صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بازیگر «شیزوفرنی» در گفت‌وگو با آنا؛

گروتسک، کمدی تلخ تئاتر/ کمدی می‌تواند دردها را به خوبی منتقل کند

بازیگر نمایش «شیزوفرنی» گفت: تئاتری که می‌خواهد نکته‌ای را به مخاطب خود بیان کرده و دردی را که یک نفر می‌کشد به شکل طنز بیان کند، قابل ستایش است.
کد خبر : 901972

به گزارش خبرنگار گروه  فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش شیزوفرنی به نویسندگی، طراحی و کارگردانی حامد رحیمی نصر درپردیس تئاتر شهرزاد در حال برگزاری است. بازیگران این کار امیر غفارمنش،‌ سینا رازانی،‌ کارولین خدادیان، شادی اصفهانی،‌ ماریه ماشاالهی،‌ مرجان آقانوری، آرام نیک بین،‌کسرا ریاحی وفا، رامتین سلیمانی، علی کاظم پور، داوود مهرداد، کامبیز نیک آمیز، افسانه بیجانی،‌ هلن سرگزی،‌ هامون هدایتی،‌ امیرپوریا مسعودنیا، فرزانه شاکری، نسیم محمدی، زهرا محمدی، ستاره آقائی،‌ نسرین (ناسی) نعمتی، علی کریمی و حامد رحیمی نصر هستند.

کارولین خدادیان، بازیگر این نمایش در گفت‌وگو با خبرنگار آنا در رابطه با فضای تئاتر، بیان کرد: فضای کلی تئاتر جذاب است؛ در نمایش «شیزوفرنی» نیز اتفاق جدیدی برای من رخ داد و من تا به حال در این گونه آثار بازی نکرده بودم، هنرمندان اثر به گونه‌ای زیبا در نقش خود فرو رفته‌اند که گاهی باورم نمی‌شود فرد دیگری نیز می‌تواند این نقش را بازی کند. همه‌ هنرمندانی که امروز در نمایش «شیزوفرنی» روی صحنه هستند بسیار زحمت کشیده‌اند و باید گفت که این اثر خلاقانه موفقیت خوبی را بدست آورد.

او ادامه داد: پیش از اینکه وارد این اثر شوم به دلیل آنکه همیشه در آثار کلاسیک مشغول به کار بودم با تئاتر کمدی ارتباطی برقرار نکرده بودم تا روزی که حامد رحیمی نصر در مورد گروتسک اطلاعاتی را در اختیارم گذاشتند، کمدی تلخی که در تئاتر است. به دلیل آنکه تئاتر‌های کمدی را نمی‌پسندیدم هیچگاه تجربه‌ای نداشتم، اما قطعا با این نمایش راه جدیدی به روی من باز شد؛ براین باورم تئاتری که می‌خواهد نکته‌ای را به مخاطب خود بیان کند و دردی را که یک نفر می‌کشد به شکل طنز بیان کند، بسیار قابل ستایش است.

این هنرمند تئاتر عنوان کرد: شاید در ابتدا شک و تردیدی در مورد عدم استقبال دوستانم از اثر داشتم، اما به دلیل آن حسی که از اثر گرفته بودم این مسئله حل شد و دیگر به سراغم نیامد.

او افزود: از سه سالگی وارد فضای موسیقی و تئاتر شدم. از همان زمان عروسک‌هایم را با حسی می‌خواباندم که گویی درحال بازی در یک نمایش هستم، در کلاس موذب بودم چراکه تمایل داشتم تا احساسات خود را به صورت جداگانه و مجزا بیان کنم؛ بنابراین نتوانستم گروهی بودن را بپذیرم و به سراغ حرکت اصیل ایرانی آمدم تا بتوانم احساسات خود را به معنای واقعی کلمه به طور کلاسیک بیان کنم.

بازیگر اپرای حلاج خاطرنشان کرد: پس از یادگیری دف، دو سبک سماع و فلامنکو را با یکدیگر ترکیب کردم و سماعمنکو (samamenco) را به وجود آوردم. در این سبک موسیقی که تلفیقی است می‌تواند موجب درخشش این رقص شود.

او ادامه داد: به نوعی می‌توان گفت فرهنگ چندین کشور مختلف در من ادغام شده است تا سماعمنکو بوجود آمده است. فرهنگ ایران، اسپانیا و ارمنستان با روح من عجین شده است و گویی با این سه فرهنگ تناسخی در من ایجاد شده است که نمی‌دانم به کجا باید برسم.

این هنرمند تئاتر گفت: به دلیل آنکه تئاتر حس را بیان می‌کند، از این حرکات بیشتر در آثار تئاتر استفاده می‌شود. از اپرای حلاج آغاز شد و تا به امروز تا شیزوفرنی این کار‌ها پشت سر یکدیگر روی صحنه رفته‌اند. این حرکت بیانگر یک موضوع است و میمیک صورت و حس در آن بسیار حائز اهمیت است.

کارولین خدادیان در پایان تاکید کرد: این کار با موسیقی‌هایی که حس و دردی را بیان می‌کند می‌تواند انجام شود و امروزه در ایران و ارمنستان درحال آموزش دهی آن به صورت کلاس‌های گروهی هستم.

انتهای پیام/

ارسال نظر