صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۲۰ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۲

نرخ اختصاص پژوهانه ویژه به دانشمندان یک درصد اعلام شد

وزیر علوم درباره مصوبه اخیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری درباره نرخ اختصاص پژوهانه ویژه به دانشمندان یک درصد بین المللی و ملی توضیحاتی را اعلام کرد.
کد خبر : 900433

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، شصت و دومین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، هم اکنون (چهارشنبه، ۱۶ اسفند ۱۴۰۲) با شعار حکمت، دانایی، آموزش نیاز محور و اشتغال آفرین در مرکز همایش‌های بین الملل دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است.

محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم در این مراسم اظهار کرد: از معاونت‌هایی که در دانشگاه‌ها مُرّ قانون را رعایت می‌کنند و تصمیمات خود را بر اساس قانون اخذ می‌کنند در حیطه آموزشی است، در صورتی که مابقی حوزه‌ها اینگونه نیست. مثلا، معاونت پژوهشی بر اساس ترغیب و تشویق است.  

وی افزود: اقدامات خوبی در حوزه معاونت آموزشی در دولت سیزدهم شکل گرفته است، از اقدامات انجام شده می‌توان به تصویب ۶۰ پایه تشویقی، انعقاد تفاهم  بورس رتبه‌های برتر کنکور و المپیادی‌ها با بنیاد ملی نخبگان، تصویب و ابلاغ جذب نخبگان در خارج از فراخوان، قانون جهش علمی بر مبنای عملکرد، اختصاص پژوهانه برای دانشمندان یک درصد و دو درصد و اساتید جدید الاستخدام در ۵ سال گذشته، طراحی بورس ویژه صنعت برای نگهداشت نخبگان و ... اشاره کرد.  

زلفی گل تصریح کرد: سال گذشته ۱۳۸۰ نخبه در رشته‌های اولویت دار جذب شدند، دانش آموز رشته ریاضی با مدال طلای المپیادی به رشته‌ای غیر از رشته‌ای که از آن مدال کسب می‌کرد سوق داده می‌شد، اما با طراحی بورس ویژه صنعت این مشکل را حل خواهیم کرد.   

وزیر علوم ادامه داد: اخیرا در شورای علوم، تحقیقات و فناوری با ریاست رئیس جمهور مصوب شد که به دانشمندان یک درصد بین المللی و ملی سالانه معادل سرانه ۴ دانشجوی دکتری و ۴ دانشجوی ارشد به عنوان پژوهانه ویژه اختصاص یابد، این رقم برای رشته‌های عملی ۵۰۰ میلیون تومان و رشته‌های نظری ۲۵۰ میلیون تومان است که پیگیر اجرای آن هستیم.  

وی گفت: در سال ۱۴۰۳ برای ارتقای مرجعیت ایرانی ایران به مجلات نمایه شده فارسی ۵۰۰ میلیون تومان و مجلات انگلیسی ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص می‌یابد و ۶۰ درصد از اعتبارات تمام دستگاه‌ها به صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری واریز می‌شود.

 نمایه مجلات فارسی تا پایان دولت سیزدهم دو برابر می‌شود

زلفی گل بیان کرد: ۲۳ مجله فارسی تحت نمایه بین المللی درآمده که با احتساب دولت‌های قبلی به ۱۶۲ عدد رسیده است و در تلاش هستیم این آمار تا پایان دولت آقای رئیسی حداقل ۲ برابر شود.

وی تاکید کرد: تا پایان دولت سیزدهم با اختصاص زمین‌های مازاد ۳۱ هزار واحد مسکونی را برای اعضای هیئت علمی و کارکنان خواهیم ساخت.

زلفی گل افزود: اصول حاکم در آیین نامه ارتقای اساتید مصوب و ابلاغ شد و همکاران ما در وزارت علوم به صورت جدی روی آن کار می‌کنند، اما الزامات آموزش برای ارتقا را در این آیین نامه اضافه کرده ایم و بنده به صورت ویژه روی قسمت آموزش تمرکز دارم، مثلا برنامه ۵ ساله استاد باید به تصویب گروه آموزشی برسد، عضو هیئت علمی باید ورقه‌های امتحانی نیم ترم و پایان ترم را در معرض دید دانشجو قرار دهد، البته این موضوع از قبل باید به تصویب دانشکده برسد، استادان باید دو ساعت در هفته را به مشاوره با دانشجویان خود با درنظر گرفتن وقت قبلی اختصاص دهند این موضوع را به حیطه پژوهش و ترفیع وارد خواهیم کرد، اگر آموزش خوب نداشته باشیم، پژوهش خوب هم نخواهیم داشت.  

وی با بیان اینکه شاخص‌های آموزشی باید در تمام امور دانشگاهی لحاظ شوند، تاکید کرد: همیشه آرزو داشتم که چرا در دانشگاه‌های دنیا استاد و دانشجو با علاقه کار علمی در کنار هم انجام می‌دادند، اما ما نه؟ حالاکه قدرت دست ماست باید گفت در دفترچه کنکور باید کد هر استادی درج شود تا دانشجو قبل از ورود به دانشگاه اول استاد خود را انتخاب کند، نه اینکه اول وارد دانشگاه شود و سپس استاد خود را انتخاب کند، آیت روش در قرن ۲۱ دیگر جواب نیست، معاون آموزشی وزارت علوم با همکاری رئیس سازمان سنجش ابتدا از چند دانشکاه کوچک شروع کند و به صورت اختیاری از ظرفیت استادان بهره ببرند تا قدرت انتخاب به استاد و دانشجو داده شود و به بلوغ فکری برسیم تا ادامه تحصیل همه افراد بر اساس علاقه باشد.  

انتهای پیام/

ارسال نظر