صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۲ - ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
یک متخصص تغذیه در گفت‌وگو با آنا:

مصرف نمک یددار باعث عملکرد طبیعی سلول‌های تیروئید می‌شود

متخصص تغذیه با اشاره به این‌که مصرف نمک ید دار تصفیه‌شده به میزان کافی، می‌تواند باعث عملکرد طبیعی سلول‌های تیروئید شود، گفت: نمک‌های دریا، آلودگی‌های متعددی از جمله آلودگی رادیواکتیو دارند.
کد خبر : 914613

گلبن سهراب، متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در رابطه با تأثیر نمک در تیروئید اظهار کرد: بدن؛ برای ساخت هورمون‌های تیروئید و همچنین عملکرد طبیعی آن نیاز به یُد دارد. معمولاً ید مواد غذایی از خاک تأمین می‌شود بااین‌حال ایران جز کشور‌هایی است که میزان یُد موجود در خاک آن بسیار کم است درنتیجه محصولات گیاهی و فراورده‌های غذایی ما با میزان یُد اندکی تولید می‌شوند.

وی ادامه داد: قبل از دهه ۶۰ میزان کمبود ید در کشور حدود ۷۰ درصد بود که عوارضی، چون اختلال در عملکرد تیروئید و افزایش بیماری گواتر را به همراه داشت. با توجه به این‌که کشورمان به‌صورت بومی دچار کم‌کاری تیروئید بود، تنها راه برای رهایی از این مشکل، یددار کردن نمک‌ها بود. با انجام این راهکار، اکنون میزان کم‌کاری تیروئید ناشی از کمبود ید به ۶ درصد رسیده است.

متخصص تغذیه با اشاره به این‌که مصرف نمک ید دار تصفیه‌شده به میزان کافی، می‌تواند باعث عملکرد طبیعی سلول‌های تیروئید شود افزود: برای تأمین ید موردنیاز بدن احتیاجی به مصرف بی‌رویه نمک نیست. درواقع مقدار یُد نمک‌ها به حدی طراحی‌شده است که اگر روزانه به‌اندازه یک قاشق چای‌خوری استفاده شود، ید موردنیاز بدن تأمین می‌شود.

سهراب تصریح کرد: به‌هیچ‌عنوان مصرف سایر نمک‌ها مانند نمک دریا یا نمک‌های رنگی مختلف توصیه نمی‌شود؛ زیرا آنها میزان ید استانداردی ندارند. علاوه بر آن نمک‌های دریا، آلودگی‌های متعددی ازجمله آلودگی رادیواکتیو دارند. برای تأمین میزان ید موردنیاز بدن، فقط باید از نمک‌های ید دار، آن‌هم به مقدار کم استفاده کرد.

وی بیان کرد: نمک به‌خودی‌خود کمکی به عملکرد تیروئید نمی‌کند فقط ید موجود در آن است که برای عملکرد طبیعی تیروئید لازم است هورمون‌های تیروئید هورمون‌هایی هستند که بر روی متابولیسم کل سلول‌های بدن تأثیر می‌گذارند؛ یعنی اگر ید دریافتی، کافی نباشد عملکرد همه سلول‌های بدن دچار اختلال می‌شود.

این متخصص تغذیه به علائم کمبود ید در بدن اشاره کرد و گفت: خواب‌آلودگی، یبوست، خشکی بیش‌ازحد پوست و ریزش مو از علائم کم‌کاری تیروئید در اثر کمبود ید در بدن است.

سهراب تصریح کرد: به‌طورکلی در کم‌کاری یا پرکاری تیروئید باید از نمک‌های یددار استفاده شود و همچنین از مواد غذایی گواتروژن مانند خانواده کلم، شلغم، سویا، بادام‌زمینی، توت‌فرنگی و هلو استفاده نشود، زیرا می‌توانند در عملکرد سلول‌های تیروئید اثر منفی داشته باشند.

انتهای پیام/

برچسب ها: نمک تیروئید گواتر
ارسال نظر