غربالگری و سنجش آسیبهای اجتماعی بیش از ۲ میلیون دانشآموز
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اقدامات گذشته و برنامههای پیش روی این معاونت را تشریح کرد.
حجتالاسلام و المسلمین محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در جلسهای با حضور وزیر آموزش و پرورش و اعضای شورای معاونان حجتالاسلام پورثانی با اشاره به نماد یا همان نظام مراقبتهای اجتماعی دانشآموزان اظهار کرد: این نظام دارای دو سند پشتیبان است؛ یکی از این اسناد در سال ۱۳۹۴ به تصویب رسید و مربوط به قانون حمایت از اطفال کودکان و نوجوانان است.
معاون پرورشی و فرهنگی با تأکید بر اینکه عملیاتی که از سال گذشته در نماد صورت گرفته است با هر آنچه در سالهای گذشته برای نماد صورت گرفت برابری میکند؛ گفت: غربالگری برای پایههای اول، سوم، پنجم، هفتم، هشتم و دهم در حوزه دانشآموزی صورت گرفت.
وی افزود: غربالگری در پایههای اول سوم و پنجم توسط آموزگار ابتدایی صورت میگیرد و پایههای هفتم، هشتم و دهم با کمک دانشآموز انجام میشود. پس از غربالگری، مشاوره تخصصی برای دانشآموزانی که نیاز به مشاوره دارند صورت میگیرد و در صورت نیاز مداخله هم انجام میشود. آخرین مرحله هم، مرحله ارجاع به مراکز مشاورهای است.
پورثانی با اشاره به خط ارتباطی ۱۵۷۰ تصریح کرد: تاکنون یک میلیون و دویست و هفتاد و دو هزار دقیقه تماس تلفنی با خط ۱۵۷۰ صورت گرفته است. در بحث ارتقای توانمندی اجتماعی دانشآموزان هم سه میلیون و نهصد و چهل و شش هزار و ۱۷۴ دانشآموز مشاوره داشتند. ۲ میلیون و ۱۰۸ هزار دانشآموز هم مورد غربالگری و سنجش آسیبهای اجتماعی قرار گرفتند.
معاون پرورشی و فرهنگی اظهار کرد: حمایت از ۲۰ هزار مدرسه شناسایی شده در طرح نماد، انجام مداخله و ارجاع ۲۰۰ هزار دانشآموز در معرض خطر، گسترش مراکز رشد و مشاوره تربیتی از ۳۲ مرکز به ۶۶۸ مرکز، ارتقای شاخصهای حرفهای برای ۶ هزار نفر از مشاوران مراکز رشد و مشاوره، تشکیل ۳۲ کانون یاریگران زندگی برای مقابله با اعتیاد از اقدامات صورت گرفته در نماد است.
وی با اشاره به طرح فراگیر پرورشی مطرح کرد: این طرح در ۵ حوزه شایستگی برای دانشآموزان تدوین شده بود که صورت گرفت. در حال حاضر این طرح در کف مدارس در حال اجراست. مبتنی بر همین طرح فراگیر سامانه نورینو راهاندازی شد تا سامانهای فراگیر برای فعالیتهای پرورشی باشد.
پورثانی گفت: در سال گذشته ۵ میلیون دانشآموز در فعالیتهای پرورشی حضور داشتند که یکی از بهترین فعالیتها تئاتر مدرسهای بود که ۱۳ هزار گروه دانشآموزی در آن شرکت کردند. ۲۲۰ کانون فرهنگی هم به سینما مجهز شدند.
وی اعتکاف دانشآموزی برای اولین بار را یکی از قلههای فعالیتهای پرورشی در سال گذشته دانست و ادامه داد: بالغ بر ۴۴۰ هزار دانشآموز در اعتکاف امسال شرکت کردند. چهار پویش سرود امسال در کشور انجام شد. بیش از یک میلیون و پانصد هزار در پویشهای معاونت پرورشی شرکت کردند.
معاون پرورشی و فرهنگی در خصوص برنامههای سال آینده گفت: برنامههای معاونت پرورشی و فرهنگی را در چهار حوزه ترسیم کردیم؛ که اقدامات تقنینی، اقدامات حوزه نیروی انسانی، اقدامات حوزه فضای تربیتی و اقدامات حوزه محتوا چهار حوزه مد نظر ماست. در حوزه تقنینی فعالیتهای بینظیری در حال انجام است. سند جامع هنر آموزش و پرورش در شورای عالی هنر در حال انجام است و این سند برای اولین بار است که در حال آمادهسازی است. همچنین طرح تحول پرورشی در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در حال بررسی است.
وی با بیان اینکه طرح غنیسازی اوقات فراغت یکی از طرحهایی است که طی اجرای سند تحول بنیادین عملیاتی شده است؛ اظهار کرد: آییننامه اجرای فضاهای تربیتی برای اولین بار در حال تقنین است. آییننامه استفاده از نیروهای مردمی و آییننامه تشکیل سازمان اردویی و آییننامههای اجرایی تحول معاونت پرورشی از دیگر آییننامههای مدنظر ماست.
پورثانی افزود: طراحی مدل کوچک طرح ولایت برای مدیران و مربیان سراسر کشور مد نظر ماست و بنا داریم طرح ولایت را برای مربیان پرورشی در خرداد برگزار کنیم که یک دوره ۴۰ روزه است. همچنین بحث تربیت مربیان و مدرسان سرود و تئاتر، مربیان هنر در حوزه محتوا و برنامه را خواهیم داشت.
معاون پرورشی و فرهنگی افزود: طرح بزرگ تربیت دانشآموزان توانمند سیاسی و اجرای هستههای سخت در کشور و پیادهسازی مدل جدید راهبری امور تربیتی در مدرسه طرح دیگر ماست. امسال ۸ هزار مربی پرورشی در این زمینه استخدام میشوند و برنامه محتوایی ویژهای برای آنها اجرا میشود، همچنین پیوند بین فضای درسی و فعالیتهای پرورشی در چند حوزه مانند سرود و تئاتر را داریم.
انتهای پیام/