صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست نقد و بررسی عنوان شد

«مسافر» کیارستمی یک فیلم معترض و ظلم ستیز است

فیلم های «مسافر» و «سفر یک مسافر» در خانه هنرمندان ایران به روی پرده رفتند.
کد خبر : 90416

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، در ادامه برنامه های مستند سینماتک خانه هنرمندان ایران که با همکاری انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند و تجربی برگزار می شود، سه شنبه 11 خرداد فیلم «مسافر» ساخته عباس کیارستمی و مستند «سفر یک مسافر» اثر عباس روزبهانی به نمایش در آمد. در ادامه نیز نشست نقد و بررسی فیلم با حضور محمد جعفری، عباس روزبهانی و پدرام اکبری برگزار شد. در پایان نیز با حضور مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، با اهداء لوح تقدیر از حسن دارابی بازیگر فیلم «مسافر» تجلیل به عمل آمد.


در ابتدای نشست نقد و بررسی فیلم، پدرام اکبری ضمن آرزوی سلامتی و طول عمر برای عباس کیارستمی، از جعفری خواست به بیان ویژگی های فیلم «مسافر» و آنچه در مستند «سفر یک مسافر» به تصویر کشیده شده بپردازد. جعفری گفت: بازی کردن در فیلم برای هر آدمی یک جادو و رویا به شمار می رود. زمانی که فیلم در سطح جهانی مطرح شده و به موفقیت می رسد، بازیگران نوجوان فیلم نیز به همین ترتیب مطرح شده و می درخشند. حضور بازیگران خردسال، از دهه 40 در سینمای ایران آغاز می شود و این بازیگران در آینده سرنوشت های متفاوتی پیدا کرده اند. در دهه 50 گرایش به نافرمانیِ روشنفکران به روشنی در ادبیات کودک و نوجوان و بعدها در فیلم های کودک و نوجوان ظهور و بروز می یابد. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور چهره هایی مانند بیضایی، کیارستمی و.. نیز یکی از جلوه گاه های اصلی این مساله است.


وی افزود: فیلم مسافر به شدت «نورئالیستی» و تحت تاثیر فضای روشنفکری آن دوره ی تاریخی است. «مسافر» یک فیلم معترض است که گرایش به نافرمانیِ در آن مشهود است. موضوع اصلی فیلم نیز فرمان و نافرمانی و عدالت خواهی و ظلم ستیزی است؛ مدیر مدرسه، مادربزرگ، پلیس و.. همه در فیلم فرمان می دهند و در این میان یک نفر نافرمانی می کند. نکته دیگر، مستندگونه بودن این فیلم است؛ فیلم بعد از 42 سال که از ساختش می گذرد، هنوز هم الگوی خوبی برای فیلمسازان محسوب می شود. ضبط صدا روی صحنه، لنز تله، استفاده از نابازیگران، پلان های شکار شده و.. همه به فیلم وجه مستندگونه داده اند. ضمن اینکه فیلم فضای قوم نگارانه ای دارد که در تصویر کردن جغرافیای کار و بازار، محله و زندگی انسان ها با جزئیات فراوان نمود پیدا می کند.


در بخش دیگری از این برنامه حسن دارابی، بازیگر فیلم «مسافر»، ضمن ابراز افتخار از بازی در این فیلم گفت: بسیاری از فیلم ها پس از یک هفته اکران فراموش می شوند. اما فیلم «مسافر» پس از 42 سال کماکان مورد توجه بوده و نقد و بررسی می شود. همواره به بازیگری علاقه داشته ام، اما ناملایمات زیادی نیز دیده ام.


در بخش پایانی این برنامه با اهدای لوح تقدیر خانه هنرمندان ایران با حضور مجید رجبی معمار و همینطور تقدیم هدایایی از جانب عباس روزبهانی کارگردان فیلم، از حسن دارابی تقدیر به عمل آمد. مدیرعامل خانه هنرمندان ایران ضمن تقدیر از بازیگر فیلم «مسافر» گفت: چنین کارهایی کمترین کاری است که از دست ما بر می آید. خانه هنرمندان ایران خانه واقعی هنرمندان و هنردوستان است. تمامی مدیران خانه هنرمندان ایران می کوشند با امکانات موجود، زمینه های لازم را برای هنرمندان فراهم آورند. تکریم هنرمندان نیز یکی از وظایف اصلی ما در خانه هنرمندان به شمار می آید. آرزو دارم خدمتگزار واقعی هنرمندان عزیز باشیم.





انتهای پیام/

ارسال نظر