صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۰۰ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۳

نقدی بر روز اول جام تختی؛ سروزن نرسیدنِ قاتل جردن باروز و غیبت مدعیان، جامی بدون دستاورد!

باتوجه به انتخاب تیم المپیکی، نفرات برتر روز اول جام تختی کشتی آزاد در واقع دستاورد خاصی نخواهند داشت و به نظر صرفا در نوبت اعزام بین‌المللی و کسب تجربه قرار خواهند گرفت.
کد خبر : 914496

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، رقابت‌های کشتی آزاد جام تختی از روز گذشته (دهم خرداد) در سالن انقلاب زنجان استارت خورد. مسابقه‌ای که زمان و مکانش چندین بار دستخوش تغییر شد.

ابتدا قرار بود این رقابت‌ها آخرین پنجشنبه و جمعه اردیبهشت‌ماه در لارستان استان فارس برگزار شود که به دلیل عدم ایجاد شرایط میزبانی از سوی لارستانی‌ها، میزبانی از آنها گرفته و به زنجانی داده شد که از قبل متقاضی برگزاری جام تختی بود.

زمان برگزاری آن هم یک هفته با تعویق مواجه شد و قرار بود ۴ و ۵ خرداد ماه به انجام رسد که حادثه ایجاد شده برای ریاست جمهوری و لغو ابتدایی همه مسابقات ورزشی، زمان برگزاری جام تختی را نیز یک بار دیگر تغییر داد و به ۱۰ و ۱۱ خرداد ماه موکول شد.

این رقابت‌ها از صبح روز پنجشنبه درحالی در سالن ۶ هزار نفری انقلاب زنجان آغاز شد که از قبل هم عنوان شده بود که تعداد نسبتا زیادی از مدعیانی که سهمیه شرکت در این رقابت‌ها را داشتند، به دلیل بی‌تاثیر بودن این تورنمنت در مسیرانتخاب تیم ملی در المپیک و جهانی اوزان غیرالمپیکی، در آن غیبت دارند.

نفراتی، چون رضا اطری، حسین ابوذری، عبدالله شیخ‌اعظمی، هادی وفایی‌پور، عزت‌الله اکبری، محمدحسین محمدیان، مجتبی گلیج، شیروان (یدالله) و ارشک محبی و... در جام تختی وزن‌کشی نکردند، ضمن اینکه علی سوادکوهی هم سر وزن نرسید!

کشتی‌گیری که تا لیگ برتر فصل گذشته، کشتی‌گیر وزن ۷۹ کیلوگرم بود و استارت کارش در چرخه انتخابی تیم ملی در سال المپیک را در وزن ۸۶ کیلوگرم زد که در فینال مسابقات کشوری، برد ۴-صفر را در ۴۰ ثانیه پایانی با شکست ۶-۴ مقابل وفایی‌پور عوض کرد تا شانس خود را برای رقابت با مدعی اصلی این وزن یعنی حسن یزدانی از دست بدهد.

او یکی از سهمیه‌داران جام تختی بود که گفته شد در وزن جدید هم سر وزن نرسیده، و برخی دلیلش را اشتباه او در میزان ارفاق وزنی این رقابت‌ها عنوان کردند، که برخلاف سایر تورنمنت‌های داخلی، این بار با یک کیلوگرم ارفاق همراه بوده، نه دو کیلوگرم.

سوادکوهی که توانست به طلسم شکست‌ناپذیری جردن باروز مقابل کشتی‌گیران ایرانی خاتمه داده و این کشتی‌گیر سرشناس و عنوان‌دار را در جام‌جهانی ۲۰۲۳ آمریکا در خانه خودش شکست داد، بعد از آن با لقب «قاتل جردن باروز» در سالن مسابقات مورد تشویق تماشاگران ایرانی قرار می‌گرفت، اما بعد از آن، باز هم نتوانست به دوبنده وزن ۷۹ کیلوگرم تیم ملی برسد و در ۸۶ کیلوگرم نیز توفیقی به دست نیاورد.

در غیاب این تعداد مدعی، میلاد والی‌زاده در ۵۷ کیلو، پیمان نعمتی در ۶۵ کیلو، محمد بخشی در ۷۴ کیلو، محمدحسین نوروزیان در ۸۶ کیلو و مهدی حاجیلوئیان در ۹۷ کیلوگرم قهرمان جام تختی شدند.

در ۵۷ کیلو که تیم ملی کشتی آزاد موفق به کسب سهمیه المپیک نشد و صرفا باید کار سرمایه‌گذاری روی سبک‌وزن‌ها اتفاق بیافتد و در این وزن تا سال ۲۰۲۵ هیچ مسابقه رسمی‌ای برای نفر برتر جام تختی و سایر مدعیان سبک وزن وجود نخواهد داشت.

در ۴ وزن ۶۵، ۷۴، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم نیز رحمان عموزاد، یونس امامی، امیرعلی آذرپیرا و امیرحسین زارع راهی المپیک خواهند شد، بنابراین قهرمانی نعمتی، بخشی، نوروزیان و حاجیلوئیان، دستاورد خاصی برای آنها به همراه نخواهد داشت و صرفا در نوبت اعزام‌های بین‌المللی کشتی آزاد برای کسب تجربه قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/

برچسب ها: کشتی جام تختی
ارسال نظر