صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۲۸ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۳

افزایش برد تربیتی دانشگاه‌ها با ایجاد دانشکده تعلیم و تربیت

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس گفت:‌ با ایجاد دانشکده تعلیم و تربیت زمینه اجرای منویات مقام معظم رهبری در زمینه افزایش برد تربیتی دانشگاه‌ها فراهم می‌شود.
کد خبر : 905043

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا قائدی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در نخستین نشست هم‌اندیشی استادان این دانشگاه در سال جاری با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان اظهار کرد:‌ بیانات مقام رهبری در تعیین وظیفه و رسالت دانشگاه حجت را بر همگان تمام کرد و این به منزله آن است که همه در هر یک از عرصه‌های دانشگاه باید تلاش کنیم تا حرکتمان در این مسیر سه‌گانه طرح شده توسط رهبری باشد.

وی با بیان نکات تأکیدی رهبری بر مباحث تعلیم و تربیت در دانشگاه افزود: در دانشگاه آزاد اسلامی شیراز به تبع مجموعه کل دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد دانشکده تعلیم و تربیت زمینه اجرای منویات مقام معظم رهبری در زمینه افزایش برد تربیتی دانشگاه‌ها فراهم می‌شود.

توجه به بحث مالی موجب عدم نتیجه فرهنگی و تربیتی در نظام آموزشی می‌شود

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز نیز گفت: از ابتدای تاریخ انقلاب فرهنگی تا به امروز کمبودی در حرف خوب و مناسب مشاهده نمی‌کنیم؛ اما بررسی کارنامه‌ها در عمل و اجرا نشانه عدم موفقیت در این بعد است.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام اضافه کرد:‌ گاهی تلاش‌هایی که ما انسان‌ها انجام می‌دهیم هرچند در سطح بسیار عالی هم باشد آن نتیجه‌ای که از آن می‌خواهیم حاصل نمی‌شود و اینجاست که باید تأکید کنیم بر جمله گهر باری که امام راحل فرمودند که «موظف به تکلیف هستیم نه موظف به نتیجه»؛ بنابراین انسان می‌بیند که باید تلاش خود را در عرصه‌های مختلف به کار بندد و دست از کوشش و تلاش بر ندارد هرچند آن تلاش به نتیجه‌ای که مدنظر اوست منتج نشود. در نظام آموزشی اگر بحث مالی و درآمدی مهم‌تر جلوه کرد نتیجه فرهنگی و تربیتی مناسبی از این نظام آموزشی و تعلیمی نخواهیم گرفت.

وی با اشاره به اثرگذاری استادان دانشگاه روی نسل جوان و دانشجو تأکید کرد: مدرسان و مجموعه مدیریت دانشگاه باید در رابطه با تخلفات اخلاقی غیرقابل اغماض، تصمیم واضح بگیرند و متصدی این امر و عامل اصلی تأثیرگذار در این باره در دانشگاه‌ها استادان هستند. اگر در مجموعه دانشگاه استاد در چارچوب قرار بگیرد و خود را مقید به قواعد دانشگاه بداند مطمئناً دانشجو هم عمل غیرقانونی و غیراخلاقی از خود ابراز نمی‌کند؛ بنابراین هر جا در چارچوب باشیم دانشجو هم تبعیت می‌کند.

سند تحول و تعالی دانشگاه، چراغ راهی بر اساس اسناد بالادستی

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز نیز با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار رمضانی با دانشجویان که ارکان دانشگاه را به توجه به سه نکته هشدار دادند این سه اصل یعنی تربیت عالم، تولید علم و جهت‌دهی به تربیت عالم و تولید علم را از نکات کلیدی و مهم برای استادان و مسئولین دانشگاه برشمرد و عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی از سال ۱۴۰۰ و با تدوین سند تحول و تعالی برای پنج سال آینده خود چراغ راهی را بر اساس اسناد بالادستی نظام تعیین کرده که اگر با دقت و تأمل به نکات این سند توجه کنیم، می‌بینیم که اغلب نکات مدنظر مقام معظم رهبری در تحقق آن سه اصل بالا در این سند مندرج است.

علیرضا بیابان‌نورد تدوین و نگارش بیانیه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی توسط رئیس این دانشگاه در سال گذشته را نشانه‌ای از پیش رو بودن این دانشگاه در اجرای منویات رهبری دانست و مطرح کرد: تأکیدات مقام معظم رهبری بر تأثیرگذاری تربیتی دانشگاه‌ها که با بیان جهت‌دهی به تولید علم و تولید عالم به آن اشاره کردند در بیانیه تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی به‌وضوح و دقت مورد توجه قرار گرفته و این می‌تواند نویدبخش آینده روشنی در بعد تربیتی برای این دانشگاه باشد.

 لزوم تلاش مضاعف در جبهه و سنگر دانشگاه

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس نیز بیان کرد: قاعدتاً کار و تلاش در جبهه و سنگر دانشگاه عرصه علمی و فرهنگی است؛ بنابراین تلاش مضاعف می‌طلبد.

حجت‌الاسلام مهدی یعقوبی ادامه داد: یکی از نکات حائز اهمیت این بوده که خیلی اوقات روزمرگی، سختی‌ها و مسائل مختلف انسان را به‌ویژه در مسئولیتی که دارد ممکن است دچار چالش و بی‌انگیزگی کند و در این راستا هرچه مسئولیت بالاتر، سختی‌های آن هم بیشتراست.

وی افزود: در محیط دانشگاه انواع مراجعات دانشجویی از همه جا بریده به استادان مراجعه می‌کنند و توقع دارند که از آنها پشتیبانی کنیم این در حالی است که مشکلاتی همانند کاستی‌ها، کمبودها، مسئولیت سنگین و فشار‌های زیاد هجمه‌های فرهنگی نیز وجود دارد در این فضا و در مواجهه با این نسل جوان پرشور و پرانرژی آینده‌دار که در عین حال در معرض زمینه‌های انحراف هم قرار دارد باید آنچه از توانمان برمی‌آید انجام دهیم و در کنار آن تکیه و توکلمان به خداوند متعال باشد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس تأکید کرد: باید آن چیزی که به عهده ما گذاشته شده و وظیفه ماست به نحو احسن انجام دهیم و خودمان را وسیله بدانیم، زیرا خداوند این مسئولیت را به گردن ما گذاشته است.

 ریشه‌یابی ناهنجاری‌های نسل جوان به‌ویژه در بحث پوشش

معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی فارس نیز با اشاره به ضرورت ریشه‌یابی ناهنجاری‌های نسل جوان به‌ویژه در بحث پوشش، عنوان کرد: در گذشته ساختار مراکز تربیت‌معلم کمک شایان توجهی به آموزش مدرسین و ایجاد دانش روش تدریس و روش برخورد با نسل جوان برای مدرسین کرده و در آن مجموعه رابطه دوستانه و صمیمی بین استاد و دانشجو برای مدرسین دانشگاه نهادینه می‌شد که خود این کمک بسیار مؤثری در پیشگیری از ناهنجاری‌های جوانان می‌کرد.

حسن سلطانی افزود: اکنون در دانشگاه آزاد اسلامی تدوین بیانیه تعلیم و تربیت و مرور آن در کنار توجه به بیانات مقام معظم رهبری برای پیدا کردن حلقه مفقوده بین استادان و دانشجویان بسیار مؤثر است.

وی آگاهی به مسائل روز را برای استادان در زمان پاسخگویی به چالش‌های ذهنی و شبهات دانشجویان بسیار مهم ارزیابی و بیان کرد: استادان به‌ویژه مدرسینی که به تازگی در قالب دستیار آموزشی و یا هیئت علمی وابسته به جمع دانشگاه آزاد اسلامی پیوسته‌اند باید در قالب برگزاری کارگاه‌ها و هم‌اندیشی‌هایی با بیانیه تعلیم و تربیت و نقش ویژه خودشان در اندیشه‌سازی دانشجویان آشنا شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر