صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۴۷ - ۱۲ فروردين ۱۴۰۳
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

«جهش تولید» نقطه مقابل اقتصاد وارداتی

یک استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه جهش تولید نقطه مقابل اقتصاد ترجمه‌ای و وارداتی است، نقش دانش‌بنیان‌ها در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ (جهش تولید با مشارکت مردم) را پررنگ برشمرد.
کد خبر : 903237

اعظم صالحی مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسکن در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به رسالت و ظرفیت‌ دانشگاه و دانشگاهیان در راستای تشویق مردم به مشارکت در جهش تولید اظهار کرد: اسلام طرفدار تولید بوده و خداوند متعال در این زمینه می‌فرماید که زمین، آسمان، باد و باران، میوه و نخل‌ها را مسخر شما کردیم و شما هستید که باید با تلاش از این منابع استفاده باشید.

وی با تأکید بر اینکه اقتصاد هدف نبوده، بلکه وسیله است، اضافه کرد: اگر اقتصاد کشور ضعیف باشد زمینه نفوذ، دخالت و سلطه دشمن را مهیا خواهد کرد، برعکس درصورتی که اقتصاد کشور قوی باشد وسیله قدرت و اقتدار آن کشور خواهد بود.

استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسکن عنوان کرد: با تکیه بر توانایی‌های هر فرد می‌توانیم استعدادهای انسانی را شناسایی کنیم و نماز به ما آموخته در سایه رحمت الهی کار کنیم.

اقتصادی می‌تواند پابرجا بماند که از درون رشد کرده و به خود متکی و مردمی بوده و با شیوه دانش‌بنیان به پیشرفت رسیده باشد

صالحی متذکر شد: یکی از دلایل اصلی عقب‌ماندگی ایران در قبل از انقلاب اسلامی وابستگی رژیم سلطنتی و شاهنشاهی به غرب بود که صنعت و علم ایران دوران پهلوی ترجمه‌ای و وارداتی بود.

وی تبیین کرد: حتی صنعت ایران قبل از انقلاب اسلامی وارداتی بود و ایران دوران پهلوی به نوعی تحقیر شده بود، اما بعد از انقلاب اسلامی ایران در مسیر پیشرفت قرار گرفت.

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسکن، جهش تولید را عامل مهم استقلال و پیشرفت کشور ارزیابی و بیان کرد: استقلال واقعی و رهایی از یوغ کفار با ایمان واقعی شکل می‌گیرد و باید استقلال سیاسی و اقتصادی خود را حفظ کنیم.

صالحی تبیین کرد: محیط دانشگاه با وجود استادان و دانشجویان گام‌های بلند امید، هوشیاری، سرعت عمل، ابتکار، عمل جهادی و ایثار را برداشته است؛ بنابراین دانشگاه می‌تواند محیط مناسبی برای پرورش روحیه معنوی دانشجویان در زمینه تولید، علم و صنعت باشد.

خودسازی زمینه جامعه‌سازی و تمدن‌سازی است

وی توضیح داد: خودسازی زمینه جامعه‌سازی و تمدن‌سازی است و با راه‌اندازی مراکز رشد در دانشگاه‌ها می‌توان به پیشرفت‌های علمی زیادی رسید و به نتایج بسیار خوبی دست یافت و استعدادهای دانشجویان را شکوفا کرد.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسکن افزود: قرآن کریم می‌فرماید: «ینفقون و یجاهدون» یعنی باید از مرزهای علمی عبور کنیم و با شتاب بیشتری پیش برویم.

دانشگاه می‌تواند محیط مناسبی برای پرورش روحیه معنوی دانشجویان در زمینه تولید، علم و صنعت باشد

صالحی تأکید کرد: این پیشرفت‌ها می‌تواند در صنعت، معدن، کشاورزی و سلامت باشد و در زمینه اقتصادی و تولید هم باید ایمان، اخلاق، انگیزه و پشتکار مدنظر قرار بگیرد و دانشگاه‌ها با نقش‌آفرینی در زمینه ارتقای معنوی دانشجویان و شناخت استعدادهای این قشر به آینده علمی و معنوی آنان کمک می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید از استعداد دانشجویان برای پیشرفت اقتصاد استفاده شود، افزود: اقتصادی می‌تواند پابرجا بماند که از درون رشد کرده و به خود متکی و مردمی بوده و با شیوه دانش‌بنیان به پیشرفت رسیده باشد.

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسکن تشریح کرد: اسلام در کنار تولید و مصرف هدفمندی را هم گوشزد می‌کند، چراکه تولید هدفمند به مصرف هدفمند می‌رسد، امیدوارم گام بلندی در مسیر پیشرفت اقتصاد و جهش تولید برداریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر