگاری در سراسر جهان وجود دارد که از این تعداد ۸۰ درصد آن‌ها در کشورهای با درآمد کم یا متوسط ​​زندگی می‌کنند.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، تعداد سیگاری‌ها در سراسر جهان بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۲ کاهش یافته است. از هر پنج بزرگسال در سراسر جهان یک نفر دخانیات مصرف می‌کند، در حالی که این رقم در آغاز هزاره، یک نفر به ازای هر سه نفر است. در مجموع جمعیت افراد سیگاری در ۱۵۰ کشور کاهش یافته است. برزیل یکی از نمونه‌های بارز در این زمینه است، جمعیت افراد سیگاری در این کشور از سال ۲۰۱۰ تاکنون بیش از یک سوم کاهش یافته است. 

در مقابل شش کشور دیگر از جمله کنگو، مصر، اندونزی، اردن، عمان و مولداوی در پانزده سال گذشته شاهد افزایش جمعیت افراد سیگاری‌ بوده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت «حفاظت از کودکان در برابر مداخلات صنعت دخانیات» را به عنوان شعار امسال انتخاب کرده است و از دولت‌ها می‌خواهد سیاست‌هایی را اتخاذ کنند که از جوانان در برابر صنعت دخانیات و صنایع مرتبط محافظت کند. اگرچه به لطف تلاش‌ پیشگامان بهداشت عمومی استعمال دخانیات طی سال‌های گذشته کاهش یافته است، اما محافظت از این گروه‌ آسیب‌پذیر نیازمند تلاش بیشتری است.

طبق داده‌ها سال ۲۰۲۲ سازمان جهانی بهداشت، دست کم ۳۷ میلیون جوان ۱۳ تا ۱۵ ساله در سراسر جهان به مصرف تنباکو روی آورده بودند. این رقم در اروپا برای پسران ۱۱.۵ درصد و برای دختران ۱۰.۱ درصد تخمین زده شده است. 

صنعت تنباکو برای ادامه کسب درآمد‌های میلیارد دلاری باید برای میلیون‌ها مشتری که بسیاری از آنها هر ساله جان خود را از دست می‌دهند یا به هر دلیلی از جمله منع پزشکی سیگار را ترک می‌کند، جایگزینی پیدا کند.

این صنعت به همین خاطر برای دستیابی به این هدف، تلاش می‌کند تا محیطی مساعد برای پذیرش محصولات دخانی توسط نسل جدید ایجاد کند.

صنعت تنباکو همچنین  از طریق شبکه‌های اجتماعی و پلت‌فرم‌های پرمخاطب در حال توسعه محصولات و تاکتیک‌های تبلیغاتی خود است. جایی که کودکان و نوجوانان به صورت روزانه در آن فعالیت می‌کنند. 

محبوبیت محصولاتی مانند سیگارهای الکترونیکی و کیسه‌های نیکوتین در بین جوانان رو به افزایش است. آمارها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۱۲.۵ درصد از نوجوانان در اروپا سیگار الکترونیکی مصرف کرده‌اند، در حالی که این رقم در بزرگسالان ۲ درصد بوده است. در برخی از کشورهای منطقه، میزان استفاده از سیگار الکترونیکی در میان کودکان مدرسه‌ای ۲ تا ۳ برابر بیشتر از میزان مصرف سیگار است.

انتهای پیام/

ارسال نظر