صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

هوش مصنوعی چگونه صنعت پست را متحول می‌کند؟

معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست گفت: موضوع کاربردی‌سازی هوش مصنوعی در صنعت پست در نگاه کلی به صورت عملیاتی در لایه‌های مختلف به الگوی نهادینه تبدیل نشده است و بخش عمده‌ای از کشور‌ها فعالیت سنتی دارند.
کد خبر : 903147

محمد احمدی معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره کاربرد و  استفاده از هوش مصنوعی در  صنعت پست اظهار کرد: این سوال نیاز به یک بررسی و پاسخ مفصل دارد، اما در حال حاضر در دنیا یک سری اداره‌های پست پیشرو وجود دارند که خودشان مراکز نوآوری‌ حرفه‌ای دارند. این مراکز نه تنها در صنعت پست بلکه در ماهیت کل صنایع حرفی برای گفتن دارند و برنامه‌های خاص خود را دنبال می‌کنند.

وی ادامه داد: مثلاً مرکز نوآوری «دی اچ ال» به عنوان پست کشور آلمان و برخی کشور‌های توسعه یافته دیگر  در لایه‌های مختلف خدمات پستی با تکنولوژی جدید و تحول آفرین پستی در فرایند‌های اجرایی ارائه می‌کنند.

احمدی افزود: استفاده پهپاد، سیستم سورتینگ در تفکیک بسته‌ها که در حال حاضر در ایران هم وجود دارد، جزو فناوری‌های پیشرفته بر پایه هوش مصنوعی است.

معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست در ادامه با اشاره به اینکه برخی از این خدمات تخصصی‌تر هستند، گفت: در کشورهای توسعه یافته ابزار‌های پوشیدنی شامل دستکش‌های بارکد خوان کارکنان پستی و یا تجهیزات لباس وجود دارد که بارکدخوان و نشانی دارد و از فناوری هوش مصنوعی (AI) استفاده می‌شود.

وی افزود: اما موضوع کاربردی سازی هوش مصنوعی هنوز در نگاه کلی به صورت اجرایی و عملیاتی در لایه‌های مختلف به الگویی نهادینه تبدیل نشده است و بخش عمده‌ای از کشور‌ها فعالیت سنتی دارند. چون هنوز بخش مهمی از مرسولات فیزیکی است و کار‌ها باید به صورت فیزیکی و توسط شخص انجام شود.

احمدی گفت: اما برخی کشور‌ها در لبه تکنولوژی حرکت می‌کنند و فعالیت‌های تحقیق و توسعه ای انجام می‌دهند و بعضاً این تحقیق و پژوهش در فعالیت‌های اجرایی‌شان نهادینه شده است. مثلاً ربات‌های تجزیه‌گر که در کشور ما، ایالات متحده، چین و یکی دو کشور دیگر وارد شدند و به محصول فیزیکی تبدیل کردند و کار اجرایی می‌کند.

معاون فنی شرکت ملی پست بیان کرد: به همت متخصصان این حوزه جزو اولین کشور‌هایی هستیم که این کار را انجام می‌دهیم. هرچند که رباتیک کردن همه فعالیت‌های پستی امکان پذیر نیست؛ اما ما در لبه تکنولوژی حرکت و محصول تولید می‌کنیم.

وی گفت: همچنین در لایه اطلاعات یا بی آی توسعه یافته هستیم و کشور‌های دنیا مبتنی بر دیتا اطلاعات سرویس می‌فروشند.

احمدی ادامه داد: هرچند کشور‌های توسعه یافته در این زمینه خیلی پیشرو هستند و براساس اطلاعات خدمات اجرایی و عملیاتی، مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه می‌دهند؛ اما به هرحال با توجه به نوظهور بودن این فناوری استفاده از تکنولوژی در لایه‌های متعددی در حال تست تحقیق و توسعه و اجراست و ما هم در این زمینه حرکت می‌کنیم. 

انتهای پیام/

ارسال نظر