هیچگونه تکالیف متمرکزی بهصورت یکسان برای تمام مدارس وجود ندارد
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حمید طریفی حسینی، معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری تبیین رویکردها، سیاستها و برنامههای تحولی این معاونت که امروز یکشنبه 20 اسفند برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم در معاونت ابتدایی از ظرفیتهای رسانه در راستای تحقق اهداف این معاونت استفاده کنیم.
وی افزود: در معاونت آموزش ابتدایی، ارتقای جایگاه نظام آموزش ابتدایی در نظام آموزشی کشور و نظام علم و فناوری کشور را باید تثبیت کنیم، زیرا یکی از زیرنظامهای اصلی است.
طریفی حسینی ادامه داد: با رویکرد ارتقای جایگاه نظام آموزش ابتدایی قرار است یک برنامه تحولی اساسی در حرمت کلان نظام آموزشی با مشارکت سازمان پژوهش و برنامهریزی، شورای عالی آموزش و پرورش و… با یک نگاه سیستمی و اکوسیستمی عناصر محیط پیرامون آموزش و پرورش را دنبال کنیم و همه دستگاههای ذیل آموزش و پرورش را درگیر کنیم.
معاون وزیر آپ با اشاره به اینکه در این نشست دو الی سه تا موضوع از جمله عملکرد گذشته معاونت، فعالیتهای جاری و برنامه آتی را مورد بحث قرار میدهیم، اظهار کرد: درخصوص تکالیف نوروزی، عنوان کرد: پیک نوروزی نخواهیم داشت. هیچگونه تکالیف متمرکزی بهصورت یکسان برای تمام مدارس وجود ندارد و در ۳ حوزه موضوعی فعالیتی تعیین کردیم که یک سری فعالیتهای کارکردی تعریف شده و دانشآموزان و معلملن میتوانند دست به انتخابگری بزنند و مواردی که به عنوان مصادیق مصوب شده است، را انتخاب کنند.
طریفی حسینی ادامه داد: فرصتهای متنوع یادگیری را در ذیل محورهای مذکور همراستا با ساحتهای شسگانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مشخص کردیم که دانشآموزان میتوانند این فعالیتهای مهارتمحور را انجام دهند و در قالب صوت یا تصویر برای معلمان خود ارسال کنند.
معاون ابتدایی وزیر آپ تصریح کرد: دانشآموزان همچنین از برنامههای مذهبی، فعالیت ورزشی، فعالیت هنری و … میتوانند تولید محتوا کنند.
طریفی حسینی با اشاره به محور دوم تحت عنوان نوروز و داستان، عنوان کرد: دانشآموزان در این خصوص میتوانند کتاب داستان تهیه کنند و در قالب فیلم، صوت مستندسازی کنند و برای مدرسه و معلمان خود ارسال کنند. همچنین خودشان میتوانند داستان بنویسند.
دوستی با محیط زیست از محورهلی دیگر تکالیف نوروزی است
وی اضافه کرد: دوستی با محیط زیست از محورهلی دیگر تکالیف نوروزی است که دانشآموزان میتوانند فعالیتهایی که در ارتباط با محیطزیست دارند را برای معلمان خود ارسال کنند و این آثار در کانال شاد بارگذاری می شود.
طریفی حسینی با بیان اینکه آثار منتخب در نهایت به کانالهای کشوری تحت عنوان پویش کشوری «من یک دانشآموزم» با اسم خود دانشآموزان ارسال میشود، اظهار کرد: امسال مانند سالهای گذشته تکالیف نوروزی نخواهیم نداشت و از معلمان میخواهیم که بدانند دانشآموزان متفاوت هستند و باید متناسب با توانمندیها و شرایط دانشآموزان تکالیف کاربردی ارائه دهند. بار تکالیف سنگینی را برای دانشآموزان تعیین نکنیم.
طریفی حسینی با اشاره به برنامههای تحولی این معاونت، اظهار کرد: برنامههای تحولی این معاونت را ذیل سه محور برنامهریزی کردهایم. یکی از این محورها، «کارآمدسازی و ارتقای کیفیت نظامات مدرسه» است.
وی با بیان اینکه بازنگری ساعات درسی و تهیه برنامه درسی مناسب با هویت و اهداف دوره ابتدایی از جمله موضوعاتی است که در این محور دنبال میشود، خاطرنشان کرد: در برنامه درسی ملی ما هم آمده است که از ۹۲۵ ساعت یکسال آموزشی ۱۰۰ ساعت میتواند در اختیار خود مدارس باشد و برنامهریزی خواهیم کرد تا معلمان و دانشآموزان از این ساعت بهترین استفاده را داشته باشند.
طریفی حسینی با بیان اینکه موضوع دوم استقرار نظام پرورش استعدادهای دانشآموزان است، تصریح کرد: در دوره اول ابتدایی، هدف تقویت شایستگی پایهای است که همه دانشآموزان باید واجد آنها باشند.
وی با اشاره به نظام دوری آموزشی، اظهار کرد: نظام دوری دانشآموزان دوره ابتدایی معلمان از ابتدای دوره با داشتنآموزان باید همراه باشد تا معلم فرصت خلق موقعیتهای یادگیری، توانمندسازی دانشآموزان را داشته باشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه متناسب به این موضوع دوره توانمندسازی را فراهم میکنیم، یادآور شد: در این راستا کانون توانمندسازی معلمان راهاندازی شده است تا بااستفاده از این کانونها به توانمندی معلمها کمک شود.
طریفی حسینی عنوان کرد: در محور دوم نصیب برابری آموزشی است که در خصوص آموزش و پرورش عشایری برنامههایی صورت گرفت و بودجهای امسال به مدارس عشایری اختصاص داده شده است که ۴۰ درصد رشد داشته است؛ بودجه سال آینده یک میلیارد و در بودجه امسال ۴۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.
معاون وزیر آموزش خاطرنشان کرد: کارآمدسازی نظام حکمرانی و اداره امور آموزش ابتدایی کشور، محور سوم است. همچنین اصلاحات ساختاری، و داشبوردهای قوی باید در حوزه فناوری اطلاعات داشته باشیم.
وی با بیان اینکه آمار بازماندگان از تحصیل نیاز به یک بازتعریف دارد، عنوان کرد: حتی در قوانین ما تعریف واقعی نداریم؛ پوشش واقعی تحصیلی دوره تحصیلی ابتدایی ۹۸ درصد است. دانشآموزانی که در زمان مناسب ثبتنام نوشته نمیشوند، تحت عنوان بازماندگان از تحصیل شناخته میشوند. دستهای از دانشآموزان ممکن است به خارج از کشور مهاجرت کرده باشند و معلولیتهای شدیدی داشته باشند.
معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: دانشآموزانی که در سن ۶ تا ۱۱ ساله هستند و به دلایل متعدد از تحصیل بازماندند؛ ۱۹۶ هزار کودک هستند که در سنین تحصیل در دوران ابتدایی وجود دارد و باید بررسی کنیم که آیا برای آنها شرایط تحصیل در دوره ابتدایی از نظر جسمانی یا ذهنی و امکان حضور در مدرسه را دارند یا خیر . ۹ هزار و ۴۰۰ نفر مهاجرت کردند برخی از کودکان فوت کردند و آمارشان در ثبت احوال بهروزرسانی نشده است و جز بازماندگان از تحصیل محسوب میشوند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مشکلات سهجلدی، ضعف جسمانی نیز از جمله مشکلات است که دانشآموزان از تحصیل بازمیمانند. از ۱۹۶ هزار نفر در سن ۶ تا ۱۱ ساله هستند که کار ثبتنامشان انجام نشده است و از این تعداد ۷۰ هزار تعیین تکلیف شدند. همچنین ۴۳۲ نفر مشخص شده است که به علت اشتغال به کار شرایط حضور در مدرسه را ندارند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه جذب بازماندههای از تحصیل یکی از موضوعات اصلی است، اظهار کرد: این موضوع جدیدی نیست، در برنامه دوم توسعه به صورت اساسی به آن پرداخته شده است و در برنامه هفتم توسعه در مجلس اقدامات اولیه آن انجام شده است و منتظریم در شورای نگهبان مصوب شود.
وی با اشاره به اینکه برنامهریزی دقیق صورت گرفته است و تمام تلاش ما این است که هیچ کمبودی برای مهرماه ۱۴۰۳ وجود نداشته باشد، عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش اتاق وضعیت نیروی انسانی در تمام کشور انجام داده است و به صورت مطلوبی برنامهریزیها در حال انجام است.
۱۸۰ هزار معلم در طرح شهید همت آموزش دیدهاند
طریفی حسینی با بیان اینکه طرح شهیدهمت برای توانمندسازی معلمان در حال انجام است، یادآور شد: ۱۸۰ هزار معلم در این طرح آموزش دیدهاند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پوشش ۸ هزار مدرسه در طرح اجرای بستههای زبانآموزی انجام شده است، تصریح کرد: بستههای زبانآموزی طراحی شده و طی برنامهای از سال گذشته ۸ هزار مدرسه را تحت پوشش قرار دادیم و در قالب این موضوع به دنبال ارتقای سواد خواندن و تقویت مهارتهای زبانی دانشآموزان و تقویت زبان و ادبیات فارسی به عنوان زبان معیار آموزش هستیم.
طریفی حسینی با بیان اینکه این برنامهها به صورت خاص دنبال میشود، اظهار کرد: هدف از دنبال این برنامهها، شکلگیرب مهارتهای زبانی دانشآموزان است تا آموزش کاربردیتری را شاهد باشیم.
وی با بیان اینکه برنامهای در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تحت عنوان سواد خواندن وجود دارد، اضافه کرد: ما همچنین با رویکرد ارتقایی و ترمیمی به مقوله زبانآموزی دانشآموزان ورود میکنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جذب بازماندگان از تحصیل و انسداد مبادی بیسوادی، مطرح کرد: در برنامه دوم توسعه تبصره ۶۲، این موضوع مطرح میشود و از آن زمان در برنامههای توسعه به آن پرداخته شده است و اکنون در برنامه هفتم توسعه هم این موضوع پرداخته شده است.
طریفی حسینی ادامه داد: همچنین تکالیفی برای وزارت آموزش و پرورش تعیین شده است و ما اکنون برنامهریزی کردهایم که آییننامهای با عنوان «انسداد مبادی بیسوادی و جذب بازماندگان از تحصیل» تهیه شود تا پیشدستی کرده باشیم در راستای ماموریت و تکلیفی که داریم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: از سال تحصیلی آینده باید بتوانیم یک فضای مناسبی را در مواجهه با این موضوع داشته باشیم.
طریفی حسینی با بیان اینکه توسعه مدارس استثنایی، مدارس عشایری، هزینههای ایاب و ذهاب دانشآموزان، مدارس روستامرکزی و ... در قالب این آییننامه که قرار است تدوین شود آمده است. پیشنویس این آییننامه آماده شده است و به زودی این آییننامه نهایی خواهد شد. این کار یک اقدام مشترک بین دستگاههای مختلف است.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: فعالیت مدارس قبل از پایان سال تا آخرین روز کاری فعال هستند و فعالیت آموزشی باید استمرار داشته باشد و معلمان باید حضور فعال داشته باشند.
طریفی حسینی با بیان اینکه آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۸ اسفند برگزار شد، عنوان کرد: ۶۳۶ داوطلب در این آزمون شرکت کردند که ۲۸ هزار آموزگار ابتدایی و استثنایی گزینش میشوند تا از مهر بهکارگیری آنها آغاز شود.
نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴ فروردین اعلام میشود
وی با بیان اینکه نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴ فروردین اعلام میشود، یادآور شد: بعد از ۲۰ فروردین ارزیابی تکمیلی انجام میشود و قبل از ۲۸ اردیبهشت تمام فرآیند در اختیار سازمان سنجش قرار میگیرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه قبل از شروع آزمون استخدامی دبیری و هنرآموزان نتایج نهایی را اعلام میکنیم، عنوان کرد: از اواسط خرداد برنامهریزی دوره آموزشی توانمندسازی مهارتی یک سال را انجام میدهیم و کار ارزیابیتکمیلی ۳ برایر ظرفیت در هر شغلمحل معرفی میشوند.
طریفی حسینی با بیان اینکه بیش از هزار و ۱۶۸ نفر در آموزگاری استثنایی فعالیت دارند، ادامه داد: شایستهترین معلمان با استفاده از روشهای نوین جذب میشود. همچنین تامین نیروی انسانی مهرماه سال آینده تحت تاثیر ضریب اشتغال مثبت، بازنشستگی و استمرار خدمت معلمان انجام میشود. جذب نیروی تمام وقت از طریق دانشگاه فرهنگیان و آزمون استخدامی آموزش و پرورش صورت میگیرد.
وی با بیان اینکه اتاق وضعیت نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش به شکل مطلوبی فعال است، خاطرنشان کرد: برنامهریزی دقیق صورت گرفته است و تمام تلاش ما این است که هیچ کمبودی برای مهرماه ۱۴۰۳ وجود نداشته باشد.
طریفی حسینی افزود: وزارت آموزش و پرورش اتاق وضعیت نیروی انسانی در تمام کشور انجام داده است و به صورت مطلوبی برنامهریزیها در حال انجام است.
انتهای پیام/