صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۳۶ - ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
با ساخت بزرگ‌ترین کشتی هیدروژنی محقق شد؛

گام بلند صنعت حمل و نقل در کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن

یک شرکت کشتی سازی نروژی قرار است با ساخت بزرگ‌ترین کشتی هیدروژنی جهان، ۱۲۰ خودرو را در طولانی‌ترین مسیر دریایی این کشور جابه جا کند.
کد خبر : 907142

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، در تلاش کشور‌ها برای کاهش میزان انتشار گاز‌های گلخانه ای، سازمان حمل و نقل نروژ، شرکت کشتی سازی «Myklebust» «میکلبوست» را برای ساخت دو کشتی هیدروژنی انتخاب کرده است تا فاصله ۲۷۸ کیلومتری بین شهر‌های «بودو» و «لوفوتن» را طی کنند.

سوخت هیدروژنی این کشتی‌ها که در سال ۲۰۲۶ تحویل داده می‌شوند، در بودو تولید و تامین می‌شود.

اهمیت این پروژه آنجاست که حمل و نقل مسافر با سوخت هیدروژن در چنین مسیر سخت و طولانی قبلا هرگز انجام نشده است. تمام ملاحظات ایمنی باید در طراحی و راه حل‌های فنی برای کشتی‌هایی که مسافت‌های طولانی را در آبراه‌های دشوار طی می‌کنند، در نظر گرفته و پروتکل‌ها و استاندارد‌های ایمنی برای کلاس کاملا جدیدی از کشتی‌ها ارائه شود.

مقامات سازمان حمل و نقل نروژ می‌گویند: این پروژه یک تقویت قابل توجه برای فناوری و محیط کارخانه کشتی سازی نروژ است و مفتخریم که آن را در در این کشور انجام می‌دهیم.

بر اساس اعلام میکلبوست، این کشتی‌های ۱۱۷ متری که ۱۲۰ خودرو را جابه جا می‌کنند از هیدروژن سبز به عنوان منبع اصلی سوخت خود استفاده کرده و حداقل ۸۵ درصد از مسافت خود را در حین حرکت در آب‌های خشن قطب شمال طی می‌کنند.

این کشتی‌ها به دلیل سرعت متوسط ۱۷ گره دریایی با شرایط چالش برانگیزی مواجه می‌شوند، اما به گونه‌ای طراحی خواهند شد که به طور موثر با این چالش‌ها مواجه شوند.

واحد‌های ذخیره هیدروژن آنها، سوخت را از پیل‌های سوختی تامین می‌کنند که برای تامین انرژی سیستم‌های کمکی و نیروی محرکه کشتی ها، برق تبدیل می‌کند. به گفته شرکت آف شور انرژی، پیش بینی می‌شود این راهبرد جدید انتشار CO۲ را سالانه ۲۶ هزار و ۵۰۰ تن در طول این مسیر کاهش دهد.

با متعهد شدن دولت‌ها به دستیابی به اهداف «خالص صفر»، پیش بینی می‌شود بخش حمل و نقل شاهد موجی از چنین تحولاتی در چند سال آینده باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر