صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۲ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۳
رئیس دانشگاه آزاد یزد:

بهره‌وری و نوآوری در کسب‌وکار‌ها موجب جهش تولید می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد گفت: با بهره‌وری و نوآوری در کسب‌وکار‌های موجود شاهد جهش تولید خواهیم بود.
کد خبر : 904735

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ محمدرضا دهقانی‌اشکذری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در دیدار با محمدصالح جوکار، نماینده یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مجموعه نشست‌های جهش تولید که سال قبل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد برگزار شد، اظهار کرد: امسال تلاش می‌شود با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی به یک جمع‌بندی رسیده و سندی تهیه شود که برای وضع قوانین و جهت‌دهی به جهش تولید بتوان از آن استفاده کرد.

وی افزود: دو راهکار برای تولید بیشتر وجود دارد در مرحله نخست؛ کسب‌وکار‌های موجود باید با بهره‌وری و نوآوری تقویت شود. نوآوری کار‌هایی است که در دنیا انجام و تجربه شده و در صورت نقش دادن به دانشگاه می‌توان شاهد نوآفرینی بود. دومین مرحله راه‌اندازی کسب‌وکار‌های کوچک است. آمار رسمی نشان از کم شدن بیکاری دارد در استان یزد شاهد رشد شاغلین غیربومی بودیم، بیشترین آمار بیکاری برای بانوان تحصیل کرده بوده که برای کسب‌وکار‌های جدید باید بانوان را به‌عنوان نیروی بالقوه در نظر گرفت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد عنوان کرد: یک بانوی مسلمان با حفظ بنیاد خانواده با کسب‌وکار‌های خانگی حتی در منزل می‌تواند نقش خود را در تولید ایفا کند. با تلاش و کوشش در ارائه مدل‌های متناسب با کشور می‌توان همه اقشار و جنسیت‌ها را در زنجیره کار دخیل کرد.

دهقانی‌اشکذری با معرفی انواع کسب‌وکار خرد (یک تا ۹ نفر)، کوچک (۴۹_۱۰ نفر)، متوسط و بزرگ، بستر حیاتی کمک کار مردم در تولید را کسب‌وکار خرد و کوچک معرفی کرد و ادامه داد: نقش مردم در اشتغال خرد و کوچک حائز اهمیت است. کسب‌وکار‌های روستایی و بعضاً شهری که از نظر اندازه اشتغال بزرگ نیستند و حوزه فناوری و نیروی کار زیادی ندارند، مردم بهتر می‌توانند با یک زنجیره آسان و ارزش‌افزوده در تحقق جهش تولید نقش داشته باشند.

وی دانشگاه آزاد را مورد تأیید مقام معظم رهبری دانست و بیان کرد: دانشگاه آزاد، یک مؤسسه غیردولتی و غیرخصوصی بوده و اموال آن برای مردم است. در چند سال اخیر شاهد رشد دانشجو در واحد یزد بودیم و در دو سال گذشته ۱۰ هزار نفر دانشجو ثبت‌نام کردیم. دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد خانواده ۲۲ هزار نفری با بیش از ۱۶ هزار دانشجو، ۴ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز، قریب هزار استاد و معلم و ۸۰۰ کارمند است. در صورت حمایت نمایندگان شورای اسلامی از دانشگاه آزاد اسلامی می‌توان به تحقق شعار سال کمک کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد  متذکر شد: در بازدیدی از انجمن علمی رباتیک، تفاهم‌نامه‌ای برای تصویب نهایی آماده شده که با تائید می‌تواند سبب دلگرمی و پشتیبانی از مجموعه باشد.

تربیت معلمان کار بلد  با ایجاد ارتباط بین دانشکده، عرصه و مدارس

معاون امور مدارس آزاد یزد نیز تعداد مدارس سما استان را ۲۷ مدرسه در هفت شهر استان، شامل ۱۶ مدرسه پسرانه و ده مدرسه دخترانه دانست و گفت:‌ دانشگاه آزاد اسلامی عرصه یعنی دانشکده را در همه رشته‌های تحصیلی دنبال کرده است.

سیدعلی المدرسی  اضافه کرد: در حوزه تعلیم و تربیت عرصه آماده است، رشته‌های زبان، روانشناسی، آموزش معلمان و... خود را جدا کرده و با برند تعلیم و تربیت در دانشکده گردآوری کرده‌ایم. میدان در تعلیم و تربیت مدارس بوده با ارتباط ایجادشده بین دانشکده؛ عرصه و مدارس؛ میدان و استفاده از استادان باتجربه و مطلع، معلمانی کار بلد تربیت خواهیم کرد. با نگاه به مسیر ۴۰ ساله، شاهد خروج معلمان به نام از آموزش و پرورش بوده‌ایم و افت تحصیلی، سطح سواد و آگاهی دانش‌آموزان را به همراه داشته است.

وی ادامه داد: دانشگاه در سال قبل با جمع دانشکده و مدرسه گام بزرگی را در کشور برداشته و با پیشتازی در تأسیس دانشکده تعلیم و تربیت آزاد یزد، جز ۱۳ دانشکده‌ای است که در کل کشور مجوز دارد. یک هزار و ۸۰۰ دانشجو در رشته‌های تعلیم و تربیتی درس می‌خوانند و کارورزی و کارآموزی آنان در مدارس با شمسه رشد (اساس تعلیم و تربیت) پیوند خورده که آثار و برکات آن در آینده نمود خواهد داشت.

معاون امور مدارس آزاد یزد تبیین کرد: دانشکده تعلیم و تربیت هماهنگ با دانشگاه فرهنگیان با کیفیت بالا در حال تربیت‌معلم برای مدارس سما خود است و با تفاهم‌نامه‌ای که دکتر مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با وزیر آموزش و پرورش وقت امضا کرد، مقرر شده مسئولیت تعلیم و تربیت‌معلمان و مربیان مدارس غیرانتفاعی به دانشکده تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی واگذار شود.

محمدرضا جناب‌زاده، مسئول سرای نوآوری رباتیک و اتوماسیون صنعتی نیز با اشاره به بازدید مسئولان از انجمن علمی رباتیک عنوان کرد: تصویب تفاهم‌نامه تهیه شده می‌تواند در ادامه مسیر راهگشا باشد. در رباتیک با پشتیبانی و حمایت در زمینه خرید تجهیزات می‌توان انگیزه و هدف به دانشجویان داد. با در نظر گرفتن بودجه برای انجمن رباتیک توانستیم تعدادی دانشجو را در بخش خودرو پرنده به کار گیریم.

فاطمه دهقان، مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی یزد نیز دانشگاه آزاد را نهادی مردمی معرفی کرد و توضیح داد: دستاورد‌های دانشگاه در زمینه رباتیک، فعالیت‌های فناورانه، فرهنگی و دانشجویی در سطح کشور درخشان است. معرفی این افتخارات نیاز به مساعدت و همراهی بوده و حس امید را در همکاران دانشگاهی بیشتر خواهد کرد.

طرح دستیار آموزشی جایگزین استادان بازنشته برای دانشجویان دکتری

معاون آموزشی مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی یزد نیز با اشاره به ثمر دهی و نتیجه دادن دانشگاه آزاد در مقطع کنونی گفت: این دانشگاه توانسته خلأ‌های تحصیلی در زمینه‌های گوناگون را برطرف کند. اجرای طرح دستیار آموزشی برای دانشجویان دکتری جایگزینی خوبی را برای استادانی که خدمت آنها تمام شده، رقم زده است. برای نخستین بار در کشور دانشگاه آزاد مفتخر بوده، دانشجویان نخبه دکتری خود را در طرح دستیار آموزشی به تدریس اشتغال داده و در جانشین پروری و آماده کردن استاد برای نسل بعد رسالت خود را انجام داده است.

سیدعلی آقا میرجلیلی اضافه کرد: اجرای طرح دستیار آموزشی برطرف‌کننده نگرانی‌ها در کمبود استاد دانشگاه است و علاوه بر این دانشجوی دکتری در کنار استادان کسب تجربه خواهند کرد. یکسان بودن نگاه مجلس شورای اسلامی، استاندار و مسئولان استان به دانشگاه دولتی و آزاد، اسباب دلگرمی همکاران دانشگاهی بوده؛ استادان دانشگاه آزاد افرادی توانمند در حد تراز دولتی هستند و شاهد این ادعا افتخارات کسب شده آنها در قرار گرفتن دو درصد پژوهشگران برتر دنیا است.

لزوم ایجاد فضای تفریحی برای دانشجویان دختر در دانشگاه آزاد یزد

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی یزد، نیز عنوان کرد: فعالیت‌های انجمن این دانشگاه به اذعان مسئولان استان ممتاز بوده در بازدید معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کل کشور از واحد یزد، پوشش، آراستگی و فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان دانشگاه را خوب بیان کرد. سابقه درخشان علمی و فرهنگی دانشگاه، زمینه جذب دانشجویان غیربومی شده و استفاده از خوابگاه دانشجویی را سبب شده است.

هادی حیدری‌نیا تعداد دانشجویان خواهر خوابگاهی را یک هزار نفر برشمرد و بیان کرد: نیاز به فضای تفریحی برای خواهران، بیشتر مورد توجه بوده، بعضاً برای استفاده از امکانات رفاهی به شهر مراجعه کرده که دل‌نگرانی‌هایی را برای خانواده‌ها به وجود آورده است. فضا در دانشگاه آماده بوده در صورت برخورداری از منابع فرهنگی یا مساعدت خیرین می‌توان با تجهیز این فضا از مشکلات احتمالی برای دانشجویان خواهر کاست.

جابر پورذاکری مدیرکل حراست دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان یزد نیز  با اشاره به نزدیکی دانشگاه‌های دولتی، آزاد و جهاد دانشگاهی، ترافیک میدان عالم و خیابان آیت‌الله خامنه‌ای را زیاد ذکر کرد و ادامه داد: حجم بالای خودرو در این مسیر و مسائل فرهنگی توجه خاص مسئولان را می‌طلبد.

خدمات مناسب دانشگاه آزاد سبب رفع انحصار در آموزش عالی شده است

نماینده یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی نیز شرایط حاضر دانشگاه را بلوغ و نتیجه دهی دانشگاه در مقطع کنونی دانست و گفت: زیر ساختار‌های خوب دانشگاه آزاد توانسته دانشجویانی کارآمد و سرآمد به جامعه تحویل دهد. خدمات مناسب دانشگاه سبب رفع انحصار در آموزش عالی شده و نگاه‌ها را معطوف به دانشگاه غیردولتی کرده در بخش دولتی سرانه زیادی از بیت الملل هزینه می‌شود؛‌ اما دانشگاه آزاد با کمترین هزینه دانشجو تربیت و بار مالی برای دولت ندارد.

محمدصالح جوکار متذکر شد: در مجلس به جد دنبال شده که دولت خود را رقیب بخش خصوصی نداند؛ بلکه از ظرفیت دانشگاه غیردولتی استفاده کند. در تولید تا زمانی که مردم مشارکت نداشته باشند به جایی نخواهیم رسید. شرکت‌ها شامل خصوصی، دولتی و خصولتی می‌شوند. نقش مردم فقط در نیروی کار است، سهامی ندارند و در سود شراکتی برای آنان نیست. سرمایه مردم تبدیل به سکه و ارز برای جبران کاهش ارزش شده در اعتمادسازی ضعیف بوده و نتوانستیم این سرمایه را به تولید هدایت کنیم.

وی ادامه داد: ایجاد راهکار برای هدایت سرمایه مردم از دلالی به تولید، وظیفه دانشگاه است که سبب پررنگ شدن نقش مردم در تولید خواهد شد.  بحث‌های زیادی درباره مشارکت مردم شده؛ اما  خروجی نداشته‌ایم. برای دنبال کردن کار احتیاج به نقشه راه است و باید با آگاهی دادن به مردم بسترسازی شود. دستاورد‌های نشست‌های جهش تولید باید جمع‌بندی شده و با سفر قالیباف در اختیار وی قرار گیرد.

نماینده دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیان کرد:‌ در حوزه اشتغال، افزایش داشتیم؛ اما بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاه تغییر نکرده، امروز جمعیت بیکاری که تحصیلات پایین داشته باشند شاهد نیستیم. ۷۰ درصد بیکاری را بانواذن تحصیلکرده تشکیل می‌دهند.  در مردان عمدتاً به علت فراهم نبودن بازار کار برای تحصیلکرده‌ها بیکاری را شاهدیم که منشأ در عدم تطبیق رشته‌های تحصیلی با بازار کار دارد.

جوکار توضیح داد:‌ اشتغال تحصیل‌کرده‌ها با فعال شدن شرکت‌های دانش‌بنیان کاهش می‌یابد. در سال جدید دانشگاهیان با امضا تفاهم‌نامه‌ها باید فعالیت خود را در افزایش اشتغال به کار گیرند. در بازدید از انجمن رباتیک در سال گذشته، تفاهم‌نامه‌ای تدوین شد که دانشگاه باید با جدیت پیگیر اجرایی کردن آن باشد. اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی یزد قابل قدردانی بوده و به امکانات تفریحی نیاز دارد که از ظرفیت خیرین باید استفاده کرد.

وی مطرح کرد: در مباحث فرهنگی ظرفیت استادان فراوان است. استادان با دانستن روایت‌ها و انتقال روایت صحیح، عدم ورود حکمرانی در جهاد تبیین را سبب خواهند شد. استادان مربی بهتری برای دانشجویان هستند و دانشگاه آزاد باید در این زمینه نقش‌آفرین باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر