صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۲ - ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
جلوگیری از آسیب به موتور با سیستم مکمل گرمایش خودرو؛

اختراعی که روی تمامی خودرو‌های تولید داخل قابل نصب است

مخترع و دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک دانشگاه آزاد موفق به ساخت سیستمی شده است که راحتی بیشتر سرنشینان خودرو را فراهم کرده و باعث به‌روزرسانی سیستم تهویه و جلوگیری از آسیب به اجزای داخلی موتور خودرو می‌شود.
کد خبر : 900922

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، هشتمین دوره جشنواره آموزشی تحصیلی «جایزه ملی ایثار» با هدف شناسایی و تجلیل از دانشجویان سرآمد در زمینه‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و ایجاد پویایی و افزایش انگیزه در رقابت تحصیلی میان دانشجویان دانشگاه‌های و مراکز آموزش عالی کشور برگزار و از میثم هادی دهکردی دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد به‌عنوان برگزیده کشوری این جشنواره تجلیل شد.

میثم هادی دهکردی با ثبت اختراع «سیستم مکمل گرمایش خودرو» موفق به کسب رتبه برتر کشوری در جشنواره «جایزه ملی ایثار» شد.

نفرات نخست تا سوم المپیاد‌های علمی و پژوهشی بین‌المللی، نفرات نخست تا دهم کنکور بدون احتساب سهمیه، نویسنده کتاب سال، اختراع، اکتشاف ثبت‌شده، تسلط به سه زبان زنده دنیا، نفر نخست دانشگاه در هر مقطع تحصیلی، نفرات نخست آزمون جامع در هر رشته تحصیلی و رتبه‌های برتر در آزمون علوم پایه از مهم‌ترین شاخص‌های انتخاب برترین‌ها در این جشنواره است.

میثم هادی مخترع و دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد به همین مناسبت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از اختراع خود با عنوان «سیستم مکمل گرمایش خودرو» گفت و درباره جزئیات آن تشریح کرد: جرقه اولیه اختراع در فصل زمستان و زمان تردد در مسیر دانشگاه به ذهنم خطور کرد.

وی توضیح داد: به دلیل اینکه سیستم گرمایش خودرو‌ها وابسته به دمای آب موتور خودرو است، مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا بتوان از سیستم گرمایش استفاده کرد. همین مورد باعث شد که جرقه ساخت مکملی برای سیستم گرمایش خودرو در ذهنم زده شود که بلافاصله پس از روشن کردن موتور خودرو و تا زمان بالارفتن درجه حرارت موتور خودرو، بتوان از سیستم گرمایش آن استفاده کرد.

فرزند جانبار ۲۵ درصد، هدف از ساخت این سیستم را فراهم کردن راحتی بیشتر برای سرنشینان خودرو و به‌روزرسانی سیستم تهویه مطبوع خودرو دانست و گفت: این سیستم توسط یک میکروچیپ کنترل می‌شود و داده‌های ورودی سیستم از ECU (کامپیوتر) خودرو و جداول مربوط به دمای آب گرفته می‌شود. سپس با توجه به برنامه‌ریزی موجود، این میکروچیپ، هیتر‌های سیلیکونی تعبیه شده در سیستم تهویه، خودرو را گرم کرده و با روشن شدن فن تهویه مطبوع، جریان هوای گرم به کابین خودرو وارد می‌شود.

دانشجوی ترم آخر مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی ادامه داد: پس از رسیدن دمای موتور خودرو به میزان مورد نیاز، این سیستم به صورت خودکار از مدار خارج خواهد شد. از دیگر کاربرد‌های این سیستم می‌توان کمک به رسیدن سریع‌تر دمای موتور خودرو به میزان ایده‌آل در فصول سرد سال و در پی آن جلوگیری از آسیب به اجزای داخلی موتور خودرو ذکر کرد.

هادی ادامه داد: ممکن است برخی از شرکت‌های خودروسازی در خارج از کشور از این سیستم استفاده کرده باشند؛ اما مزیت این سیستم هزینه تولید پایین و قابل نصب بودن روی تمامی خودرو‌های تولید داخل حتی در خارج از پروسه تولید است و مورد دوم اینکه این سیستم به صورت مقطعی فعال می‌شود که این موضوع عدم اعمال بار اضافی به سیستم برق خودرو را در پی دارد.

برگزیده هشتمین دوره جایزه ملی ایثار با بیان اینکه طراحی این سیستم با همفکری و مشورت یکی از اعضای هیئت علمی انجمن مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد انجام گرفته است، درباره هزینه ساخت آن اظهار کرد: هزینه ساخت و نصب این سیستم با توجه به سادگی مدار و تعداد قطعات کم به ازای هر عدد در صورت تولید محدود ۵۰ میلیون ریال است که در صورت تولید انبوه هزینه‌ها نیز کاهش خواهد یافت.

دانشجوی ترم آخر مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی درباره وضعیت کنونی اختراعش بیان کرد: اکنون فقط یک نسخه اولیه از سیستم ساخته شده و در آینده پس از بهبود راندمان و بازدهی به تولید انبوه خواهد رسید. متاسفانه تاکنون استقبالی از تولید این محصول نشده است. این سیستم می‌تواند مکمل مناسبی برای سیستم تهویه مطبوع خودرو و افزایش بهره‌وری آن باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر